Newsy

Rynek farmaceutyczny w Polsce wraca do wzrostów. Rośnie zapotrzebowanie na leki bez recepty

2014-09-18  |  06:25
Mówi:Lionel Guérin
Funkcja:dyrektor finansowy
Firma:Grupa Sanofi w Polsce
  • MP4
  • Sektor farmaceutyczny osiągnął stabilizację po dwóch trudnych latach spowodowanych wprowadzeniem ustawy refundacyjnej. Przedstawiciele branży oceniają, że w przyszłym roku rynek może osiągnąć wzrost na poziomie 4 proc.  W Polsce szczególnie atrakcyjny dla firm jest segment leków bez recepty (OTC), ponieważ zapotrzebowanie na te produkty stale rośnie.

    Po wejściu w życie nowej ustawy refundacyjnej w 2012 roku branża farmaceutyczna, biotechnologiczna i technologii medycznych zanotowały spory spadek przychodów. Z danych PharmaExpert wynika, że rynek farmaceutyczny odnotował o blisko 6 proc. mniejszą sprzedaż niż w 2011 roku. Według Ministerstwa Zdrowia tylko w pierwszym roku obowiązywania znowelizowanej ustawy wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) na refundację zmniejszyły się z 8,8 do 6,8 mld zł. Problemem dla firm było również ustawowe zmniejszenie marż.

    Lionel Guérin, dyrektor finansowy koncernu Sanofi, przyznaje, że dzisiaj kondycja rynku jest znacznie lepsza niż jeszcze dwa lata temu.

    W tej chwili wracamy do wzrostów i ogólnie sytuacja jest satysfakcjonująca. Eksperci szacują, że możemy oczekiwać wzrostu rynku na poziomie 4 proc. w przyszłym roku – mówi Guérin.

    Polski rynek farmaceutyczny, biotechnologiczny i technologii medycznych wyceniany jest na około 22 mld zł. 40 proc. zajmują na nim leki generyczne (zamienniki oryginalnych), 35–40 proc. produkty innowacyjne. Pozostałą część przychodów generują specyfiki w wolnym obrocie, sprzedawane bez recepty.

    – Branży niewątpliwie pomaga sytuacja w polskiej gospodarce, która pomimo kryzysu w Europie jest cały czas na plusie – zauważa Guérin. – Ma to znaczący wpływ na popyt. Myślę, że na rynku polskim jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Jako firma innowacyjna widzimy, że na przykład w onkologii czy diabetologii są bardzo duże potencjały wzrostu.

    Dlatego, jak informuje dyrektor finansowy Sanofi, firma przygotowuje się do wdrożenia nowych leków w segmencie diabetologicznym i onkologicznym. Pracuje także nad rozszerzeniem swojego portfolio w segmencie produktów generycznych.

    Dzięki dużym wzrostom, które obserwujemy zarówno na rynkach wschodzących, jak i w niektórych segmentach, takich jak diabetologia czy choroby rzadkie, w II kwartale br. Sanofi zanotowało wzrost przychodów w wysokości około 6 proc. – informuje Lionel Guérin. – W Polsce nasze wyniki są również satysfakcjonujące. Rosną prawie wszystkie nasze platformy i aktywności, m.in. diabetologia oraz choroby rzadkie i onkologia.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.