Newsy

Rosną amerykańskie inwestycje w Polsce. Coraz częściej opierają się na najnowszych technologiach

2018-04-23  |  06:20
Mówi:Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju

Krzysztof Krawczyk, partner CVC Capital Partners

John Armstrong, radca ekonomiczny ambasadora USA

  • MP4
  • Rozkwita współpraca gospodarcza Polski ze Stanami Zjednoczonymi. Rok 2017 był rekordowy dla wymiany handlowej, która sięgnęła 12,7 mld dol. Wartość amerykańskich inwestycji w Polsce szacuje się już na blisko 42 mld dol. Rośnie nie tylko liczba zagranicznych inwestycji, lecz także ich jakość. Coraz częściej opierają się o najnowsze technologie i to w Polsce znajdują swoje pierwsze zastosowanie. Także polskie firmy coraz śmielej działają za oceanem. W Stanach Zjednoczonych znajduje się ponad 70 firm polskich lub z polskim kapitałem, a całkowita wartość inwestycji przekracza 2 mld dol.

    – Polska stała się bardzo atrakcyjnym rynkiem dla wielu partnerów zagranicznych i inwestorów. Nie tylko rosną inwestycje zagraniczne w Polsce, ale to, co nas bardzo cieszy, zdecydowanie rośnie ich jakość. To inwestorzy z najwyższej półki na świecie, inwestycje opierają się na najnowszych technologiach, które często mają tu jedne z pierwszych swoich zastosowań na świecie, na tego typu inwestorach nam zależy. To, co nas również bardzo cieszy, że rośnie bardzo silnie współpraca gospodarcza ze Stanami Zjednoczonymi – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.

    Raport Colliers International ocenia, że Polska stoi na czele Europy Środkowo-Wschodniej pod względem transakcji inwestycyjnych, wyprzedzając Czechy i Węgry. Rosnące inwestycje potwierdzają dane Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Na koniec 2017 roku PAIH obsługiwała 175 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 5,65 mld euro (wzrost o 30 proc. rdr.).

    Na koniec 2017 roku portfel projektów pomyślnie zakończonych przy pomocy PAIH był wart ponad 2 mld euro (wzrost o 300 mln w skali roku).

    – Nasz kraj jest niezwykle interesującym rynkiem dla inwestorów międzynarodowych. To jedna z największych gospodarek w Europie, prawie 40 mln konsumentów i naród niezwykle przedsiębiorczy. Fala przedsiębiorstw, która powstała na przełomie lat 80. i 90., dziś tworzy 70 proc. polskiego PKB. Co więcej, młode pokolenie nie chce pracować w korporacjach, chce zakładać swoje biznesy. Jesteśmy w drugiej fali przedsiębiorczości w naszym kraju. Stąd zainteresowanie Polską – tłumaczy Krzysztof Krawczyk, partner funduszu CVC Capital Partners.

    Największa liczba projektów inwestycyjnych pochodziła ze Stanów Zjednoczonych (57) i Niemiec (14). Pod względem nakładów inwestycyjnych przodują Chiny (1,26 mld euro – niemal dwukrotny wzrost) i USA (1,14 mld euro). USAjest liderem także pod względem liczby pomyślnie zrealizowanych przy pomocy PAIH (14).

    – Amerykańska Izba Handlowa ocenia amerykańskie inwestycje w Polsce łącznie na około 42 mld dol. zainwestowanych od 1990 roku. Jeżeli chodzi o polskie inwestycje w USA to jest dosyć nowe zjawisko, pierwsze pojawiły się zaraz po zakończeniu komunizmu, ale teraz tempo tych inwestycji rośnie – mówi John Armstrong, radca ekonomiczny ambasadora USA.

    Polskich inwestycji w USA jest jeszcze stosunkowo mało, ale ich liczba ciągle rośnie. Obecnie w Stanach Zjednoczonych działa ponad 70 polskich firm lub z polskich kapitałem. Całkowita wartość inwestycji przekracza 2 mld dol.

    Amerykanie inwestują w Polsce przede wszystkim w sektor motoryzacyjny, farmaceutyczny i komputerowy. Duża część inwestycji trafia również na rynek finansowy i ubezpieczeniowy oraz w hurtową i detaliczną działalność handlową.

    – Stany Zjednoczone są od lat jednym z trzech kluczowych partnerów Polski, co istotniejsze ta pozycja nie zmienia się od wielu lat. To partner, który jest zainteresowany angażowaniem się w Polsce. Moim zdaniem wynika to m.in. z podobieństw kulturowych, Polska jest mini-Ameryką. Polak chce i potrafi, jesteśmy niezwykle przedsiębiorczym narodem, podobnie jak Amerykanie – przekonuje Krzysztof Krawczyk.

    Badania EY „Atrakcyjność inwestycyjna Polski” wskazuje, że zagraniczni inwestorzy cenią nie tylko niskie koszty pracy. Doceniane są przede wszystkim kompetencje lokalnej siły roboczej oraz potencjał wzrostu produktywności.

