Newsy

Rozwija się współpraca na linii biznes – rzeźbiarze. Właściciele firm i obiektów publicznych wzorując się na trendach z Zachodu coraz chętniej zamawiają rzeźby wielkoskalowe

2022-05-13  |  06:15

– Odpowiednim miejscem dla rzeźb są nie tylko muzea czy galerie, ale także nowoczesne biurowce, osiedla apartamentowców, centra naukowe i wszelkie inne współczesne wnętrza – uważa rzeźbiarz Krzysztof Renes. Pojawienie się takiej unikatowej formy w danym miejscu kreuje emocje, poprawia samopoczucie i nadaje przestrzeni wyrazisty charakter. Nieprzypadkowo więc, czerpiąc wzory z Zachodu, coraz więcej firm decyduje się na współpracę z artystami, którzy już nie tylko projektują dla nich statuetki, trofea i nagrody, ale także monumentalne dzieła, które są charakterystycznym punktem wybranej powierzchni.

Współpraca danej marki z rzeźbiarzem może być bardzo owocna. Jej efektem często są bowiem unikatowe projekty wykorzystywane w celach wizerunkowych, zmiana aranżacji przestrzeni biurowych czy też nowe kierunki działania.

– Marka na współpracy z rzeźbiarzem może zyskać wyjątkowość, może zaprezentować jakąś wartość dodaną, może też tak przebudować miejsce swojego funkcjonowania, żeby stało się wyjątkowe i było wypełnione unikatowymi obiektami. A ponadto może korzystać właśnie z tego otwartego umysłu, który prostym, niby czasami szalonym pomysłem może wprowadzić albo rozpocząć zmianę myślenia całej marki – mówi agencji Newseria Lifestyle Krzysztof Renes.

Rzeźbę można wykorzystywać w biznesie na wiele sposobów, chociażby w postaci statuetek czy okolicznościowych pamiątek.

– Rzeźba w biznesie na pewno daje duże pole do popisu, jeżeli chodzi o kwestie wizerunkowe. Na polskim rynku najczęściej spotykamy się właśnie z zamówieniami typu statuetki, nagrody, coś dedykowanego do konkretnej imprezy czy konkretnego przeznaczenia. Można bowiem dać komuś coś dedykowanego, coś wymyślonego specjalnie dla niego, specjalnie w jakiejś myśli, z jakimś przeznaczeniem. I tutaj jest rola takich osób jak ja, które po prostu są otwarte i mogą wymyślić coś więcej – mówi rzeźbiarz.

Krzysztof Renes zauważa też, że firmy coraz częściej decydują się na współpracę z rzeźbiarzami i upowszechnianie sztuki we wnętrzach. Biznesmeni i architekci doskonale zdają sobie bowiem sprawę z tego, że wyjątkowe dzieła odpowiednio dobrane do charakteru miejsca podnoszą jego wartość i status. Niezależnie od wielkości, materiału i formy rzeźba prawie zawsze zwraca uwagę odbiorcy, tym bardziej, jeśli jej obecność w danym wnętrzu jest wyraźnie zaakcentowana i wyeksponowana świadomie dobranym oświetleniem. W ten sposób Polska dogania trendy, które na Zachodzie są już od wielu lat, i jest to bardzo dobry kierunek rozwoju.

– Coraz częściej zdarzają się zamówienia prac wielkoskalowych, przed większe inwestycje, do hoteli, do nowych centrów badań, przed biurowce i to jest coraz silniejszy trend w Polsce, który w Europie już od wielu lat funkcjonuje. W Polsce to się zaczyna, idzie w bardzo dobrą stronę, bo to jest bardzo silne doestetyzowanie i dowartościowanie przestrzeni nie tylko z punktu widzenia inwestorów, ale z punktu widzenia wszystkich użytkowników danej przestrzeni, mówimy tutaj o miastach, o osiedlach, o dzielnicach – podkreśla Krzysztof Renes.

Na polskim rynku sztuki rzeźba kolejny raz przechodzi swój renesans. Rośnie liczba galerii, przybywa też art consultantów, zajmujących się doradztwem w zakresie doboru dzieł sztuki do publicznych wnętrz, a także tworzenia prywatnych kolekcji. Krzysztof Renes nie ma wątpliwości, że współpraca sztuki z biznesem może się rozwijać na wielu płaszczyznach. Spotykają się bowiem dwie wizje, artysty i zespołu z zupełnie innym doświadczeniem.

– Jest tu wiele przestrzeni, są kwestie wizerunkowe, kwestie dowartościowania przestrzeni, miejsca pracy, siedziby, jest kwestia inwestycji. Jest również kwestia korzystania z tzw. otwartej głowy artystów, którzy ciągle myślą out of the box i we współpracy w różnych projektach mogą dać takie rezultaty, jakie zespół bez takiej osoby, bez takiego myślenia mógłby nie osiągnąć – mówi rzeźbiarz.

Pod hasłem rzeźba kryje się już nie tylko dane dzieło sztuki, ale również bogaty program różnych ofert skierowanych do różnych odbiorców. Dlatego też firmy coraz chętniej decydują się na konsultacje z artystami.

– Dzisiaj tak szybko zmienia się rzeczywistość, że niektóre firmy stoją w sytuacji konieczności zmiany branży, przebranżowienia, rozszerzenia swojej działalności, wykorzystania tego samego np. parku maszynowego do zrobienia zupełnie nowego produktu, którego wewnętrzny zespół nie jest w stanie wymyślić. W takiej sytuacji artyści mogą dać od siebie bardzo dużo – mówi Krzysztof Renes.

Jak zauważa, inwestorzy ze świata biznesu, z sektora publicznego, prywatnego, architekci i dekoratorzy wnętrz łączą swoje siły z szerokim gronem artystów, tworzących również w innych technikach niż rzeźba.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.