Newsy

Skład spółki poszukującej gazu z łupków wciąż nieznany

2012-06-21  |  06:55
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź
  • MP4

    KGHM Polska Miedź, Tauron, Polska Grupa Energetyczna i Enea. Te cztery firmy chcą wraz z PGNiG zaangażować się w poszukiwania gazu z łupków. Trwają ostatnie uzgodnienia co do formy i treści porozumienia. Umowa ma być podpisana do końca miesiąca. - Wciąż nie wiadomo, czy będzie to w konstelacji 4 + PGNiG - przyznaje Herbert Wirth.

     - Jestem optymistą, że do końca czerwca umowa zostanie zawarta. Czy w konstelacji 4 + PGNiG, tego jeszcze nie wiem, natomiast my jesteśmy zdeterminowani, żeby w ten projekt wejść - podkreśla Herbet Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.

    Zarówno wewnątrz KGHM, jak i między spółkami trwają jeszcze uzgodnienia dotyczące formy umowy i jej zapisów.

     - Dzisiaj dookreślamy warunki zarówno po stronie formy umowy, jaka byłaby najlepsza dla nas, jak również po stronie treści, czyli o pożytkach, jakie są przewidywane dla KGHM-u. Bo KGHM w tym projekcie będzie występował jako inwestor kapitałowy. Musimy się liczyć ze zwrotami, bo działamy w interesie wszystkich akcjonariuszy - mówi Herbert Wirth.

    Zainteresowane strony podają, że na razie rozmowy o współpracy dotyczą jednej koncesji - Wejherowa. Zdaniem prezesa KGHM i tak działania, o których mowa to perspektywa kilkunastu lat.

     - Plan odwiertu w ramach jednej koncesji np. Wejherowo to jest nie tylko rok, ale to są działania kilkunastoletnie. Zaczniemy więc od jednego otworu pionowego i po stwierdzeniu, czy jest gaz, nastąpi rozwiercenie poziome. Szacujemy, ze jeśli będzie wynik pozytywny, to sukcesywnie będziemy wiercili następne. Ale chce podkreślić, że nie KGHM będzie wiercić. Operatorskim podmiotem zawsze pozostanie PGNiG - wyjaśnia Herbert Wirth.

    KGHM szacuje, podobnie jak specjaliści z PGNiG, że realne wydobycie gazu z łupków nastąpi najwcześniej za dwa lata.

     - Do tego oczywiście są jeszcze potrzebne rozstrzygnięcia formalno-prawne w dziedzinie prawa geologicznego, prawa ochrony środowiska, prawa wodnego czy w planowaniu przestrzennym, bo ten gaz po odkryciu, po udokumentowaniu gdzie jest, trzeba również przesyłać. Za 2-2,5 roku możemy powiedzieć, że jest gaz i w jakich ilościach - prognozuje prezes koncernu.

    W ostatnim czasie pojawiły się wątpliwości, czy sojusz firm przy wydobyciu gazu będzie zgodny ze znowelizowaną ustawą Prawo geologiczne i górnicze.

     - Jeżeli chodzi o projekty związane ze zmianą prawa geologicznego, czyli możliwość przeniesienia praw koncesyjnych na inne, trzeba uczciwie powiedzieć, że to oczywiście może hamować inne formy prawne, jeżeli chodzi o powstanie specjalnej spółki, która by miała gwarancję w formie koncesji. Natomiast to nie stoi na przeszkodzie innej formule, np. "dziel się pożytkami". Dziś nie widzę dużych ograniczeń w tym, żeby razem procedować bez udziału koncesji w nowym podmiocie - dodaje prezes Wirth.

    Jak uważa Herbert Wirth, w najbliższej przyszłości powinny być znane szczegóły dotyczące wprowadzenia podatku od wydobycia węglowodorów, a więc również od gazu łupkowego. To konieczne dla inwestorów, którzy angażując się w ten biznes, powinni znać model finansowy obowiązujący w perspektywie 5-10 lat.

     - Marzyłoby się, żeby ci, którzy chcą ryzykować w ten biznes, bo to jest na takim etapie dużej niepewności, mieli perspektywę, że nie zostanie to opodatkowane 80-proc., a może i większym procentem podatku, co oczywiście zniechęci wszystkich, którzy te pieniądze na początku wydane stracą - podkreśla prezes KGHM.

    Projekt podatku autorstwa Ministerstwa Środowiska w ubiegłym tygodniu miał ujrzeć światło dzienne. Termin rozpoczęcia konsultacji przesunięto ze względu na drobne poprawki w projekcie.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.