Newsy

Szykuje się ciężki rok dla banków i ich klientów

2011-12-28  |  07:00
Wszystkie newsy
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich

Wchodzące nowe regulacje dla banków przełożą się na wyższe wymagania dla kredytobiorców. A dodatkowe opłaty, nakładane na banki, odczują również ich klienci.

Wygaszanie programu "Rodzina na swoim", nowelizacja ustawy o kredycie konsumenckim oraz rekomendacja S II. Zmiany wdrażane w końcówce 2011 roku dadzą się we znaki bankom i konsumentom w ciągu następnych 12 miesięcy.

- Te rozwiązania powodują, że w pewnym zakresie dostęp do kredytu konsumenckiego będzie nieco ograniczony. Banki, w imię bezpieczeństwa portfela kredytowego, będą musiały dochować większej staranności, stawiać jeszcze większe wymagania swoim klientom - ostrzega Krzysztof
Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Bankowcy z niepokojem patrzą na 2012 rok również w kontekście planowanych obciążeń dla całego sektora.

- Myślę o wprowadzonych wysokich opłatach na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, które służą stabilności sektora bankowego, ale też o opłacie stabilizacyjnej, która może sięgnąć 1 mld 700 mln zł dodatkowo. Pewną troska jest też dla nas dyskusja na forum międzynarodowym o podatku od transakcji
finansowych -
podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz.

Zdaniem prezesa ZBP podatek ten już za 2-3 lata może obciążyć sektor bankowy kwotą nawet 12 mld złotych rocznie. To, w jego ocenie, gigantyczne sumy, które nie pozostaną bez wpływu na polski rynek finansowy. Dlatego już dziś prognozuje gorsze od tegorocznych wyniki finansowe polskich banków.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Ochrona środowiska

Browary Kompanii Piwowarskiej przestawiają się na zieloną energię elektryczną. Ich produkcja w kraju będzie w 100 proc. zasilana przez odnawialne źródła

1/3 udziałów w polskim rynku piwa ma Kompania Piwowarska. Firma sukcesywnie zwiększa wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł. W 2021 roku jej browary będą już w 100 proc. zasilane zieloną energią elektryczną. Ma się do tego przyczynić zawarta właśnie umowa z innogy, na mocy której browary KP będą zaopatrywane w energię elektryczną z farm wiatrowych. Pozwoli to m.in. ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 66 proc. i zabezpieczy firmę przed wzrostem cen energii. Dziesięcioletni kontrakt to jedna z niewielu dotąd na polskim rynku umów zawieranych bezpośrednio pomiędzy wytwórcą energii z OZE a jej odbiorcą końcowym.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Handel

Tempo wzrostu gospodarki hamuje. Kryzys w Niemczech jeszcze nie spowalnia eksportu, ale wstrzymuje inwestycje firm

W III kwartale 2019 roku PKB Polski zwiększyło się o 3,9 proc. w ujęciu rocznym. To wprawdzie najwolniejsze tempo od IV kwartału 2016 roku, ale i tak dobry wynik. Według Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, istotne jest to, że problemy niemieckiego przemysłu przekładają się na polską gospodarkę wolniej i łagodniej niż zazwyczaj. Jednak mimo wzrostu dochodów konsumentów dynamika ich wydatków spada, a firmy coraz ostrożniej planują inwestycje.

Problemy społeczne

Firmy coraz częściej dbają o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji. To przekłada się na lojalność wobec marki

Aby przyciągnąć pracowników, nie wystarczy tworzyć miejsc pracy, ale trzeba zadbać o doświadczenia kandydatów i traktować ich jak klientów – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Budowa pozytywnego candidate experience może stanowić o przewadze konkurencyjnej firmy. Brak komunikacji z rekruterem czy niepodawanie istotnych dla kandydata informacji w ogłoszeniu o pracę może zniechęcić do marki. Tymczasem firma, która dba o pracowników podczas rekrutacji, sama tworzy ambasadorów marki.

Handel

Chiński rynek szansą dla polskich producentów drobiu. Rodzimi drobiarze za granicą wygrywają jakością i ceną

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku eksport drobiu z Polski, który od kilkunastu lat nieprzerwanie rośnie, po raz pierwszy będzie większy niż dostawy mięsa drobiowego na rynek krajowy – mówi Jarosław Kowalewski z Superdrob. Zwiększony popyt globalny, głównie z powodu rosnącego spożycia w Chinach, tworzy dobrą koniunkturę na kilka kolejnych lat. Polscy producenci wygrywają konkurencję nie tylko ceną, lecz także jakością.