Newsy

Technologie zmieniają model usług prawniczych. Klienci coraz częściej sięgają po porady online

2019-06-28  |  06:10

Kancelarie zaczynają dostrzegać zalety, jakie daje im możliwość ofertowania i składania klientom zleceń przez internet – mówi Marta Mierzyńska z portalu TuPrawnik.pl. Kanał online i technologie zmieniają model świadczenia usług prawniczych. Na popularności zyskują platformy, które łączą klientów z prawnikami. W Polsce zmiany te zachodzą powoli, ale przykład Zachodu, gdzie tzw. legaltech jest dużo bardziej zaawansowany, pokazuje, że ten rynek ma potencjał.

Rynek usług prawnych w Polsce na przestrzeni ostatnich dwóch lat bardzo się zmienia. Oczywiście, nie możemy jeszcze mówić o tym, co dzieje się na Zachodzie, w Niemczech czy USA. Tam ta informatyzacja i szeroko pojęty legaltech są już na zupełnie innym poziomie. U nas to dopiero raczkuje, ale adwokaci, radcy prawni czy doradcy podatkowi też powoli przekonują się do tego, żeby korzystać ze specjalnych portali i platform, które w szybki i prosty sposób umożliwiają im pozyskanie klienta – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marta Mierzyńska z portalu TuPrawnik.pl.

Jak podkreśla, np. w Niemczech platformy łączące klientów z prawnikami są już bardzo popularne. Wynika to z faktu, że usługi prawne online mają bardziej przystępną cenę w porównaniu z tradycyjnymi poradami. W Polsce natomiast konkurencja wciąż jest niewielka – istnieje tylko kilka platform, poprzez które klienci mogą uzyskać poradę prawną.

– Klienci szukają dziś przede wszystkim prostoty i funkcjonalności. Chcą mieć kontakt z prawnikiem możliwie jak najszybciej i za przystępną cenę. Kiedyś szło się do prawnika po poradę prawną, często klient nie był do końca świadomy tego, z jakimi kosztami będzie musiał się liczyć. Poza tym często szukał prawnika specjalisty z polecenia rodziny czy znajomych. Dzisiaj natomiast siadamy przed komputerem, wpisujemy miejscowość i szukamy adwokata czy radcę prawnego, który działa na danym obszarze. Wyszukiwarka podpowiada nam odpowiednie rozwiązania i klient ma możliwość wyboru – mówi Marta Mierzyńska.

Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych”, opublikowanego przez fundację LegalTech Polska, 87 proc. prawników jest zdania, że nowe technologie będą odgrywać coraz większą rolę w ich pracy. Natomiast ponad połowa polskich kancelarii i działów prawnych wskazuje inwestycje w technologie jako swój priorytet.

Jak podkreśla Marta Mierzyńska, barierą w dotarciu zarówno do klientów indywidualnych, jak i do klientów z sektora MŚP w sieci wciąż pozostaje charakterystyczne dla polskiego rynku przeświadczenie o etosie pracy prawnika.

Klient czuje się po prostu pewniej, idąc na bezpośrednie spotkanie z mecenasem do kancelarii, gdzie faktycznie będzie miał możliwość uzyskania odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania. Mimo ekspansji online’u wciąż nie jest do końca przekonany, obawia się skorzystać z usługi prawnej w internecie, ponieważ boi się, że nie obejmie ona tak szerokiego zakresu, jakiego oczekuje. Tak nie jest i z tym zamierzamy walczyć – mówi Marta Mierzyńska.

TuPrawnik.pl to platforma, która łączy klientów – zarówno osoby indywidualne, jak i firmy – z prawnikami. Osoba zainteresowana usługą wypełnia krótki wniosek z opisem problemu, który w zaszyfrowanej formie trafia do wybranych prawników specjalizujących się w danej dziedzinie. W następnym kroku klient otrzymuje propozycję usługi wraz z wyceną. Ma on również możliwość sprawdzenia danego prawnika. W bazie zarejestrowanych jest ponad 300 ekspertów. TuPrawnik.pl wspólnie z PKO Bankiem Polskim oferuje też usługę e-prawnik dla firm z sektora MŚP, które są klientami banku.

Czytaj także

Kalendarium

Bankowość

Od 2020 roku większa pomoc dla kredytobiorców. W praktyce może jednak pogłębić problemy finansowe

– Nowelizacja ustawy frankowej to tylko powierzchowna zmiana – ocenia ekonomista Sławomir Horbaczewski. Nowe przepisy, które wejdą w życie z początkiem 2020 roku, wydłużają okres i wartość pomocy udzielanej kredytobiorcom, którzy borykają się z trudnościami w ich spłacie. W praktyce mogą jednak pogłębić ich problemy, kiedy – po okresie przejściowym – otrzymaną pomoc finansową trzeba będzie zwrócić. Ekonomista ocenia, że problem kredytów walutowych z czasem rozwiąże się sam, bo ich spłacalność jest bardzo dobra, a kredytobiorcy sami dochodzą do porozumienia z bankami w przypadku problemów.

Patronaty Newserii

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce
XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Handel

Wyhamowały inwestycje w gospodarstwach rolnych. Z powodu suszy i słabego wykorzystania środków unijnych spada sprzedaż maszyn rolniczych

Sprzedaż ciągników i przyczep rolniczych spada. I półrocze 2019 roku jest pod tym względem najsłabsze od lat. W sumie zarejestrowano nieco ponad 3,9 tys. nowych ciągników i blisko 2,4 tys. nowych przyczep. Rolnicy są mniej skłonni do inwestycji, a każdy zakup jest bardziej przemyślany. – To wynik problemów z suszą, chorobami zwierząt i sytuacji z dotacjami rolniczymi – tłumaczy Michał Spaczyński z Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych.

IFA 2019 Berlin

Ochrona środowiska

Lasy umierają z powodu suszy. Drzewa atakują korniki i rośnie ryzyko pożarowe

Obecny rok nie wypada źle pod względem liczby pożarów w lasach. Problemem są jednak susza i ekstremalnie wysokie temperatury, słabo znoszone przez starsze drzewostany – oceniają leśnicy. Apelują przy tym, żeby podczas przebywania w lasach zachować ostrożność, a wszystkie zagrożenia zgłaszać pod numer alarmowy 112. Za 90 proc. pożarów lasów odpowiada właśnie ludzka nieostrożność albo umyślne podpalenia. Odbudowa ekosystemu po pożarze trwa nawet kilkadziesiąt lat.

Złote Spinacze 2019

Samorządy

Rządowa chmura obliczeniowa poprawi bezpieczeństwo IT w samorządach. Zachęci też mniejsze firmy do takich rozwiązań

W Wielkiej Brytanii G-Cloud, czyli rządowa chmura obliczeniowa, obsługuje ponad 1,2 tys. różnego rodzaju podmiotów i cały czas jej portfolio usług i produktów poszerza się. – W tym samym kierunku będzie zmierzać polskie rozwiązanie – mówi Marcin Zmaczyński, ekspert Aruba Cloud. Jak podkreśla, uruchomiona w styczniu przez resort cyfryzacji rządowa chmura obliczeniowa będzie dla przedsiębiorstw jasnym sygnałem, że to bezpieczne i opłacalne rozwiązanie. Zdecydowanie poprawi też bezpieczeństwo w mniejszych jednostkach samorządowych, gdzie lokalne serwerownie są często przestarzałe.