Newsy

Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów

2024-07-16  |  06:20

– Technologie mają w tej chwili duży wpływ na strategie biznesowe banków. Są też istotną pozycją w kosztach, w niektórych bankach wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich całkowitych kosztów działalności – mówi dr Marek Radzikowski, wiceprezes zarządu PKO BP. Jak wskazuje, w centrum zainteresowania sektora bankowego są w tej chwili zwłaszcza te technologie, które pozwalają optymalizować obsługę klientów i podnosić jej jakość. Globalna analiza Bain & Company pokazuje, że takie inwestycje dają wymierne korzyści. Banki, które są liderami cyfryzacji, osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe i mają bardziej lojalnych klientów niż pozostała część rynku.

Wykorzystanie nowych technologii i cyfryzacja w sektorze bankowym postępują w ekspresowym tempie. Jak wynika z czerwcowej analizy, opublikowanej przez firmę doradczą EY, do najbardziej pożądanych narzędzi technologicznych w bankach zalicza się w tej chwili m.in. interfejsy służące do programowania aplikacji, które umożliwiają szybkie przesyłanie wybranej grupy danych pomiędzy różnymi urządzeniami. Jest to niezbędne np. w aplikacjach mobilnych używanych przez klientów – za pomocą interfejsów bank przesyła dane zgromadzone w swoich zbiorach na urządzenie klienta, który w efekcie ma możliwość zlecania operacji finansowych czy aplikowania o produkty finansowe za pomocą telefonu lub komputera z dowolnego miejsca na świecie.

– Największy wpływ na strategie biznesowe banków mają obecnie takie technologie, które pozwalają zaadresować trzy elementy najważniejsze z punktu widzenia klienta. Po pierwsze, zapewnić jakość obsługi klienta na najwyższym poziomie, po drugie – obsługiwać klienta kompleksowo i po trzecie – obsługiwać go szybko. Wszystkie technologie, które to umożliwiają i pozwalają zrealizować te trzy elementy, są w tej chwili brane pod uwagę w strategiach banków, które chcą się stabilnie rozwijać – mówi agencji Newseria Biznes Marek Radzikowski.

W celu optymalizacji procesów banki chętnie korzystają też z uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, która jest obecnie jednym z najgorętszych trendów w biznesie. W niedawnym raporcie („The economic potential of generative AI: The next productivity frontier”) McKinsey&Company wskazuje, że to właśnie bankowość jest jednym z sektorów, na które AI ma już w tej chwili największy wpływ. Podobne wnioski płyną też z badania EY:  45 proc. badanych instytucji finansowych już wdraża rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, a 52 proc. ma to w najbliższych planach. Banki chętnie inwestują w tę technologię, licząc m.in. na usprawnienie procesów, możliwość lepszej personalizacji produktów i usług, wzrost sprzedaży oraz poprawę jakości obsługi klientów indywidualnych i firmowych.

– Technologie pozwalają nam, po pierwsze, utrzymać kontakt z klientami, po drugie – zdobyć klientów, którzy potrzebują obsługi szybko, kompleksowo i na wysokim poziomie, a po trzecie – zmienić profil, nastawienie klienta, który do tej pory korzystał w większym stopniu z usług naszego doradcy na usługi online. I to jest oczywiście win-win dla wszystkich. Jesteśmy tutaj bardzo konkurencyjni – 87 proc. naszych klientów firmowych posługuje się bankowością elektroniczną, 45 proc. posługuje się bankowością mobilną. Jesteśmy w tym zakresie liderami, ale oczywiście to nie jest nasze ostatnie słowo, robimy i będziemy robić znacznie więcej – mówi wiceprezes PKO BP.

Jak wynika z raportu ZBP „NetB@nk”, liczba małych i średnich przedsiębiorstw, którzy każdego miesiąca korzystają z elektronicznego dostępu do swojego rachunku bankowego, na koniec grudnia 2023 roku wzrosła o 1,5 proc. kwartał do kwartału i osiągnęła blisko 2,5 mln. Stanowi to 71 proc. wszystkich klientów MŚP  (prawie 3,5 mln).

Jak wskazuje ekspert, wraz z postępującą digitalizacją klientów rosną też nakłady sektora bankowego na innowacje technologiczne. Analiza firmy doradczej Bain & Company przeprowadzona wśród 42 największych pod względem aktywów banków na świecie pokazuje, że wydatki na technologie stanowią dziś ok. 16 proc. ich całkowitych kosztów. Zdaniem eksperta w niektórych instytucjach może być to znacznie więcej.

Jeśli popatrzymy na koszty, które banki ponoszą w swojej działalności, to właśnie wydatki na technologie mają w nich największy udział. Wynika to z faktu, że coraz większa część reakcji na potrzeby klienta i kontaktów z klientem odbywa się w sposób zdalny. W związku z tym w te obszary idą główne nakłady, w niektórych bankach nawet do 70 proc. różnych kosztów – mówi dr Marek Radzikowski.

Na globalnym tle polskie banki są bardzo zaawansowane technologicznie. W 2022 roku sześć z nich plasowało się w gronie 30 cyfrowych liderów (digital champions), wyznaczających kierunki digitalizacji całego sektora bankowego, według „Digital Banking Maturity 2022” firmy doradczej Deloitte. Z raportu wynika również, że jedną z przewag branży w Polsce jest m.in. proces otwierania konta z wykorzystaniem smartfona i aplikacji bankowej – taką możliwość oferuje aż 80 proc. polskich banków, podczas gdy nawet wśród globalnych cyfrowych liderów odsetek jest o 13 pkt proc. niższy.

Z analizy Bain & Company wynika, że banki zaawansowane technologicznie osiągają w porównaniu do reszty rynku wyższe o 5 pkt proc. stopy zwrotu dla akcjonariuszy, ich wskaźnik kosztów do dochodów jest 10 pkt proc. niższy, a wskaźnik lojalności klienta, tak zwany NPS (Net Promoter Score), wynosi średnio o 12 pkt proc. więcej. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.

Handel

Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.

Nauka

Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.