Newsy

Prezes LW Bogdanka: trudne czasy dla energetyki opartej na węglu kamiennym

2013-11-20  |  06:30
Mówi:Zbigniew Stopa
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:LW Bogdanka
  • MP4
  • Bogdanka analizuje, czy inwestycje w wytwarzanie węgla są dziś opłacalne. Prezes spółki zapowiada, że raczej nie zaangażuje się kapitałowo w budowę 500 MW bloku we współpracy z GDF Suez, ale chce odgrywać rolę głównego dostawcy paliwa. O ile projekt w ogóle dojdzie do skutku. Pod znakiem zapytania stoi też budowa przez Bogdankę własnej elektrowni o mocy 70 MW.

     – Analizujemy wszystkie czynniki, ponieważ otoczenie rynkowe nie jest łatwe dla energetyki opartej na węglu kamiennym. W związku z tym ostatecznej decyzji dotyczącej realizacji tego projektu nie ma. Wydaje się, że w najbliższym czasie GDF Suez jakąś decyzję podejmie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zbigniew Stopa, prezes zarządu spółki Lubelski Węgiel Bogdanka.

    Elektrownia Połaniec z grupy GDF Suez Energia Polska i Bogdanka w maju podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy projekcie budowy elektrowni węglowej. Elektrownia o mocy 500 MW w pobliżu Łęcznej pod Lublinem mogłaby zacząć działać do 2020 roku. Koszt inwestycji oszacowano na ok. 3,5 mld złotych. 

     – LW Bogdanka w najbliższym czasie musi podjąć decyzję odnośnie swojego udziału w tej inwestycji. Analizy, które prowadziliśmy odnośnie jej rentowności wskazują, że kapitałowo raczej się w ten projekt nie zaangażujemy. Jesteśmy natomiast gotowi podpisać umowę długoterminową na dostawy węgla, jeżeli projekt zaistnieje – zapewnia Zbigniew Stopa.

    Potencjalne dostawy węgla do tej elektrowni o mocy 500 MW mogłyby wynieść według szacunków Bogdanki 1,5-2 mln ton rocznie.

    Niepewny jest los także elektrowni, w którą Bogdanka zmierzała zainwestować poprzez spółkę-córkę. Łęczycka Energetyka miała wybudować blok spalający odpady o mocy 70 MW. Koszt tej inwestycji miał opiewać na 400 mln zł.

     – Pracowaliśmy nad własnym małym projektem energetycznym na terenie kopalni na bazie spółki zależnej, Łęczycka Energetyka. Analizujemy go od nowa, ponieważ bardzo zmieniło się otoczenie dla energetyki opartej na węglu kamiennym. W związku z tym nie podjęliśmy ostatecznej decyzji, czy zrealizujemy ten projekt – mówi prezes zarządu spółki Lubelski Węgiel Bogdanka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Handel

    Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

    Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

    Transport

    Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

    Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.