Mówi: | dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek, kierownik Food Studies na Uniwersytecie SWPS Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Polska Michel Troisgros, Samsung Club des Chefs |
Trend etniczny numerem jeden w kuchni w 2019 roku. Na popularności zyskają przede wszystkim potrawy z Bliskiego i Dalekiego Wschodu
W nadchodzącym roku Polacy jeszcze chętniej będą sięgać po egzotyczne smaki, a popularność zyskają mało znane dotychczas kuchnie z Tadżykistanu i Kazachstanu. Polacy będą też coraz mocniej ograniczać ilość mięsa w codziennej diecie, stawiając przede wszystkim na kuchnię roślinną. W przygotowaniu tak oryginalnych dań pomagać będzie nowoczesna technologia, m.in. inteligentne lodówki, które przypominają o konieczności zrobienia zakupów, informują o terminie przydatności produktów, a nawet podpowiadają, jak przyrządzić określone dania.
Polacy przywiązują coraz większą wagę do jakości jedzenia, traktując je jako przyjemność, a nie tylko konieczność. Są też bardziej otwarci na odkrywanie nowych smaków – stąd rosnąca popularność kuchni spoza kontynentu europejskiego oraz diety wegetariańskiej, która mimo zamiłowania Polaków do mięsa zyskuje coraz więcej zwolenników. Polscy smakosze chętnie poszerzają swoją wiedzę na temat różnych tradycji kulinarnych oraz zasad gotowania, choćby poznając nowe trendy kulinarne.
– Trendy na 2019 rok są kontynuacją tego, co się dzieje współcześnie, a mianowicie zero waste, czyli unikamy odpadów, zrównoważony rozwój, kuchnia wegetariańska, to są rzeczy, które były i które będą w przyszłości bardzo popularne, natomiast jak każdy rok przynosi też nowości i tutaj możemy się spodziewać przede wszystkim kuchni etnicznych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Tomaszewska-Bolałek, kierownik Food Studies na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS.
W 2019 popularność zyskiwać będą tradycje kulinarne z Bliskiego i Dalekiego Wschodu, zwłaszcza z Tajwanu czy chińskiej prowincji Syczuan. Znaczenia nabiorą ponadto mało dotychczas znane kuchnie z Kazachstanu, Uzbekistanu i Tadżykistanu. Trendy te zostały zaprezentowane podczas pierwszych urodzin przestrzeni kulinarnej Cook Story by Samsung. W organizowanych od roku zajęciach mogą uczestniczyć zarówno osoby indywidualne, jak i grupy, niezależnie od poziomu zaawansowania, w sztuce kulinarnej. Poznają oni ciekawe przepisy na dania, kulinarne triki podnoszące walory smakowe przyrządzanych posiłków, a także nowoczesny sprzęt umożliwiający gotowanie na wysokim poziomie.
– Mamy coraz mniej czasu, do tego naszym centrum dowodzenia jest smartfon, który trzymamy w ręce, stąd też bardzo często szukamy takich rozwiązań, które ułatwią nam codzienne życie. Tutaj z pomocą przychodzą chociażby lodówki, do których wnętrza możemy zajrzeć i przy okazji zrobić listę zakupów – mówi Magdalena Tomaszewska-Bolałek.
Miłośnicy dobrego jedzenia chcą gotować jak profesjonalni szefowie kuchni i przygotowywać coraz bardziej wyszukane dania, a technologia wychodzi na przeciw tym potrzebom. Nowoczesne kuchnie odznaczają się ciekawym, choć zazwyczaj nastawionym na minimalizm designem, który sprawia, że pomieszczenie to staje się sercem każdego mieszkania – w kuchni nie tylko przyrządza się dania, lecz także spędza czas na rozmowach z bliskimi, spożywa posiłki, czyta książki czy odrabia lekcje. Przyjemny wygląd idzie w parze z daleko posuniętą funkcjonalnością.
– Sprzęt się zmienia razem z użytkownikiem, z naszymi zwyczajami, ponieważ jemy lepiej, jemy coraz bardziej wyszukane potrawy, coraz trudniej skomponowane, tzn. bardzo wyszukane, z różnymi ziołami, przyprawami z bardzo dalekich zakątków świata i to jest fajne, to jest dobre, bo potrafimy dzisiaj w naszej kuchni posmakować świata, tego, co jedzą ludzie w Australii, w Nowej Zelandii albo może w Argentynie i to wszystko dzisiaj możemy mieć w domu, ale żeby to wszystko gotować, bez wątpienia potrzebny jest też dobry sprzęt, który nam pomoże to wszystko przygotować – mówi Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Polska.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.