Newsy

Duże firmy i korporacje stawiają na ochronę systemów informatycznych. Wdrażanie polityki bezpieczeństwa i określanie zagrożeń staje się koniecznością

2014-10-14  |  06:00
Mówi:Mariusz Rzepka
Funkcja:dyrektor na Polskę, Białoruś i Ukrainę
Firma:Fortinet Polska
  • MP4
  • Duże przedsiębiorstwa stawiają na kompleksowe, wielofunkcyjne rozwiązania ochronne, aby zabezpieczać firmowe komputery tak wynika z badań przeprowadzonych przez Fortinet Polska. Tego typu rozwiązania łączą w sobie funkcje wielu pojedynczych, działających niezależnie aplikacji ochronnych.

    Dotychczas stosowane zabezpieczenia były rzadko integrowane – osobno działały firewall, system szyfrowania danych, filtr antyspamowy czy monitoring kontroli ruchu. Rozwiązanie tego typu jest jednak dalekie od ideału – trudno bowiem kontrolować równocześnie wszystkie elementy, a co za tym idzie – reagować wystarczająco szybko na pojawiające się incydenty. Dlatego też firmy coraz częściej wprowadzają rozwiązania wielofunkcyjne, czyli UTM (ang. Unified Threat Management).

    Do tej pory nie mieliśmy żadnych incydentów związanych z zastosowaniem tych systemów – mówi na ich temat Mariusz Rzepka, dyrektor Fortinet na Polskę, Białoruś i Ukrainę. – Ale oczywiście bezpieczeństwo to jest pewien unikalny dla każdej korporacji ciągły proces, często inny ze względu na diagnozę i określenie własnej polityki bezpieczeństwa, własnego ryzyka, jakie dana korporacja rozpoznaje, przed jakim się zabezpiecza i jakie minimalizuje.

    Słowa te potwierdzają badania przeprowadzone wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie budżetami na informatykę w polskich przedsiębiorstwach. Wynika z nich, że ponad 80 proc. respondentów widzi korzyść z używania takich właśnie rozwiązań, wskazując jednocześnie szereg ich plusów, między innymi: zwiększenie bezpieczeństwa danych (ten aspekt wymieniło 35 proc.), prostszą administrację (31 proc.) oraz niższy koszt utrzymania (11 proc.). Ankietowanym zadano również pytanie, w jakie zabezpieczenia zainwestowałaby firma, gdyby zyskała nadprogramowy budżet w wysokości równej rocznym nakładom na bezpieczeństwo IT. 35 proc. odpowiedziało, że byłoby to rozwiązanie wielofunkcyjne z wbudowanym firewallem.

    Na pewno systemy tego typu pozwalają na pełne, kompleksowe zabezpieczenie i trudno w tej chwili wyobrazić sobie na rynku i w trendach bezpieczeństwa jakieś nowe pomysły, które mogłyby zrewolucjonizować ten ważny sektor IT – dodaje Mariusz Rzepka.

    Spośród respondentów 23 proc. zainwestowałoby w sam tylko firewall nowej generacji. Ten rodzaj zabezpieczenia – w skrócie NGF, Next Generation Firewall) – to tradycyjna zapora przeciwko zagrożeniom, wyposażona w dodatkowe funkcjonalności, jak na przykład IDS, IPS, DLP. 16 proc. respondentów ankiety chciałoby wymienić zabezpieczenia na nowocześniejsze, a zaledwie 7 proc. pytanych przeznaczyłoby te środki na samo oprogramowanie antywirusowe oraz tworzenie kopii zapasowych danych i ich gromadzenie.

    W przeprowadzonym w II kwartale 2014 roku badaniu wzięło udział 166 respondentów odpowiedzialnych za zarządzanie budżetami na informatykę w polskich przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 250 pracowników. Działają one w pięciu głównych obszarach gospodarki (produkcja  – 71 proc. badanych, handel – 11 proc., energetyka – 10 proc., logistyka – 5 proc. i finanse – 2 proc.). Badane polskie przedsiębiorstwa mają rozbudowane działy IT.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.