Newsy

Rośnie zainteresowanie magazynami energii wśród firm. Z czasem może się to przełożyć na spadek cen

2023-06-29  |  06:30
Mówi:Piotr Apollo
Funkcja:prezes zarządu
Firma:TAURON Nowe Technologie
  • MP4
  • – Rozwój rynku magazynów energii będzie w najbliższych latach uzależniony głównie od ich cen i świadomości klientów odnośnie do korzyści, jakie może zapewnić im taki magazyn – ocenia Piotr Apollo, prezes zarządu Tauron Nowe Technologie SA. Jak wskazuje, dużym potencjałem i chłonnością cechuje się segment prosumentów, jednak cena magazynów energii dla przeciętnego Kowalskiego wciąż pozostaje za wysoka. Dlatego w tej chwili to biznes – średnie i duże przedsiębiorstwa – w większym stopniu interesuje się magazynami energii, ponieważ w ich przypadku stopa zwrotu z takiej inwestycji następuje szybciej.

    – Rynek magazynów energii dzieli się na trzy segmenty, czyli rynek prosumentów, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz rynek dystrybutorów. I każdy z nich będzie oczekiwał od magazynów energii czegoś innego. Prosumenci na pewno oszczędności w zakresie produkowanej przez siebie energii. Firmy średnie i duże – oszczędności, ale i stabilności uzyskanej energii, która wpływa na to, że taka firma jest w stanie swobodnie realizować swoją produkcję bez żadnych zakłóceń. Z kolei duzi dystrybutorzy będą oczekiwać przede wszystkim stabilności, możliwości uniknięcia wyłączeń. I to są podstawowe funkcje magazynów energii – mówi Piotr Apollo.

    Rozwój rynku magazynów energii zaczyna w Polsce przyspieszać. Ożywienie widać m.in. w segmencie prosumentów, którzy mogą liczyć na dotacje w programie Mój Prąd, a magazyny są dla nich uzupełnieniem przydomowej fotowoltaiki, pozwalającym zwiększyć poziom autokonsumpcji i obniżyć rachunki za energię. Według danych ARP w Polsce jest już ponad 1,24 mln prosumenckich instalacji PV, więc ten segment ma przed sobą ogromne perspektywy rozwoju.

    – W obrębie Grupy Tauron mamy dziś ok. 400 tys. prosumentów – czyli 1/3 całego tego rynku – którzy posiadają mikroinstalacje fotowoltaiczne na dachach i generują ok. 3 GW energii elektrycznej. I ten segment jest na pewno bardzo chłonny. Jednak aby mógł się rozwinąć, magazyny energii muszą być tanie. My mamy w ofercie magazyny od 4 kW, poprzez 8, do 12 kW i to jest wystarczająca moc dla przeciętnego prosumenta, który posiada średnią instalację ok. 10 kW. Ich cena kształtuje się dzisiaj na poziomie między 25 a 40 tys. zł, więc potrzebne są dopłaty, które na rynku już funkcjonują – mówi prezes Tauron Nowe Technologie.

    Dopłaty – m.in. w programach dotyczących podnoszenia efektywności energetycznej – mogą pozyskać też przedsiębiorcy, dla których magazyn energii to szansa na zwiększenie zużycia energii z własnych źródeł wytwórczych, ale również większe bezpieczeństwo energetyczne i poprawa parametrów jakościowych energii elektrycznej na potrzeby procesów technologicznych. Dlatego i w tym segmencie zainteresowanie jest coraz większe.

    – Dla przeciętnego Polaka cena tych magazynów dziś może się jeszcze wydawać dość wysoka. Jednak w tej chwili to biznes, średnie i duże przedsiębiorstwa mocniej interesują się magazynami energii, ponieważ w ich przypadku stopa zwrotu z takiej inwestycji następuje szybciej. Dodatkowo świadomość związana ze stabilnością energii i funkcjonowaniem zakładu pracy powoduje, że to zainteresowanie rośnie. I oczywiście jeśli zainteresowanie wzrasta, to cena będzie spadać – mówi Piotr Apollo. – Wiele zależy również od postępu technologicznego i od producentów. Rynek światowy, a przede wszystkim rynek chiński, jest mocno skoncentrowany na tym, aby tę technologię promować, a w Europie też powstają firmy, które ją wdrażają.

    Prezes spółki Tauron Nowe Technologie ocenia, że to właśnie te dwa czynniki – czyli poziom cen i świadomości klientów odnośnie do korzyści, jakie może zapewnić im magazyn energii – przesądzą w najbliższych latach o rozwoju tego rynku.

    – Magazyny energii to w Polsce przyszłościowy temat, który w naszej spółce już jest realizowany – mówi ekspert. – Bierzemy udział w projektach badawczych i instalujemy te magazyny energii dla średnich przedsiębiorców, aby sprawdzić, jak one wpływają na działalność danej firmy. Sprawdzamy profil zużycia energii i przeprowadzamy audyt całości funkcjonowania danego przedsiębiorstwa, aby dobrać do tego odpowiedni magazyn energii. Prowadzimy też projekt badawczy w Nowej Rudzie na Dolnym Śląsku, gdzie razem z naszymi partnerami wprowadzamy magazyny energii, które stabilizują funkcjonujący zakład. Modele matematyczne, które będziemy odbierać z tych badań, pokażą nam, w którym kierunku mamy podążać, jak ustawić te magazyny energii, jak dobrać je do profilu zużycia przedsiębiorstwa.

    O konieczności położenia większego nacisku na inwestycje w magazyny energii prezes Tauron Nowe Technologie wraz z innymi przedstawicielami rynku energetycznego dyskutował podczas debaty „OZE i magazynowanie energii. Strategia, rozwój, logistyka i technologia”, zorganizowanej przez agencję Newseria w ramach cyklu spotkań #DebatyPodNapięciem. 

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.