Mówi: | Aleksandra Figura |
Funkcja: | team leader w firmie doradztwa personalnego People |
Rozwój nowych technologii wymusza zmiany na rynku pracy. W branżach IT i marketingu pojawia się wiele nowych stanowisk i zawodów
Na rynku pracy jest duże zapotrzebowanie na stanowiska, które jeszcze przed kilkoma laty w ogóle nie istniały. To zjawisko charakterystyczne szczególnie dla branż IT i marketingu. Jest to związane z rozwojem zaawansowanych technologii i nowych mediów. W rezultacie pojawiły się zawody, które w najbliższym czasie powinny być źródłem wysokojakościowej i dobrze płatnej pracy. To wymaga jednak zmian w systemie edukacji.
– LinkedIn przeprowadził ostatnio badania na temat zawodów, które pojawiły się w ciągu ostatnich pięciu lat. Dwa pierwsze miejsca to stanowiska deweloperów, czyli programistów rozwijających aplikacje mobilne w dwóch najpopularniejszych platformach, czyli na systemy Android i iOS – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleksandra Figura, sales, marketing & engineering team leader w firmie doradztwa personalnego People.
Najbardziej dynamiczny wzrost liczby różnorodnych nowych zawodów widoczny jest jednak w branży marketingu. Następstwem rozwoju nowych technologii jest rozwój narzędzi oraz kanałów marketingu i komunikacji. Przekłada się to w prostej linii na powstawanie nowych stanowisk. Bardzo popularnym nowo powstałym stanowiskiem jest digital marketing manager, czyli osoba, która odpowiada za obecność firmy w mediach internetowych i w obszarze aplikacji mobilnych.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że 65 proc. przedsiębiorców w Polsce ma stronę internetową, a 22 proc. firm korzysta co najmniej z jednego serwisu społecznościowego. Facebook dla wielu z nich stał się głównym narzędziem komunikacji, dlatego firmy poszukują osób do obsługi social media, zarówno od strony technicznej, jak i pod kątem budowania wizerunku w sieci.
– Wyróżnia się też dużo węższych specjalizacji. Przykładem może być social media manager, czyli osoba, która zarządza obecnością firmy w internecie i nowo powstające, jeszcze bardzo rzadko spotykane w Polsce stanowisko community managera. Jest to takie stanowisko, w którym osoba pod własnym imieniem i nazwiskiem buduje społeczność wokół firmy lub marki, by promować ją w internecie – wyjaśnia Aleksandra Figura.
Powstają też nowe specjalizacje na styku marketingu i nowych technologii.
– Jednym z najczęściej pojawiających się ostatnio tego typu nowych stanowisk jest user interface lub user experience designer. Są to osoby odpowiedzialne za takie projektowanie platform czy systemów, by były one jak najbardziej przyjazne dla użytkownika i jak najbardziej intuicyjne – tłumaczy Figura.
Na stanowiska te potrzebne są osoby z wysokimi kwalifikacjami z różnych dziedzin, co oznacza, że oczekiwania wobec kandydatów są bardzo wysokie. To wyzwanie dla firm rekrutacyjnych.
– W kontekście nowych stanowisk rynek pracy wciąż ma niedobór kandydatów. Dzieje się tak w obszarze IT, choć programistów jest coraz więcej, to wciąż jest to niewystarczająca liczba. Jeśli chodzi o powstające stanowiska w obszarze marketingu, to często ich zakres odpowiedzialności jest nowy wobec potrzeb rynku. Osoby te nie mają okazji zdobyć doświadczenia w innych miejscach w kontekście wymagań dla danego stanowiska i często uczą się wykonywania danego zawodu w pracy – wyjaśnia team leader w firmie doradztwa personalnego People.
Do nowych wymagań rynku pracy powinny się dostosowywać także uczelnie, przygotowując nowe kierunki studiów licencjackich, magisterskich czy podyplomowych.
– Uczelnie wciąż nie nadążają za rozwojem rynku pracy. Powstają wprawdzie nowe kierunki coraz bardziej specjalistyczne, np. marketing internetowy. Natomiast dla osoby, która chce się rozwijać w danym zawodzie, wciąż jest to wiedza elementarna, a doskonalić swoją wiedzę i umiejętności powinna w praktyce – mówi Figura.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-05-09: Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.