Newsy

Rośnie popularność cydru. Będzie sprzedawany także w puszkach

2015-03-02  |  06:30

Rynek cydru to dziś ok. 9-10 mln litrów, ale ma potencjał być kilkukrotnie większy. Docelowo może osiągnąć nawet równowartość ok. 2 proc. rynku piwa. Producenci chcąc zwiększać sprzedaż, planują kolejne akcje promocyjne i nowości. Ambra, producent Cydru Lubelskiego, chce jeszcze przed wakacjami wprowadzić na rynek ten trunek w puszce.

–  Rynek, tak jak oczekiwaliśmy, stanowi dziś około 10 mln litrów. Jesteśmy zdecydowanym liderem i właściwie Cydr Lubelski stał się synonimem cydru. To nas cieszy, ale przed nami jeszcze daleka droga, ponieważ osiągnięcie docelowego planu, czyli sprzedaży na poziomie około 2 proc. rynku piwa, wymaga pracy. Musimy poczekać i zobaczyć, jak wypadnie następne lato z cydrem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Ogór, prezes Grupy Ambra, producenta, dystrybutora i importera win oraz cydru. 

Marka osiągnęła sprzedaż na poziomie 3 mln litrów, w ten sposób umacniając pozycję lidera na polskim rynku. Ambra przygotowuje się również do wprowadzeni na rynek cydru w puszce.

– Pierwszy cel jest dystrybucyjny  musimy uzupełnić paletę produktów. Chodzi o jak najszersze i najszybsze wprowadzenie Cydru Lubelskiego w puszce na półki sklepów, koniecznie przed rozpoczęciem lata. To najważniejsza sprawa w naszej tegorocznej kampanii – mówi prezes Ambry. – Wprowadzenie Cydru Lubelskiego w puszce to odpowiedź na potrzeby naszych konsumentów, którzy zwłaszcza w sezonie letnim, dużo napojów orzeźwiających kupują właśnie w puszce.

W I półroczu roku obrotowego 2014/2015 Ambra odnotowała o ponad 5 proc. większy zysk brutto ze sprzedaży, do czego przyczyniły się niższe ceny zakupu surowców. Spadek kosztów zrównoważył duże inwestycje w rozwój marki Cydr Lubelski, czyli wsparcie marketingowe i nakłady na zwiększenie jego dostępności, zwłaszcza na dystrybucję w mniejszych sklepach detalicznych.

Koszt surowców, czyli jabłek i świeżych soków jabłkowych, z których produkujemy cydr, kształtowały się korzystnie i ten efekt już jest widoczny w wynikach finansowych z pierwszego półrocza, gdzie marża zysku brutto ze sprzedaży zdecydowanie się poprawiła. Oczywiście nie oczekujemy dalszego spadku cen surowców, ale w najbliższym półroczu efekt niższych kosztów będzie tak samo pozytywnie przekładał się na wynik finansowy – prognozuje Ogór. – Zobaczymy, co przyniosą kolejne zbiory i jak będzie wyglądała sytuacja popytu. Ogólnie sytuacja po stronie kosztów surowca jest dla nas średnioterminowo korzystna.

Na wyniki Ambry w ostatnim czasie negatywnie wpływał spadek sprzedaż wermutów, głównie w kanale dyskontowym. Spółka zapowiada więc aktywne działania na tym słabnącym rynku. Podobnie przedstawia się sytuacja na rynku win musujących.

Rynek wina się rozwija, ale także nadal się rozdrabnia. W związku z tym spodziewamy się podobnego wyniku po kolejnym półroczu, czyli stabilnej sprzedaży w pozostałych asortymentach i dalszego wzrostu sprzedaży cydru. Te właśnie czynniki będą kształtować nasz wynik sprzedażowy i naszą sytuacje na rynku – prognozuje Robert Ogór.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.