Newsy

Trzy czwarte samorządów chce wprowadzić inteligentne technologie miejskie. Pieniądze pozyskają ze środków unijnych

2015-01-07  |  06:55

Nawet 2,17 miliarda euro mogą otrzymać polskie samorządy do 2020 r. na cyfryzację miast. Po środki na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań chce sięgnąć niemal trzy czwarte samorządów. Wśród miast realizujących projekty smart city są m.in. Gdańsk, Legnica i Lublin.

Lata 2014-2020 to okres, w którym samorządy będą bardzo intensywnie wdrażać koncepcję inteligentnego miasta. Zrobiliśmy ankietę wśród przedstawicieli samorządów i okazało się, że głównym powodem, dla którego miasta są zainteresowane takimi rozwiązaniami, jest znacząca pula funduszy unijnych przeznaczona na takie działania – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Leszek Hołda, prezes zarządu Integrated Solutions.

Hołda podkreśla, że 73 proc. przepytanych przez Integrated Solutions samorządów chce sięgać po środki unijne na wdrożenie rozwiązań smart city. Dla największej grupy z nich to szansa na usprawnienie ruchu w mieście, a dla około połowy samorządów to główna zaleta inteligentnych rozwiązań.

Jak wylicza Hołda, dzięki takim technologiom można zmniejszyć korki, zwiększyć płynność ruchu, a także poprawić efektywność komunikacji publicznej. Obecnie mieszkańcy polskich miast spędzają w korkach ok. 7 godzin miesięcznie.

Co trzeci samorząd jest zainteresowany rozwiązaniami z zakresu smart grid, czyli nowoczesnych systemów pomiarowych na wszystkich miejskich sieciach (37 proc. ‒ zdalny odczyt wody, a 32 proc. ‒ monitoring miejski). Hołda zaznacza, że dzięki temu miasta mogą dużo zaoszczędzić. W ramach technologii związanych z inteligentnymi miastami możliwe są też m.in. poprawa systemu sterowania oświetleniem ulicznym, inteligentne parkingi oraz wprowadzenie płatności bezgotówkowych za usługi miejskiej.

‒ Wierzymy mocno, że te inwestycje będą realizowane i w związku z tym stworzyliśmy zespół, który zajmuje się smart city w naszej firmie i będzie wspierał wszystkie samorządy i miasta w realizacji takich inwestycji – mówi Hołda.

Integrated Solutions pod koniec 2013 r. wygrało przetarg na instalację zintegrowanego systemu zarządzania ruchem i transportem publicznym w Legnicy. Jego instalacja zakończy się w kwietniu 2015 r., a przetarg jest wart ponad 21 mln zł (z czego 85 proc. pokrywają środki UE).

Leszek Hołda zwraca uwagę na to, że również w Gdańsku i Lublinie trwają intensywne działania związane z przygotowaniem do wdrożenia technologii smart city.

‒ Jesteśmy nadal na początku drogi do budowania inteligentnych miast. Jest dużo woli i chęci, a teraz także narzędzia, chociażby w postaci funduszy unijnych, które wspomogą realizację projektów – podkreśla Hołda. ‒ Ważne jest to, by dobrze zdefiniować potrzeby miasta i by finalnie jego mieszkańcy mieli jak największe korzyści z wdrożenia takich rozwiązań.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.