    – Polscy pracownicy są bardzo wykwalifikowani, położenie geograficzne jest dobre, samorządy i rząd centralny są otwarte na dialog, jest przejrzystość jeśli chodzi o przepisy. Te wszystkie rzeczy składają się na to, że Polska jest bardzo dobrym rynkiem dla amerykańskich inwestorów. Jest jeszcze inny czynnik – firmy rozmawiają miedzy sobą, te, które odniosły sukces, potem stają się reklamą dla innych inwestycji – tłumaczy John Armstrong.

    Potencjał wzajemnych inwestycji jest znacznie większy. Sprzyjają temu bardzo dobre stosunki na poziomie administracji rządowej. Inwestycje są też związane z zapewnieniem większego bezpieczeństwa Polsce, w tym bezpieczeństwa energetycznego. Ruszyły już pierwsze dostawy amerykańskiego gazu LNG do terminala w Świnoujściu.

    – Przykładem współpracy w zakresie bezpieczeństwa jest umowa pomiędzy naszymi rządami dotycząca wykorzystania systemu obrony przeciwrakietowej Patriot. To najnowocześniejszy system, który będzie miał pierwsze zastosowanie w USA i w Polsce, będziemy mieli dostęp do najnowszych technologii na świecie – podkreśla Jerzy Kwieciński.

    Rośnie również nasza wymiana handlowa. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że obroty handlowe Polski ze Stanami w 2017 roku osiągnęły 12,7 mld dol., co oznacza 22-proc. wzrost w ciągu roku (10,5 mld dol. w 2016 roku). Eksport z Polski do USA wyniósł 6,1 mld dol. (wzrost o 28 proc.), import z USA – 6,6 mld dol. (wzrost o 16 proc.).

    – Ten trend jest w tym roku kontynuowany, bo po pierwszych dwóch miesiącach 2018 roku mamy 20-proc. wzrost w naszym eksporcie. Więcej eksportujemy, niż importujemy, czyli mamy dodatni bilans handlowy. To oznacza, że Polacy zaczynają zdobywać amerykański rynek. Wymiana handlowa jest bardzo silnie zdywersyfikowana, nie jest tak, że jeden sektor czy firma dominują tę wymianę. Będzie nam zależało, żeby w najbliższych latach ta wymiana handlowa rosła – zapowiada Jerzy Kwieciński.

    Czytaj także

    CES 2019

    Regionalne - Mazowieckie

    Intensywny rozwój marki Ibis Styles. Nowy hotel w centrum Warszawy, w połowie roku kolejne otwarcia

    Sieć Ibis Styles, ekonomicznej marki Accor Hotels, obejmuje ponad 430 hoteli i 44 tys. pokoi w 45 krajach. Jej hotele są usytuowane w centrach miast lub w pobliżu stref aktywności biznesowej. W Warszawie do sieci dołączył właśnie kolejny obiekt, wybudowany zaledwie w 13 miesięcy Ibis Styles Warszawa Centrum. Gościom oferuje przemyślany design i 179 pokoi w centralnej lokalizacji, przy zachodnim brzegu Wisły. Wyróżnikiem ma być także unikalny koncept gastronomiczny Winestone.

    Handel

    Ważą się losy sposobu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Twardy brexit może zagrozić polskiemu eksportowi na Wyspy

    Na ponad dwa miesiące przed datą wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wciąż nieznany jest jego scenariusz – czy kraj ten czeka tzw. twardy brexit, czy uda się jednak wypracować konsensus, od którego brytyjscy parlamentarzyści wydają się być bardzo dalecy. Niepewność ta powoduje wahania funta i ogranicza eksport do tego ważnego dla Polski partnera handlowego. W razie braku umowy polskie firmy ucierpią jeszcze bardziej.

    Prawo

    W 2019 roku zmieni się sposób rozliczania podatku za poprzedni rok. Fiskus będzie bardziej łaskawy dla spóźnialskich

    Krótszy okres oczekiwania na zwrot nadpłaty podatku, możliwość wspólnego rozliczenia z małżonkiem nawet po terminie, wyższe kwoty wolne od podatku – to tylko niektóre zmiany w sposobie rozliczania podatku dochodowego za 2018 rok. Główną zmianą jest to, że osoby składające PIT-37 i PIT-38 będą mogły skorzystać z gotowego formularza, który wypełni za nich urzędnik skarbowy. Ułatwienia czekają także osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, dorabiając niewielkie kwoty.

    Handel

    Branża farmaceutyczna i handlowa liderami wydatków na reklamę. W ubiegłym roku przeznaczyły na nią po 4 mld zł

    Prawie 12 mld zł – taką kwotę na promocję w telewizji, radiu i prasie przeznaczyły w ubiegłym roku branże finansowa, motoryzacyjna, telekomunikacja, farmaceutyczna i handlowa. Dwie ostatnie są zdecydowanymi liderami rankingu – obie wydały na reklamę w mediach tradycyjnych po 4,2 mld zł. Marki nadal najchętniej inwestują w reklamy telewizyjne. Z kolei najmniejsze budżety są przeznaczane na promocję w prasie i mediach drukowanych – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.