Newsy

Rząd przyjął ustawę, aby spełnić obietnicę "przejezdności" na Euro 2012

2012-02-21  |  06:50
Mówi:Wojciech Malusi
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
  • MP4

    Niedokończone drogi i autostrady - w myśl przyjętej we wtorek przez rząd ustawy - zostaną otwarte na czas Euro 2012. Jednak zdaniem ekspertów dopuszczenie ruchu na placu budowy i ryzyko z tym związane i tak będzie niezgodne z prawem.

    Opóźnienia na odcinakch autostrady A2 to przede wszystkim efekt problemów z chińskim konsorcjum COVEC, które nie wywiązało się z kontraktu. Ale zarówno nowi wykonawcy, jak i politycy deklarowali, że autostrada w czerwcu będzie przejezdna.

     - Kiedy premier ogłosił w ubiegłym roku, że może odcinek autostrady A2 nie będzie skończony, ale przejezdny, takie osoby jak ja, znające prawo budowlane, zadały pytanie, co to znaczy przejezdność. Nie ma w pojęciu technicznym pojęcia przejezdności i powstał problem - mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    Zdaniem drogowców ruch publiczny na placu budowy wiąże się z dużym ryzykiem. Prezes OIGD porównuje sytuację do zamieszkania w niewykończonym domu.

     - Można zadać pytanie, czy można mieszkać w budynku, gdzie nie jest położona dachówka. Czy można mieszkać w pokoju, gdzie nie jest położony parkiet? Czy można mieszkać w budynku, gdzie nie ma przy schodach poręczy? Można, ale trzeba wiedzieć o tym, że osoba tam zamieszkała, po pierwsze, łamie prawo. Po drugie, jest to osoba prywatna, która może sobie pozwolić na ryzyko - wyjaśnia Wojciech Malusi.

    Jego zdaniem taka sytuacja jest niezgodna z prawem. Nawet, jeśli przepisy zostają zmienione specjalnie do tej sytuacji.

     - Dopuszczanie do użytkowania takiej budowy, nieskończonej w swoich częściach, jest po prostu niemożliwe z punktu widzenia prawa. W dodatku, żeby spełnić słowo pana premiera, trzeba było zmieniać ustawę. Czy państwo uważacie to za rzecz normalną? Ja uważam, że nie - podkreśla prezes OIGD.

    Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie takiej drogi wydana byłaby warunkowo, na określony czas. Wykonawca będzie miał maksymalnie dziewięć miesięcy od dnia wydania decyzji ws. użytkowania na dokończenie robót lub spełnienie wymagań ochrony środowiska.

    aktualizacja 16:15

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

    – Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

    Ochrona środowiska

    Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

    Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

    Transport

    Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

    W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.