Newsy

Na koniec roku rynek usług w chmurze może być wart 600 mln zł. Rozwój napędzają małe i średnie firmy

2016-09-29  |  06:45

Rozwiązania chmurowe to najszybciej rosnący segment rynku informatycznego w Polsce. Coroczny wzrost na poziomie ok. 20 proc. powoduje, że na koniec tego roku wartość rynku może sięgnąć 600 mln zł – szacuje Oktawave. Wydatki firm na usługi cloudowe stanowią coraz większą część budżetów na IT. Do chmury przekonała się już część dużych przedsiębiorstw, ale to sektor MŚP będzie napędzał rynek.

– Polski rynek chmury obliczeniowej w 2016 roku rośnie i będzie rósł w tempie około 19 proc. Szacujemy, że w firmach wydatki związane z chmurą obliczeniową wzrosną z 20 proc. do 30 proc. w tym roku. Da nam to łączną wartość rynku na poziomie ok. 600 mln zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Dariusz Nawojczyk, szef marketingu w firmie Oktawave.

Firma badawcza PMR potwierdza, że rynek chmury rozwija się bardzo dynamicznie, szczególnie w porównaniu do całej krajowej branży ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych). Zastrzega jednak, że trzeba mieć na uwadze nieporównywalnie niższą skalę zjawiska. Udział chmury w całkowitej wartości rynku IT w Polsce nieznacznie przekracza 1 proc. i jest ponad dwukrotnie niższy niż wskaźniki światowe. PMR ocenia, że nawet w perspektywie pięciu lat roczna dynamika chmury będzie przekraczać 20 proc.

– Do tej pory mówiło się bardzo dużo o tym, że firma traci kontrolę nad danymi zamieszczanymi w chmurze. Ostatnie lata i ten rok pokazują dobitnie, że ta obawa ustępuje. Jeżeli możemy mówić o jakichś barierach, to raczej związane są one z tym, w jaki sposób firmy mogą szybko i skutecznie przenieść swoją infrastrukturę do chmury obliczeniowej, czyli poszukują wiedzy i zasobów ludzkich na rynku do tego, by skutecznie zmigrować swoją technologię – mówi Dariusz Nawojczyk.

Według obserwacji Oktawave duże firmy, zatrudniające powyżej 500 pracowników, stanowią ok. 15 proc. wszystkich klientów, którzy korzystają obecnie z chmury. Dołączając firmy, które zatrudniają powyżej 200 pracowników, odsetek wzrasta do ponad 20 proc. 

– To pokazuje, że duże firmy wcale nie omijają cloud computingu, tylko sięgają po niego coraz częściej. Jednak najszybciej rosnącą grupą klientów jest segment małych i średnich przedsiębiorstw – stwierdza Nawojczyk. – Firmy te mają dużo większą elastyczność w zakresie dostosowywania nowych technologii do swoich potrzeb. Ich budżety są zwykle mniejsze, ale dużo łatwiej jest przerzucić część tego budżetu lub wymienić jakąś technologie na nową, niż to się dzieje w dużych firmach.

PMR wnioskuje, że kluczowe dla dostawców chmury jest ukierunkowanie na segment MŚP, a nawet mikrofirm. Perspektywy sprzedaży do tego segmentu są – zdaniem ekspertów – wyraźnie lepsze niż do największych przedsiębiorstw, bardziej skupionych na rozwijaniu własnych, prywatnych zasobów.

W ocenie przedstawiciela Oktawave jednym z najważniejszych trendów na rynku jest udostępnianie aplikacji  w chmurze obliczeniowej. 

– To oznacza, że deweloperzy czynią aplikacje natywnymi, czyli mogą one bezpośrednio, od razu po uruchomieniu działać w chmurze obliczeniowej. To będzie jedno z największych ułatwień dla większości biznesów w Polsce w tym roku i w ciągu najbliższych lat – ocenia Nawojczyk. – Powstaje bardzo dużo ułatwień dla deweloperów związanych z chmurą obliczeniową, dlatego że jest to segment rynku, który być może najszybciej zaadoptuje nowe rozwiązania, tylko musi dostać odpowiednie narzędzia. Dlatego ten trend, by dawać jak najlepsze i jak najbardziej intuicyjne narzędzia deweloperom będzie jednym z najważniejszych w najbliższych latach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.