Mówi: | Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek |
Funkcja: | główna ekonomistka |
Firma: | Konfederacja Lewiatan |
Polskie firmy nie potrzebują już restrukturyzacji. Ich rozwój będzie napędzać innowacyjność
Polskie firmy są w coraz lepszej kondycji, większość rozwija się znacznie dynamiczniej niż cała polska gospodarka. Jeżeli potrzebują wsparcia, to nie programów naprawczych, tylko innowacyjnych, na które stawia teraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Nowe instrumenty będą wspierać również małe i średnie przedsiębiorstwa.
Strategia Agencji Rozwoju Przemysłu dotąd opierała się na restrukturyzacji zagrożonych firm. Teraz przewiduje rozwój trzech filarów – obok dotychczasowej działalności ma ona wspierać też innowacje i inwestycje.
– Polskie firmy nie potrzebują już restrukturyzacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. – Zapewne znajdziemy w tych prawie 2 mln firm także takie, które wymagają restrukturyzacji, ale w tej chwili większość firm jest nastawiona na rozwój. Mimo że gospodarka nie rozwija się tak bardzo dynamicznie, to jednak szczególnie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa sygnalizują bardzo wyraźnie, że innowacje i inwestycje w innowacje to jest coś, co rzeczywiście pomogłoby im się rozwijać.
Do 2020 roku Agencja Rozwoju Przemysłu zamierza wydać na wsparcie polskich firm ok. 3 mld zł, z tego 1,3 mld przeznaczone jest na innowacje. Te środki mają trafić nie tylko do dużych państwowych przedsiębiorstw, w których restrukturyzację ARP lokowała dotychczas większość swego budżetu, lecz także do firm prywatnych oraz małych i średnich firm.
– Nowym narzędziem jest fundusz inwestycyjny dla małych przedsiębiorstw, może nie dla takich zalążkowych, dopiero powstających pomysłów i przekształcających się w przedsiębiorstwa, ale tych, które już zaczęły działać i potrzebują kapitału. Agencja będzie mogła zasilać takie przedsiębiorstwa na wczesnym etapie rozwoju pieniędzmi: albo pożyczając te pieniądze, albo wchodząc kapitałowo do firm – podkreśla główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. – Ta zmiana strategii Agencji Rozwoju Przemysłu jest niebywale ważna z punktu widzenia gospodarki, z punktu widzenia sektora MŚP.
Od 1991 roku Agencja Rozwoju Przemysłu udzieliła firmom 5 mld zł pożyczek, finansowała ich programy naprawcze, projekty rozwojowe oraz podnoszenie wartości aktywów.
Jedną z form wspierania przedsiębiorczości w Polsce są specjalne strefy ekonomiczne, w których inwestorzy płacą znacznie niższe podatki. Dwie z nich, Euro-Parki Mielec i Euro-Park Wisłosan, należą do Agencji Rozwoju Przemysłu i do nich trafi ponad 160 mln zł.
Czytaj także
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.