Newsy

Szczecin wschodzącą gwiazdą outsourcingu

2012-10-09  |  06:10
Mówi:Dariusz Wąs
Funkcja:wiceprezydent Szczecina
  • MP4
    Duże firmy coraz chętniej korzystają z outsourcingu. Najczęściej po to narzędzie sięgają spółki z branży IT czy instytucje finansowe. Tylko w ciągu ostatniego roku wartość sektora usług outsourcingu w Polsce wzrosła o jedną czwartą - do około 12 mld zł. Najczęściej centra powstają przy ośrodkach akademickich. Takie punkty istnieją z powodzeniem od lat w Krakowie, Lublinie, Łodzi, Opolu, czy Wrocławiu. Teraz o swoje miejsce chce powalczyć Szczecin.

     - Powstaje wiele biurowców, powierzchni biurowej do wynajęcia. To jest jeden element. Poza tym jako samorząd staramy się wspierać najemców i poszukiwać wspólnie z nimi inwestorów, bo to jest bardzo ważne dla Szczecina, bo dzięki temu powstają miejsca pracy - tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Wąs, wiceprezydent Szczecina.

    W stolicy województwa zachodniopomorskiego dzięki outsourcingowi pracę znalazło ponad 1200 osób. Pracują dla firm z sektora BPO (Business Process Outsourcing), czyli wysoko innowacyjnych firm zajmujących się obsługą wybranych procesów biznesowych oraz SSC (Shared Services Centers), czyli firm wykonujących m.in. zadania księgowe, finansowe, IT, HR..

     - To bardzo dobre miejsca pracy, zarówno jeśli chodzi o wynagrodzenia, ale też o wiedzę, know-how, które te firmy przekazują mieszkańcom Szczecina. To jest szczególnie ważne dla młodego pokolenia, dla absolwentów szkół wyższych, ponadgimnazjalnych. To jest szansa dla młodego pokolenia, które wchodzi na rynek pracy i ma już kontakt z pierwszą pracą -
    mówi wiceprezydent miasta.

    Część firm działających w branży outsourcingowej korzysta z modelu współpracy z uczelniami zamawiając i współfinansując potrzebne kierunki. Zdaniem władz miasta to zwiększa szanse młodych ludzi na dobrą pracę i start w dorosłe życie.

     - Wykonujemy szeroką paletę takich usług, która czerpie z zasobów w naszym mieście, korzysta głównie z absolwentów naszych szkół wyższych. Władze uczelni są gotowe na moderowanie odpowiednich programów, które by służyły podjęciu pracy przez młodych ludzi zaraz po ukończeniu studiów -
    zdradza rozmówca Newserii.

    Wiceprezydent Wąs zdradza, że miasto zamierza agresywnie walczyć o kolejnych inwestorów. Strategia miasta zakłada, że w ciągu najbliższych dwóch lat liczba miejsc w tym sektorze wzrośnie dwukrotnie. Ma w tym pomóc m.in. ułatwienie procedur wymaganych do rozpoczęcia działalności na terenie miasta.

     - Traktujemy każdego inwestora, małego czy dużego, z kapitałem zagranicznym lub polskim, bardzo poważnie. Stworzyliśmy bardzo profesjonalny team do obsługi takich inwestorów. To są menedżerowie projektu. W jednym miejscu można załatwić wszelkie formalności albo uzyskać potrzebną pomoc -
    twierdzi Wąs.

    Jego zdaniem międzynarodowe korporacje są zainteresowane zlecaniem części prac w Polsce, bo tu mogą liczyć na dobrze wykształconą i tanią kadrę. Ale wiele z nich zniechęcają liczne obciążenie.

     - Na pewno musimy uelastycznić Kodeks Pracy i możliwości zatrudniania, bo to jest kluczowy element. 70 proc. kosztów outsourcingu to są koszty pracy, więc każde ułatwienie przekłada się na efektywność takiego przedsięwzięcia -
    wyjaśnia wiceprezydent miasta.

    Dziś w Szczecinie bez pracy jest 9 proc. mieszkańców. W porównaniu z innymi regionami to bardzo dobry wynik. Władze miasta podkreślają, że gdyby nie outsourcing to ten wskaźnik mógłby być o wiele wyższy - szczególnie wśród młodych ludzi, pomiędzy 25-35 rokiem życia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.