Newsy

UOKIK: Internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. Prezenty mogą nie dojść!

2011-12-08  |  09:00
Wszystkie newsy
Mówi:MAŁGORZATA CIELOCH
Funkcja:RZECZNIK
Firma:URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW

Nie daj się oskubać w sieci, czyli 7 zasad Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak robić zakupy w sieci, szczególnie przed świętami i nie dać się oszukać.

Aby wirtualny sklep nie okazał się pułapką warto po pierwsze dowiedzieć się od kogo kupujemy.

- Sprawdzamy, kto jest po drugiej stronie, czyli kto jest właścicielem witryny internetowej, kto jest sprzedawcą. Sprawdzamy REGON - czy jest taki na stronie internetowej - oraz nazwę przedsiębiorcy, miejsce gdzie w tradycyjnym miejscu znajduje się siedziba przedsiębiorcy. To ważne, bo witryna internetowa może zniknąć, a siedziba zawsze zostanie – radzi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto porównać, cenę promocyjną z regularną i przeczytać dokładnie regulamin zakupów.

 - Druga rzecz to sprawdzamy, co kupujemy. Zdjęcia, opisy - to wszystko nam ułatwia. Pamiętajmy o tym, żeby zwrócić uwagę również na cenę, która zawiera wszystkie podatki, powinna zawierać również informacje o dodatkowym ubezpieczeniu czy kosztach transportu. To istotne w przypadku towarów o dużych gabarytach – podkreśla Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto zakupy zamawiać z wyprzedzeniem. Internetowy sprzedawca zgodnie z prawem ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia.

 - Pamiętajmy również o tym, że mamy szczególne prawa, które nas chronią. To podstawowe i najważniejsze prawo to możliwość zrezygnowania z umowy w ciągu 10 dni – przypomina Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Taka zasada obowiązuje, gdy kupujemy od przedsiębiorcy. Gdy zakupu dokonaliśmy na aukcji – dochodzenie praw jest utrudnione. Aby skorzystać z tego prawa należy w ciągu 10 dni poinformować o tym sklep internetowy. Ten ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

Handel

Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

Problemy społeczne

Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.