Mówi: | Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek |
Funkcja: | główna ekonomistka |
Firma: | Konfederacja Lewiatan |
Polskie firmy nie potrzebują już restrukturyzacji. Ich rozwój będzie napędzać innowacyjność
Polskie firmy są w coraz lepszej kondycji, większość rozwija się znacznie dynamiczniej niż cała polska gospodarka. Jeżeli potrzebują wsparcia, to nie programów naprawczych, tylko innowacyjnych, na które stawia teraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Nowe instrumenty będą wspierać również małe i średnie przedsiębiorstwa.
Strategia Agencji Rozwoju Przemysłu dotąd opierała się na restrukturyzacji zagrożonych firm. Teraz przewiduje rozwój trzech filarów – obok dotychczasowej działalności ma ona wspierać też innowacje i inwestycje.
– Polskie firmy nie potrzebują już restrukturyzacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. – Zapewne znajdziemy w tych prawie 2 mln firm także takie, które wymagają restrukturyzacji, ale w tej chwili większość firm jest nastawiona na rozwój. Mimo że gospodarka nie rozwija się tak bardzo dynamicznie, to jednak szczególnie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa sygnalizują bardzo wyraźnie, że innowacje i inwestycje w innowacje to jest coś, co rzeczywiście pomogłoby im się rozwijać.
Do 2020 roku Agencja Rozwoju Przemysłu zamierza wydać na wsparcie polskich firm ok. 3 mld zł, z tego 1,3 mld przeznaczone jest na innowacje. Te środki mają trafić nie tylko do dużych państwowych przedsiębiorstw, w których restrukturyzację ARP lokowała dotychczas większość swego budżetu, lecz także do firm prywatnych oraz małych i średnich firm.
– Nowym narzędziem jest fundusz inwestycyjny dla małych przedsiębiorstw, może nie dla takich zalążkowych, dopiero powstających pomysłów i przekształcających się w przedsiębiorstwa, ale tych, które już zaczęły działać i potrzebują kapitału. Agencja będzie mogła zasilać takie przedsiębiorstwa na wczesnym etapie rozwoju pieniędzmi: albo pożyczając te pieniądze, albo wchodząc kapitałowo do firm – podkreśla główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. – Ta zmiana strategii Agencji Rozwoju Przemysłu jest niebywale ważna z punktu widzenia gospodarki, z punktu widzenia sektora MŚP.
Od 1991 roku Agencja Rozwoju Przemysłu udzieliła firmom 5 mld zł pożyczek, finansowała ich programy naprawcze, projekty rozwojowe oraz podnoszenie wartości aktywów.
Jedną z form wspierania przedsiębiorczości w Polsce są specjalne strefy ekonomiczne, w których inwestorzy płacą znacznie niższe podatki. Dwie z nich, Euro-Parki Mielec i Euro-Park Wisłosan, należą do Agencji Rozwoju Przemysłu i do nich trafi ponad 160 mln zł.
Czytaj także
- 2025-07-16: Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-14: W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
- 2025-07-15: Konkurencyjność firm wśród najważniejszych zadań dla kolejnego budżetu UE. Komisja szuka nowych źródeł dochodów
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.