Mówi: | Tomasz Niebylski |
Funkcja: | dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej |
Firma: | SAP |
Firmy rozwijające innowacje i utalentowana kadra. Polska jest przygotowana do transformacji cyfrowej
Polska stoi u progu transformacji cyfrowej, mając atuty, które pozwalają na odegranie istotnej roli w wymiarze globalnym. Krajowe firmy zwiększają potencjał swojej ekspansji zagranicznej dzięki wdrażanym innowacjom cyfrowym. Pomagają im w tym polscy programiści, którzy umacniają swoją wysoką pozycję na świecie. Globalne koncerny wiążą z nimi coraz większe nadzieje. Jednym z nich jest SAP, który swój oddział w Gliwicach wyniósł do prestiżowej rangi Lab. Jednocześnie koncern chce wspierać polskie przedsiębiorstwa w cyfrowej erze biznesu.
– Z jednej strony Polska to największy rynek Europy Środkowo-Wschodniej i z punktu widzenia sprzedażowego mamy bardzo duże oczekiwania. Z drugiej strony nasz rynek nie jest jeszcze mocno eksplorowany, jest wiele obszarów i branż, które wymagają dużych inwestycji i innowacji i tutaj upatrujemy swoją szansę – mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w SAP.
To jeden z powodów, dla których gliwickie centrum SAP Hybris dołączyło do grona SAP Labs Network, czyli globalnej sieci łączącej centra rozwoju oprogramowania koncernu. Projektowane i budowane w Gliwicach rozwiązania są dystrybuowane na całym świecie. Jak podkreśla Niebylski, duża w tym zasługa polskich specjalistów IT. Dziś w centrum pracuje ponad 250 osób, a zatrudnienie ma dynamicznie rosnąć.
– Widziałem rankingi, w których polscy deweloperzy są zaraz za Chińczykami i Rosjanami postrzegani jako najbardziej wartościowy zasób dla takich centrów rozwojowych – mówi przedstawiciel SAP.
Analitycy HackerRank, firmy specjalizującej się w organizowaniu zawodów programistycznych, przeanalizowali wyniki 1,4 mln testów i na tej podstawie stworzyli ranking krajów z najlepszymi programistami. Polacy zajęli trzecie miejsce na świecie.
– Polskie kształcenie ludzi o technologicznych umiejętnościach i zdolnościach to jest nasz kapitał i powinniśmy to wykorzystać. Fakt, że SAP inwestuje w Polsce i tworzy tu jeden z 19 ośrodków rozwojowych w całej organizacji, to nie jest przypadek. Mamy utalentowanych ludzi, a poza tym jesteśmy częścią zjednoczonej Europy, więc biznes tu jest bezpieczny – wymienia Niebylski. – W moim odczuciu przez kolejne lata to będzie w Polsce bardzo dobrze funkcjonować. Mamy bardzo dobry klimat do tego, żeby innowacyjność nie tylko wdrażać, lecz także żeby ją tworzyć i rozprzestrzeniać na cały świat.
Według analiz firmy konsultingowej McKinsey polska gospodarka wykorzystuje dotychczas 8 proc. potencjału cyfrowego. Wskaźnik dla Europy Zachodniej to 12 proc., a dla gospodarki amerykańskiej – 18 proc. To pokazuje, że na świecie cyfryzacja dopiero się rozpoczyna. McKinsey stwierdza, że polska gospodarka ma doskonałe warunki, aby uczestniczyć w cyfrowej rewolucji.
– W Polsce dokonał się duży postęp w zakresie zwiększenia efektywności pracy, ale wciąż nie jesteśmy tam, gdzie zachodnia Europa. To jest kwestia czasu. Za pięć lat pewnie uda nam się doskoczyć do tych najlepszych, biorąc pod uwagę to, jaką mamy dynamikę zmian – stwierdza dyrektor ds. wsparcia sprzedaży SAP w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Cyfrowa transformacja to przede wszystkim wdrażanie nowych technologii, wśród nich rozwiązań chmurowych. Z tym segmentem SAP wiąże duże nadzieje.
– Jest wiele firm, które już na taki model używania rozwiązań software’owych się zdecydowały, ale wciąż jeszcze daleko nam do takich rynków jak USA, gdzie chmura jest powszechna. Cały czas jesteśmy jeszcze przed finalnym krokiem wejścia w chmurę – mówi Niebylski. – Drugi obszar, na który stawiamy, to wsparcie procesów transformacji cyfrowej.
Jak podkreśla, oferta SAP dla firm nie ogranicza się do sprzedania gotowego rozwiązania. Koncern stawia przede wszystkim na współpracę z klientami przy budowie modelu biznesowego, a następnie dopasowuje do tego technologię.
Od początku swojej działalności w Polsce koncern SAP był dostawcą oprogramowania przede wszystkim dla dużych firm, szczególnie z branż energetycznej, gazowej, przemysłu chemicznego, wydobywczego.
– Tu naturalnie będziemy się rozwijać. Ale druga część to są firmy mniejsze. Głównymi branżami, w których widzimy bardzo duży potencjał, jest wytwórstwo i handel. Większość to firmy lokalne, które urosły z małych do często bardzo poważnych firm o miliardowych obrotach i które potrzebują wsparcia, nie tylko technologicznego, lecz także biznesowego know-how dotyczącego tego, jak te firmy wprowadzić w przyszłość – zapowiada Niebylski.
Podkreśla ponadto, że obok handlu transformacja cyfrowa może zdynamizować wszystkie branże, które mają kontakt z masowym klientem, np. bankowość, telekomunikację, ubezpieczenia.
Czytaj także
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-15: Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.