Newsy

Rolnictwo w Polsce stawia na innowacje. Powstaną sieci gazowe i biogazownie na terenach wiejskich

2018-02-01  |  06:25

Utworzenie sieci gazowych i biogazowni na terenach wiejskich, wsparcie dla OZE i produkcji biogazu rolniczego jako źródła energii odnawialnej – to jedne z głównych projektów Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w zakresie innowacyjności. Ośrodek utworzył też dwa konsorcja, których zadaniem jest wsparcie dla wyprodukowanego w Polsce materiału siewnego oraz wyselekcjonowanie najkorzystniejszych ras zwierząt hodowlanych. Dzięki zaawansowanym technologiom molekularnym do hodowli będą mają trafiać tylko te najlepsze gatunki.  

Po raz pierwszy w KOWR został utworzony pion innowacji i rozwoju. Minister Krzysztof Jurgiel pokłada w tym pionie wielką nadzieję, wskazując, że zadania z nim związane powinny być priorytetem. Wydaje się, że innowacje w rolnictwie to przede wszystkim mechanizacja gospodarstw, ale nie tylko. Jest kilka obszarów, w których warto rozwijać innowacyjność – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Witold Strobel, dyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

KOWR to nowa jednostka wykonawcza, utworzona we wrześniu ubiegłego roku. Powstała z połączenia  Agencji Rynku Rolnego i Agencja Nieruchomości Rolnych. Najważniejsze jej zadania to m.in. gospodarowanie nieruchomościami Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, promocja polskich produktów w kraju i zagranicą, wsparcie rodzimych producentów na rynkach zagranicznych, nadzór nad spółkami Skarbu Państwa (m.in. roślinnymi i zwierzęcymi) oraz rozwój innowacyjności w sektorze rolno-spożywczym. W tym celu – w strukturach KOWR - został powołany pion innowacji i rozwoju.

Podchodzimy do tego dosyć poważnie. Jednym z obszarów innowacyjności jest energetyka na obszarach wiejskich. Chcemy wspólnie z Polską Spółką Gazownictwa stworzyć sieci gazowe o charakterze wyspowym. Mogłyby one korzystać również z biogazowni, które też chcielibyśmy rozwijać na obszarach wiejskich. Chodzi o to, żeby sieć zaopatrywała odbiorców w jakimś określonym promieniu, tam, gdzie nie opłaca się budować klasycznego gazociągu – mówi Witold Strobel.

Do zadań KOWR związanych z innowacyjnością należy m.in. wspieranie rozwoju OZE na terenach wiejskich oraz monitorowanie produkcji biogazu rolniczego jako źródła energii odnawialnej. Witold Strobel ocenia, że przyczyni się to do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich.

– Postęp biologiczny w polskim rolnictwie to z kolei projekt, który jest już wdrożony. Podpisaliśmy z Instytutem Zootechniki i naszymi spółkami strategicznymi umowę utworzenia konsorcjum „Polska Genetyka”. W jego ramach instytut będzie wspierać rozwijanie tych ras zwierząt, których hodowla jest najbardziej obiecująca. W oparciu o bardzo zaawansowane technologie molekularne będziemy selekcjonować materiał genetyczny, żeby do dalszego rozwoju trafiały te najlepsze pod względem genetycznym rasy. To już się dzieje – podkreśla Witold Strobel.

KOWR ma też w planach podobną inicjatywę w dziedzinie upraw i nasiennictwa. W grudniu – we współpracy z państwowymi spółkami, które zajmują się hodowlą roślin  – powstał pomysł utworzenia „Grupy Polskie Nasiona”. Jego zadaniem będzie promocja wyprodukowanego w Polsce materiału siewnego. Inicjatywa została zgłoszona do akceptacji ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

– W tej chwili ok. 50 proc. materiału siewnego na krajowym rynku pochodzi z Polski. Chcielibyśmy zwiększyć tę proporcję. W podległych nam spółkach hodowli roślin przygotowywany jest taki najlepszy materiał - chcielibyśmy go sprzedawać pod jedną marką i promować, żeby mieli go do dyspozycji polscy rolnicy. Nasza spółka Danko na ostatnich targach Polagra-Premiery zdobyła cztery złote medale za różne odmiany przygotowanych przez siebie zbóż. To naprawdę duży sukces. Chcielibyśmy, aby polskie nasiona były w ten sposób promowane – podkreśla Witold Strobel.

Jak podkreśla, niezależnie od tego KOWR będzie też monitorować projekty realizowane przez ministerstwo rolnictwa, wpisane w Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju oraz realizuje swoje statutowe zadania, z których głównym jest dzierżawa gruntów rolnych należących do Krajowego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

– W tej chwili w zasobie pozostał jeszcze ponad 1 mln hektarów takich gruntów. Rozdysponowujemy je przede wszystkim w drodze dzierżawy. Chodzi o to, aby rolnicy stosunkowo tanio dostawali ją do dyspozycji, żeby ta ziemia rolna służyła produkcji rolnej. Jeżeli ją sprzedajemy, wyzbywamy się możliwości wpływania na to, w jaki sposób będzie wykorzystywana. W latach 90. w Krajowym Zasobie było 4,5 mln ha ziemi przejętych po byłych PGR-ach, co oznacza, że przeszło 3,5 mln ha zostało sprzedanych – podkreśla Witold Strobel.

W minionym roku KOWR realizował też program dopłat do materiału siewnego, dzięki któremu polscy rolnicy mogą korzystać z lepszego, wysoko kwalifikowanego materiału siewnego, pomagającego osiągać wyższe plony. Na podstawie 65 tys. złożonych wniosków ośrodek wypłacił rolnikom wsparcie w wysokości przekraczającej 102 mln zł.

Wspieramy również rynek pszczelarstwa. Miód jest cenionym produktem, sami pszczelarze prowadzą gospodarstwa w charakterze dodatku do produkcji rolnej. Wpłynęło kilkaset wniosków, wypłaciliśmy prawie 30 mln zł wsparcia dla tej branży. Monitorujemy również rynek biokomponentów, biopaliw, energii odnawialnej w rolnictwie, wspieramy też rozwój eksportu – wylicza Witold Strobel.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.