Mówi: | Krzysztof Renes |
Funkcja: | rzeźbiarz |
Rozwija się współpraca na linii biznes – rzeźbiarze. Właściciele firm i obiektów publicznych wzorując się na trendach z Zachodu coraz chętniej zamawiają rzeźby wielkoskalowe
– Odpowiednim miejscem dla rzeźb są nie tylko muzea czy galerie, ale także nowoczesne biurowce, osiedla apartamentowców, centra naukowe i wszelkie inne współczesne wnętrza – uważa rzeźbiarz Krzysztof Renes. Pojawienie się takiej unikatowej formy w danym miejscu kreuje emocje, poprawia samopoczucie i nadaje przestrzeni wyrazisty charakter. Nieprzypadkowo więc, czerpiąc wzory z Zachodu, coraz więcej firm decyduje się na współpracę z artystami, którzy już nie tylko projektują dla nich statuetki, trofea i nagrody, ale także monumentalne dzieła, które są charakterystycznym punktem wybranej powierzchni.
Współpraca danej marki z rzeźbiarzem może być bardzo owocna. Jej efektem często są bowiem unikatowe projekty wykorzystywane w celach wizerunkowych, zmiana aranżacji przestrzeni biurowych czy też nowe kierunki działania.
– Marka na współpracy z rzeźbiarzem może zyskać wyjątkowość, może zaprezentować jakąś wartość dodaną, może też tak przebudować miejsce swojego funkcjonowania, żeby stało się wyjątkowe i było wypełnione unikatowymi obiektami. A ponadto może korzystać właśnie z tego otwartego umysłu, który prostym, niby czasami szalonym pomysłem może wprowadzić albo rozpocząć zmianę myślenia całej marki – mówi agencji Newseria Lifestyle Krzysztof Renes.
Rzeźbę można wykorzystywać w biznesie na wiele sposobów, chociażby w postaci statuetek czy okolicznościowych pamiątek.
– Rzeźba w biznesie na pewno daje duże pole do popisu, jeżeli chodzi o kwestie wizerunkowe. Na polskim rynku najczęściej spotykamy się właśnie z zamówieniami typu statuetki, nagrody, coś dedykowanego do konkretnej imprezy czy konkretnego przeznaczenia. Można bowiem dać komuś coś dedykowanego, coś wymyślonego specjalnie dla niego, specjalnie w jakiejś myśli, z jakimś przeznaczeniem. I tutaj jest rola takich osób jak ja, które po prostu są otwarte i mogą wymyślić coś więcej – mówi rzeźbiarz.
Krzysztof Renes zauważa też, że firmy coraz częściej decydują się na współpracę z rzeźbiarzami i upowszechnianie sztuki we wnętrzach. Biznesmeni i architekci doskonale zdają sobie bowiem sprawę z tego, że wyjątkowe dzieła odpowiednio dobrane do charakteru miejsca podnoszą jego wartość i status. Niezależnie od wielkości, materiału i formy rzeźba prawie zawsze zwraca uwagę odbiorcy, tym bardziej, jeśli jej obecność w danym wnętrzu jest wyraźnie zaakcentowana i wyeksponowana świadomie dobranym oświetleniem. W ten sposób Polska dogania trendy, które na Zachodzie są już od wielu lat, i jest to bardzo dobry kierunek rozwoju.
– Coraz częściej zdarzają się zamówienia prac wielkoskalowych, przed większe inwestycje, do hoteli, do nowych centrów badań, przed biurowce i to jest coraz silniejszy trend w Polsce, który w Europie już od wielu lat funkcjonuje. W Polsce to się zaczyna, idzie w bardzo dobrą stronę, bo to jest bardzo silne doestetyzowanie i dowartościowanie przestrzeni nie tylko z punktu widzenia inwestorów, ale z punktu widzenia wszystkich użytkowników danej przestrzeni, mówimy tutaj o miastach, o osiedlach, o dzielnicach – podkreśla Krzysztof Renes.
Na polskim rynku sztuki rzeźba kolejny raz przechodzi swój renesans. Rośnie liczba galerii, przybywa też art consultantów, zajmujących się doradztwem w zakresie doboru dzieł sztuki do publicznych wnętrz, a także tworzenia prywatnych kolekcji. Krzysztof Renes nie ma wątpliwości, że współpraca sztuki z biznesem może się rozwijać na wielu płaszczyznach. Spotykają się bowiem dwie wizje, artysty i zespołu z zupełnie innym doświadczeniem.
– Jest tu wiele przestrzeni, są kwestie wizerunkowe, kwestie dowartościowania przestrzeni, miejsca pracy, siedziby, jest kwestia inwestycji. Jest również kwestia korzystania z tzw. otwartej głowy artystów, którzy ciągle myślą out of the box i we współpracy w różnych projektach mogą dać takie rezultaty, jakie zespół bez takiej osoby, bez takiego myślenia mógłby nie osiągnąć – mówi rzeźbiarz.
Pod hasłem rzeźba kryje się już nie tylko dane dzieło sztuki, ale również bogaty program różnych ofert skierowanych do różnych odbiorców. Dlatego też firmy coraz chętniej decydują się na konsultacje z artystami.
– Dzisiaj tak szybko zmienia się rzeczywistość, że niektóre firmy stoją w sytuacji konieczności zmiany branży, przebranżowienia, rozszerzenia swojej działalności, wykorzystania tego samego np. parku maszynowego do zrobienia zupełnie nowego produktu, którego wewnętrzny zespół nie jest w stanie wymyślić. W takiej sytuacji artyści mogą dać od siebie bardzo dużo – mówi Krzysztof Renes.
Jak zauważa, inwestorzy ze świata biznesu, z sektora publicznego, prywatnego, architekci i dekoratorzy wnętrz łączą swoje siły z szerokim gronem artystów, tworzących również w innych technikach niż rzeźba.
Czytaj także
- 2024-12-11: Miuosh: Trwa wielkie odliczanie do trasy koncertowej „Pieśni Współczesne. Tom II”. Biletów praktycznie już nie ma, więc dodajemy kolejne terminy
- 2024-11-15: Anna Lewandowska: Są aż trzy odsłony „Czerwonego dywanu” w „Pytaniu na śniadanie”. Ten punkt naszego programu ma bardzo dobrą oglądalność
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-09-23: Monika Miller: Troszkę odeszłam z polskiego show-biznesu, bo ja nie do końca do niego pasuję. Na co dzień nie czytam i nie mówię po polsku
- 2024-09-02: Firmy produkcyjne w Polsce przechodzą zieloną transformację. Działania te są kluczowe dla ograniczenia śladu środowiskowego i rozwoju biznesu
- 2024-06-03: Filip Chajzer: Ciągły hejt i to, że non stop musiałem z kimś walczyć, przestało mi się spinać ze sobą. Moje 40. urodziny to jest rozpoczęcie gry już na moich zasadach
- 2024-05-24: Filip Chajzer: Jestem samozwańczym królem kebaba. Miałem już ponad 700 zapytań o franczyzę i za dwa–trzy lata będzie to bardzo poważny biznes
- 2024-06-11: Filip Chajzer: Przyszłości nie chciałbym wiązać z mediami, ale z biznesem. W telewizji chcę być tylko hobbystycznie, bo jestem urodzonym reporterem
- 2024-05-27: Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki
- 2024-07-23: Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.