Mówi: | Jakub Strzemżalski |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | 7N |
Specjaliści IT doceniają pracę zdalną. Jedna trzecia z nich chciałaby pracować z domu przez większość czasu, ale nie wyłącznie
Niespełna 4 proc. specjalistów IT chciałoby w przyszłości pracować wyłącznie w biurze, a 16 proc. w pełni zdalnie. Zdecydowana większość wybiera jeden z wariantów pracy hybrydowej – prawie jedna trzecia chciałaby przez ok. 90 proc. czasu pracować zdalnie. To wnioski z ankiety przeprowadzonej przez firmę 7N w Polsce, Danii i Indiach. Co ciekawe, postrzeganie pracy zdalnej jest różne w poszczególnych krajach i zależy m.in. od przyzwyczajeń i podejścia do pracy w grupie. W Polsce jest wielu zwolenników tej formy współpracy.
Jak pokazały wyniki ankiety przeprowadzonej przez 7N w trzech krajach, gdzie firma ma najwięcej konsultantów IT, postrzeganie pracy zdalnej podczas pandemii koronawirusa zależy głównie od tego, jaki styl pracy dominował przed lockdownem. W Polsce w trybie zdalnym przed pandemią pracowało 29 proc. badanych konsultantów IT. To wciąż mniejszość, jednak znacznie więcej niż w Danii (3 proc.) czy Indiach (5 proc.). 27 proc. respondentów z Polski pracowało w formie hybrydowej, łącząc pracę z biura i z domu, a 43 proc. stacjonarnie. Dla porównania w Danii odsetek osób pracujących w biurze wynosił 56 proc., a w Indiach – 68 proc. Z kolei praca hybrydowa była przed lockdownem najbardziej popularna wśród Duńczyków – wybierało ją 41 proc. konsultantów IT.
– Polscy specjaliści IT w niewielkim stopniu chcą wracać do pracy wyłącznie w biurze. Mają już dość duże doświadczenie w pracy zdalnej przed pandemią. Z kolei Duńczycy w większym stopniu chcą wracać do biura, tam jednak doświadczenie z pracą zdalną było mniejsze a jednocześnie upowszechniła się inna niż w Polsce kultura pracy – specjaliści IT z Danii lubią odbywać spotkania, warsztaty itp. Oni też zauważyli, że wydajność online’owych spotkań znacznie spadła, są gorsze jakościowo niż przed pandemią – komentuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jakub Strzemżalski, wiceprezes zarządu 7N.
Połowa respondentów przyznała, że w ubiegłym roku wzrosła liczba spotkań i rozmów głosowych odbywanych online, a tylko 3 proc. uważa, że uczestniczy w nich rzadziej niż kiedyś. Eksperci z sektora IT odnotowali też wzrost liczby wysyłanych e-maili: 23 proc. ankietowanych przyznało, że wysyła ich więcej. Co ciekawe, wśród pracujących w Polsce było relatywnie najwięcej osób, które nie odczuły wzrostu intensywności komunikacji e-mailowej i rozmów przez komunikatory. W Danii i Indiach odsetek konsultantów deklarujących, że znacznie częściej korzysta z narzędzi do zdalnej komunikacji, był średnio o 10 punktów procentowych wyższy niż w Polsce. Ocena tego stanu rzeczy jest jednak w tych krajach odmienna. Duńczycy lubią spotkania twarzą w twarz, więc wymiana maili i telekonferencje mogą być dla nich nieco frustrujące. Za to w Indiach preferowane są pisemne instrukcje, dlatego większa liczba tekstowych komunikatów jest tam odbierana pozytywnie.
– Różnice w podejściu do pracy zdalnej wynikają częściowo z doświadczeń sprzed pandemii, a częściowo z kultury pracy w poszczególnych krajach lub kultury organizacji, w których funkcjonowali pracownicy. Polscy specjaliści są przyzwyczajeni do pracy mocno zadaniowej, zwykle indywidualnej, a jednocześnie ich doświadczenie w pracy zdalnej było większe, narzędzia były już przetestowane, więc doceniają ten model funkcjonowania – dodaje Jakub Strzemżalski.
Jak zauważają autorzy badania, jedną z przyczyn różnego podejścia do systemu pracy zdalnej może być sytuacja mieszkaniowa i różne możliwości stworzenia tymczasowego biura w domu.
Ogólnie jednak konsultanci IT na rynkach, na których działa 7N, chwalą sobie pracę zdalną. Większość z nich byłaby skłonna polecić tę formę współpracy swojemu znajomemu (średni wynik to 7,84 w skali od 0 do 10). Co ciekawe, najbardziej zadowoleni są z niej Polacy. Średnia uzyskana na podstawie odpowiedzi konsultantów z naszego kraju to 8,12. To więcej niż wynik wskazany w Indiach (8,06) czy Danii (7,82). Najważniejsza zaleta to uelastycznienie dnia, czyli większa swoboda w określaniu czasu pracy oraz mniejsze obciążenie dojazdami do pracy, co pozwala wygospodarować więcej czasu dla siebie. Jednak scenariusz, w którym branża przenosi się kompletnie na pracę zdalną, jest mało prawdopodobny.
– Może to być dobre rozwiązanie dla niektórych firm, na przykład bardziej produktowych lub skupionych na konkretnych rozwiązaniach – uściśla wiceprezes zarządu 7N.
Tym bardziej że specjaliści IT dostrzegają także niedogodności pracy zdalnej, m.in. brak rutyny i ram czasowych, czyli klarownego oddzielenia pracy od czasu wolnego (45 proc. wskazań), samotność rozumiana jako brak fizycznego kontaktu z koleżankami, kolegami z biura (39 proc.) oraz przedłużone godziny pracy (38 proc.).
Czytaj także
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-26: Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-07-11: Stres w życiu zawodowym może działać destrukcyjnie. O profilaktykę muszą zadbać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.