Newsy

Szczyt sezonu na Lotnisku Chopina. Spodziewana rekordowa liczba pasażerów

2013-08-05  |  06:30
Mówi:Przemysław Przybylski
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:Lotnisko Chopina w Warszawie
  • MP4
  • Zapowiada się rekordowy rok na warszawskim Lotnisku Chopina. W pierwszym półroczu port lotniczy obsłużył ponad 5 milionów pasażerów. To oznacza, że może zostać pobity zeszłoroczny wynik 9,5 mln podróżnych odprawionych w ciągu 12 miesięcy. Ze względu na trwający remont starej części terminala na lotnisku jest tłoczno, ale problemy z przepustowością są jedynie w sortowni bagażu.

     – Zwiększona liczba pasażerów jest przede wszystkim zasługą tanich linii lotniczych, ponieważ od 22 grudnia obsługujemy przewoźników, którzy powinni operować na lotnisku w Modlinie, ale ze względu na awarię pasa startowego musieli się przenieść do nas. Ryanair i Wizz Air w tej chwili obsługują około 1/4 wszystkich pasażerów. W ciągu sześciu miesięcy obsłużyli ponad 1,2 mln pasażerów spośród 5 mln wszystkich – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Lotniska Chopina w Warszawie.

    Niskokosztowi przewoźnicy Ryanair i Wizz Air latali od lipca ubiegłego roku z Modlina. Jednak po zamknięciu drogi startowej tego lotniska przenieśli się do głównego warszawskiego portu lotniczego. Pomimo ponownego uruchomienia Modlina na początku lipca, linie cały czas korzystają z Okęcia.

    Dodatkowy ruch związany z przewoźnikami niskokosztowymi oraz szczytem sezonu wakacyjnych czarterów powoduje, że na Lotnisku Chopina jest tłoczno. Stara część terminala pasażerskiego jest w remoncie, który potrwa jeszcze do końca przyszłego roku.

     – Oczywiście sprawia to, że w terminalu jest dość ciasno. Funkcjonujemy w warunkach ograniczonej przepustowości terminala, dlatego musimy sobie radzić w nowej części, otwartej w 2008 roku. To jest tak naprawdę połowa terminala i w tej połowie musimy obsługiwać rekordowe liczby pasażerów – zaznacza Przybylski. – Dlatego nie ma takiego komfortu, jaki chcielibyśmy oferować naszym pasażerom, ale rozumiem, że sytuacja jest wyjątkowa i staramy się robić wszystko, żeby pasażerowie wszystkich linii, niezależnie, czy to są tradycyjni, czy niskokosztowi przewoźnicy, czuli się u nas jak najlepiej.

    Rzecznik lotniska podkreśla, że pomimo zwiększonego ruchu i ograniczonej przepustowości nie ma zbyt dużych utrudnień. Niemal zawsze czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa jest krótszy od 10 minut, co według niego jest bardzo dobrym wynikiem. Przybylski przyznaje, że czasem kolejki są większe, ale dotyczy to jedynie 10 proc. czasu funkcjonowania terminala. Nie ma również problemu z przepustowością stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (check-in).

     – Sortownia jest wąskim gardłem, ponieważ musi obsłużyć rekordowe liczby bagaży, a mamy tylko jedną sortownię w tej chwili. Kiedy będzie otwarta druga część terminala, wówczas będziemy mieć dwie sortownie i ta przepustowość będzie znacznie większa. W tej chwili pracujemy w warunkach polowych, ale dajemy sobie radę – przyznaje Przybylski.

    Sortownia to część terminala, w której nadane przez pasażerów bagaże rejestrowane są rozdzielane do poszczególnych samolotów, a także z nich odbierane i dostarczane do hali przylotów.

    Remont starej części terminala pasażerskiego Lotniska Chopina potrwa do końca 2014 r. Przybylski przewiduje, że zakończy się na przełomie grudnia i stycznia 2015 r. Po zakończeniu modernizacji standard obydwu części ma być identyczny. Podział na dwie hale odpraw zostanie zachowany, jednak będą one w rzeczywistości funkcjonować jako jedna przestrzeń architektoniczna i funkcjonalna.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

    Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

    Ochrona środowiska

    Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

    Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

    Ochrona środowiska

    Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

    Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.