Newsy

Coraz więcej firm korzysta z rozwiązań wideokonferencyjnych. Pozwalają oszczędzić czas, pomagają w komunikacji i rekrutacji

2016-09-22  |  06:35

Większa mobilność zatrudnienia i oczekiwania nowego pokolenia na rynku pracy wymuszają rozwój technologii mobilnych. Rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania wideokonferencyjne, które pozwalają oszczędzić czas i koszty w firmach. Mnogość modeli wdrożeń i elastyczne formy zakupu sprawiają, że rozwiązania wideokonferencyjne stają się popularne nie tylko w korporacjach, lecz także w małych i średnich przedsiębiorstwach.

– Rozwiązania wideokonferencyjne dosyć mocno ewoluowały w ostatnich latach. Jeszcze kilka lat temu infrastruktura wideokonferencyjna stanowiła kilka pudełek, teraz jest to przede wszystkim oprogramowanie, które można wdrożyć w środowisku wirtualnym. Firmy mają do wyboru chmurę prywatną, publiczną czy połączenie obu tych modeli i stworzenie hybrydy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Pawlikowski, Ekspert ds. Rozwiązań Wideokonferencyjnych w MCX Telecom.

Firmy coraz częściej poszukują nowych rozwiązań, rośnie popyt na systemy telekomunikacyjne. Większe jest też zapotrzebowanie na systemy wideokonferencyjne wykorzystywane m.in. w procesach rekrutacji, szkoleniach czy rozmowach z klientami i współpracownikami. Jednocześnie to rozwiązania oszczędne. Dla firm, które mają własne środowisko wirtualne, wystarczy sam zakup oprogramowania software. Zachętą dla firm jest mnogość modeli wdrożeń (chmury prywatne, publiczne czy rozwiązania hybrydowe) oraz elastyczne formy zakupu, czyli czasowe subskrypcje licencji czy leasing.

– Dzisiejsze rozwiązania wideokonferencyjne są mocno zintegrowane z platformami Unified Communications, czyli komunikacji zunifikowanej. Tworzą one jednolite środowisko komunikacyjne. To istotne, ponieważ użytkownicy zyskują możliwość połączenia z dowolnego urządzenia oraz miejsca za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne typu tablet czy smartfon, a także bezpośrednio z przeglądarki internetowej – tłumaczy Pawlikowski.

Wideokonferencje pozwalają nie tylko oszczędzić pieniądze (koszt wdrożenia systemu często zwraca się w ciągu roku), lecz także zwiększają wydajność pracy i poprawiają komunikację w przedsiębiorstwie. Zapewnienie zespołom projektowym wysokiej jakości narzędzi komunikacji zwiększa zaś ich efektywność pracy.

– Dużą zmianą przy projektowaniu rozwiązań wideokonferencyjnych było uwzględnienie elementów pracy grupowej. Mam tutaj na myśli czat grupowy czy możliwość dzielenia dokumentów pomiędzy współpracownikami z możliwością ich edycji. Sama obsługa urządzeń jest dużo bardziej intuicyjna niż kiedyś, a ujednolicony interfejs na wszystkich urządzeniach nie wymaga uczenia się obsługi urządzenia od nowa. Przy projektowaniu systemów bierze się również pod uwagę charakter oraz miejsce wykonywanej pracy – ocenia ekspert MCX Telecom.

Jak wskazuje Piotr Pawlikowski, rozwój technologii chmurowych powoduje dużo łatwiejszy dostęp do usług Unified Communications. Obecnie popyt na chmurę rośnie nawet siedmiokrotnie szybciej niż na inne usługi IT (dane IDC). Prognozy mówią, że w 2019 roku wartość rynku usług w chmurze prywatnej i publicznej przekroczy w Polsce 450 mln dol., co będzie stanowić blisko 11 proc. całego rynku usług IT (obecnie to ok. 4 proc.). Co więcej, rośnie zapotrzebowanie nie tyle na same usługi, ile na chmurę jako platformę łączącą rozwiązania IT.

– Na rynku zaczynają dominować osoby z pokolenia Y, które na co dzień korzystają z urządzeń mobilnych, portali społecznościowych, aplikacji typu Snapchat, WhatsApp czy aplikacji oferujących połączenia wideo. To one wymuszają zmiany, gdyż wchodząc na rynek pracy, oczekują zaawansowanego dostępu do usług. Mobilność i praca zdalna także wymuszają rozwój tego rodzaju technologii – przekonuje ekspert.

Wideokonferencje są coraz częściej wykorzystywane w administracji publicznej, aby poprawić organizację czasu pracy czy zapewnić odpowiednią komunikację wewnątrz i na zewnątrz urzędu. Do komunikacji z kryzysowych sytuacjach wideokonferencję wykorzystuje też wojsko i policja.

– Sektor finansowy od lat wykorzystuje rozwiązania wideokonferencyjne do komunikacji wewnątrz organizacji. W ostatnim czasie systemy te są stosowane również w kontaktach z klientami poprzez czat na stronie internetowej firmy. Rozwiązania te wykorzystywane są również w szkolnictwie w procesie nauczania, który łączy tradycyjne metody z edukacją na odległość – mówi Piotr Pawlikowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.