Newsy

Rewolucja w przepisach o kredycie konsumenckim

2011-12-16  |  00:10
Wszystkie newsy
Mówi:Paweł Cymcyk
Funkcja:Menedżer Komunikacji Inwestycyjnej
Firma:ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.

18 grudnia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o kredycie konsumenckim. Co w rzeczywistości oznaczają zmiany w przepisach dla przeciętnego Kowalskiego, ubiegającego o pożyczkę?

Od niedzieli kredytobiorca będzie mógł pożyczyć znacznie więcej. Pułap kredytu konsumenckiego wzrośnie bowiem z 80 000 do 255 550 zł.

- Widać więc, że skala pożyczki konsumenckiej, czy kredytu konsumenckiego będzie istotnie większa i będzie za to można kupić nawet mieszkanie - twierdzi Paweł Cymcyk z ING TFI.

Nowelizacja ustawy nakłada na banki i inne instytucje finansowe dodatkowe obowiązki informacyjne. Kredytobiorca będzie musiał mieć dostęp do szczegółowych informacji na temat wszelkich kosztów pożyczki, jakie faktycznie poniesie.

W takim jednorodnym formularzu będziemy widzieli dokładnie, ile pieniędzy bierzemy, ile nas to kosztuje i jaki jest rzeczywisty koszt tej pożyczki, czyli w prosty sposób będzie można porównać oferty kredytowe wszystkich instytucji finansowych i dzięki temu wybrać najlepszą dla konsumenta - podkreśla zalety nowych przepisów Paweł Cymcyk z ING TFI.

Zmianą niekorzystną dla kredytobiorców jest zniesienie 5-cio procentowego limitu opłat i prowizji związanych z udzieleniem kredytu. Od niedzieli kredytodawcy będą mogli dowolnie podnieść ich poziom - do czterokrotności stopy procentowej kredytu lombardowego NBP, czyli obecnie 24 proc. W razie podjęcia złej decyzji co do kredytu klienci będą mieli jednak więcej czasu na odstąpienie od umowy kredytowej. Czas ten wydłuży się z 10 dni do dwóch tygodni.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.