Newsy

Na koniec roku rynek usług w chmurze może być wart 600 mln zł. Rozwój napędzają małe i średnie firmy

2016-09-29  |  06:45

Rozwiązania chmurowe to najszybciej rosnący segment rynku informatycznego w Polsce. Coroczny wzrost na poziomie ok. 20 proc. powoduje, że na koniec tego roku wartość rynku może sięgnąć 600 mln zł – szacuje Oktawave. Wydatki firm na usługi cloudowe stanowią coraz większą część budżetów na IT. Do chmury przekonała się już część dużych przedsiębiorstw, ale to sektor MŚP będzie napędzał rynek.

– Polski rynek chmury obliczeniowej w 2016 roku rośnie i będzie rósł w tempie około 19 proc. Szacujemy, że w firmach wydatki związane z chmurą obliczeniową wzrosną z 20 proc. do 30 proc. w tym roku. Da nam to łączną wartość rynku na poziomie ok. 600 mln zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Dariusz Nawojczyk, szef marketingu w firmie Oktawave.

Firma badawcza PMR potwierdza, że rynek chmury rozwija się bardzo dynamicznie, szczególnie w porównaniu do całej krajowej branży ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych). Zastrzega jednak, że trzeba mieć na uwadze nieporównywalnie niższą skalę zjawiska. Udział chmury w całkowitej wartości rynku IT w Polsce nieznacznie przekracza 1 proc. i jest ponad dwukrotnie niższy niż wskaźniki światowe. PMR ocenia, że nawet w perspektywie pięciu lat roczna dynamika chmury będzie przekraczać 20 proc.

– Do tej pory mówiło się bardzo dużo o tym, że firma traci kontrolę nad danymi zamieszczanymi w chmurze. Ostatnie lata i ten rok pokazują dobitnie, że ta obawa ustępuje. Jeżeli możemy mówić o jakichś barierach, to raczej związane są one z tym, w jaki sposób firmy mogą szybko i skutecznie przenieść swoją infrastrukturę do chmury obliczeniowej, czyli poszukują wiedzy i zasobów ludzkich na rynku do tego, by skutecznie zmigrować swoją technologię – mówi Dariusz Nawojczyk.

Według obserwacji Oktawave duże firmy, zatrudniające powyżej 500 pracowników, stanowią ok. 15 proc. wszystkich klientów, którzy korzystają obecnie z chmury. Dołączając firmy, które zatrudniają powyżej 200 pracowników, odsetek wzrasta do ponad 20 proc. 

– To pokazuje, że duże firmy wcale nie omijają cloud computingu, tylko sięgają po niego coraz częściej. Jednak najszybciej rosnącą grupą klientów jest segment małych i średnich przedsiębiorstw – stwierdza Nawojczyk. – Firmy te mają dużo większą elastyczność w zakresie dostosowywania nowych technologii do swoich potrzeb. Ich budżety są zwykle mniejsze, ale dużo łatwiej jest przerzucić część tego budżetu lub wymienić jakąś technologie na nową, niż to się dzieje w dużych firmach.

PMR wnioskuje, że kluczowe dla dostawców chmury jest ukierunkowanie na segment MŚP, a nawet mikrofirm. Perspektywy sprzedaży do tego segmentu są – zdaniem ekspertów – wyraźnie lepsze niż do największych przedsiębiorstw, bardziej skupionych na rozwijaniu własnych, prywatnych zasobów.

W ocenie przedstawiciela Oktawave jednym z najważniejszych trendów na rynku jest udostępnianie aplikacji  w chmurze obliczeniowej. 

– To oznacza, że deweloperzy czynią aplikacje natywnymi, czyli mogą one bezpośrednio, od razu po uruchomieniu działać w chmurze obliczeniowej. To będzie jedno z największych ułatwień dla większości biznesów w Polsce w tym roku i w ciągu najbliższych lat – ocenia Nawojczyk. – Powstaje bardzo dużo ułatwień dla deweloperów związanych z chmurą obliczeniową, dlatego że jest to segment rynku, który być może najszybciej zaadoptuje nowe rozwiązania, tylko musi dostać odpowiednie narzędzia. Dlatego ten trend, by dawać jak najlepsze i jak najbardziej intuicyjne narzędzia deweloperom będzie jednym z najważniejszych w najbliższych latach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.