Newsy

TVP w styczniu i w lutym na plusie. Taki ma być cały rok

2013-04-05  |  06:45
Mówi:Juliusz Braun
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Telewizja Polska S.A.
  • MP4
  • Po trudnym 2012 roku, początek tego był udany dla TVP. Publiczny nadawca zarobił w styczniu i lutym 25 mln zł. Plan finansowy przyjęty przez zarząd TVP zakłada zamknięcie tego roku na plusie. Mają w tym pomóc rosnące wpływy z abonamentu i restrukturyzacja spółki.

    Ubiegły rok telewizja publiczna zamknęła z 218 mln zł na minusie. Deficytowe były zakupione przez TVP prawa do relacji z Igrzysk Olimpijskich w Londynie i Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Spółka zamknie pierwszy kwartał na plusie, mimo że plan finansowy zakładał stratę.

      Formalnie możemy już mówić o dwóch pierwszych miesiącach. Mamy zysk na poziomie mniej więcej 25 mln zł, znacznie lepiej niż w zeszłym roku, znacznie lepiej niż zakładał plan – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes TVP Juliusz Braun. – Cały pierwszy kwartał zamkniemy również na plusie, choć pierwotny plan zakładał nawet pewną stratę, więc tutaj, odpukać, ale wszystko idzie dobrze.

    Aby w dalszym ciągu szło dobrze, TVP cały czas prowadzi restrukturyzację.

     – Tworzymy jedną dużą jednostkę informacyjną – Telewizyjną Agencję Informacyjną i dużą jednostkę produkcyjną – Agencję Produkcji Telewizyjnej i Filmowej. To wymaga zmian w strukturze wielu jednostek, ale po pierwsze to ma usprawnić prace, po drugie ma sprawić, żeby działalność była bardziej oszczędna – wyjaśnia Juliusz Braun.

    Publiczny nadawca chce stopniowo redukować zatrudnienie. Zgodnie z planem w tym roku zlikwiduje kolejnych 200 etatów. Zwolnień grupowych jednak nie będzie.

    Abonament wciąż problemem

    Według sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2012 roku wzrosły wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Wyniosły 550 mln zł, czyli o 80 milionów więcej niż wynikało z prognoz KRRiT. Nadwyżka trafi do Polskiego Radia i TVP. Władze telewizji publicznej czekają jednak na rozwiązania ustawowe, które pomogą lepiej egzekwować abonament od widzów i słuchaczy.

     – Cieszymy się, że coraz więcej osób płaci abonament, natomiast trzeba pamiętać, że nadal robi to bardzo niewielka część zobowiązanych i to jest problem. Rozmawiałem ostatnio z panią dyrektor niemieckiej telewizji MDR o finansach i powiedziała, że w Niemczech sąd orzekł, że trzeba płacić abonament. Odpowiedziałem jej, że w Polsce sąd orzekł tak samo, tylko nic z tego nie wynika – mówi Juliusz Braun.

    Jego zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłaby opłata audiowizualna, którą musiałoby wnosić każde gospodarstwo domowe.

     – Uważamy, że racjonalne jest odejście od rejestrowania odbiorników, właśnie tak jak w Niemczech, i wprowadzenie opłaty audiowizualnej, powszechnej, od każdego gospodarstwa domowego. To jest model, który w Europie zaczyna być coraz szerzej stosowany – tłumaczy Braun.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.