Mówi: | Piotr Zimolzak, wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes |
Małe i średnie firmy gotowe na innowacje. Internet i aplikacje mobilne przyspieszają rozwój ich biznesu
Dla większości przedsiębiorstw internet jest czynnikiem, który uwalniania potencjał innowacyjności – wynika z raportu UPC Biznes i SW Research. W oparciu o nowoczesne platformy możliwy jest nie tylko szybki rozwój w kraju, lecz także ekspansja poza granice. Polskie firmy są również otwarte na technologiczne nowinki. Co trzecia docenia znaczenie aplikacji mobilnych, a tylko nieco mniej – systemów zarządzających online dokumentacją firmy. Żeby przyspieszyć rozwój biznesu, są gotowe na współpracę z korporacjami.
Z raportu „Gotowi na innowacyjność – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce”, który firma SW Research opracowała na zlecenie UPC Biznes, wynika, że dla ponad 60 proc. badanych internet w firmie stanowi najważniejszą usługę dla rozwoju biznesu. Blisko 64 proc. małych i średnich firm uważa, że istotna jest prędkość internetu w firmie, dla 37 proc. ważna jest wysoka przepustowość łącza. Co czwarty przedsiębiorca zaliczył dedykowaną transmisją danych do grupy najbardziej przydatnych usług cyfrowych w biznesie.
– Internet jest wykorzystywany do rozwijania strategii globalnych, to nowe modele biznesowe, w których w oparciu o nowoczesne platformy możliwa jest ekspansja poza granice kraju. Zamiast otwierać sklep czy biuro na lokalnej ulicy, można otworzyć sklep online, który na dobrą sprawę nie ma żadnych ograniczeń – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.
Na znaczeniu zyskują nowoczesne rozwiązania technologiczne. 35 proc. przedsiębiorców docenia aplikacje mobilne. Niewiele mniej wskazuje na zarządzanie dokumentacją w firmie online.
– To oznacza, że polscy przedsiębiorcy są bardzo otwarci na nowoczesne rozwiązania. Jeszcze kilka lat temu, kiedy mówiliśmy o rozwiązaniach mobilnych czy chmurowych, firmy były bardzo sceptyczne – obawiały się, czy te rozwiązania i ich dane są bezpieczne i czy w ten sposób można zarządzać odpowiedzialnie biznesem. Dziś uznają to za motor rozwoju w swojej dziedzinie – przekonuje dyrektor UPC Biznes.
Z badania Deloitte Digital wynika, że ponad połowa polskich firm ma wizję transformacji cyfrowej, a 28 proc. opracowaną strategię jej przeprowadzenia. Coraz więcej firm inwestuje w infrastrukturę technologiczną i jest w stanie przeznaczyć na ten cel większe środki. Do 2019 roku inwestycje firm w rozwiązania big data mają sięgnąć 48,6 mld dolarów – szacuje IDC.
Jak wskazuje wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research, inwestycje w nowe technologie wymagają wysokich nakładów, koszty zwracają się jednak w ciągu kilku lat, a zmiany pozwalają zapewnić przewagę nad konkurencją.
– Małe firmy interesuje niezawodność, dostęp tu i teraz, co przyspiesza transakcje i możliwość reakcji na zmiany zachodzące na rynku, również bezpieczeństwo danych. Każda najmniejsza awaria w kilka minut może spowodować straty rzędu kilkuset tysięcy złotych. Firmy są tego świadome, dlatego decydują się inwestować w nowe technologie, częściej stawiając na outsourcing i współpracę z profesjonalistami – podkreśla Piotr Zimolzak, wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research.
Prowadzenie firmy jest coraz mniej zależne od warunków biurowych, prowadzenie biznesu staje się coraz bardziej mobilne.
– Nowe technologie sprawiają, że osoba decyzyjna, zwłaszcza w małej firmie, jest dostępna praktycznie cały czas przez aplikację czy internet, może podejmować decyzję zdalnie. Biznes można prowadzić bez zaangażowania powierzchni biurowej i wielkich komputerów. Wystarczy mała aplikacja w telefonie – zaznacza Piotr Zimolzak.
Polskie firmy są również pozytywnie nastawione do współpracy z korporacjami. Blisko 80 proc. firm przyjęłoby taką ofertę, a blisko połowę z nich interesowałoby włączenie swojego produktu lub usługi do jej oferty.
– Z jednej strony przedsiębiorcy mówią, że nie potrzebują wsparcia ze strony dużych firm. Starają się odcinać i kreować własną tożsamość. Z drugiej jednak strony 80 proc. respondentów deklaruje gotowość współpracy i budowania relacji na linii korporacje–sektor MŚP – mówi Agnieszka Zawistowska.
Możliwość włączenia swojego produktu do oferty partnera (42 proc. ankietowanych) oraz wspólny rozwój nowego produktu/know-how (38 proc.) to zdaniem przedsiębiorców największe zalety ewentualnej kooperacji z międzynarodowym partnerem.
– Najważniejsze dla rozwoju biznesu małych i średnich firm są trzy branże. Jedna to branża nowych technologii, ICT, dostępu do internetu, aplikacji mobilnych, transmisji danych, bez której żadne współczesne przedsiębiorstwo nie może właściwie funkcjonować. Dwie pozostałe, budownictwo i energetyka, są podstawą działania każdego większego biznesu – podkreśla Piotr Zimolzak.
Prezentacja raportu „Gotowi na innowacje” odbyła się podczas inauguracji czwartej edycji Think Big, programu dla przedsiębiorców organizowanego przez UPC Biznes. Firmy, które mają już na koncie pierwsze sukcesy, mogą liczyć na wsparcie dla swoich nowych, oryginalnych pomysłów, które mają potencjał rynkowy. Nagradzane będą projekty związane z obszarami B2B, customer experience oraz narzędzi i technologii marketingowych. O wsparcie będą mogły się starać firmy z Polski oraz Czech, Rumunii, Słowacji i Węgier.
Czytaj także
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-12-05: Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.