Newsy

USA: mocny dolar obniżył ceny

2012-01-19  |  16:20
Wszystkie newsy
Mówi:Paweł Cymcyk
Funkcja:Menedżer Komunikacji Inwestycyjnej
Firma:ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych

Dzięki silnej walucie wzrost cen w Stanach Zjednoczonych hamuje. Inflacja konsumencka wyniosła w grudniu 3 proc.

Spowolnienie wzrostu cen to, jak dotąd, efekt wyłącznie silnego dolara.

- Ostatnie trzy miesiące to umacniająca się amerykańska waluta. Automatycznie ten największy eksporter, czyli amerykańska gospodarka, ma tańsze surowce, tańsze produkty, dzięki silnemu dolarowi - podkreśla Paweł Cymcyk z ING TFI.

Ale wysoki kurs waluty, przy dzisiejszych wahaniach na rynkach walutowych, nie jest trwałą tendencją. Spadkowi inflacji nie sprzyja również ciągłe dodrukowywanie pieniędzy przez Bank Rezerw Federalnych.

- Pamiętajmy, że produkcja dolara przez FED ciągle trwa. Tam, gdzie jest dużo pieniądza, inflacja prędzej czy później musi się pojawić. Na razie jednak nikt się nie martwi inflacją, a tylko i wyłącznie wzrostem gospodarczym. Walka o wzrost gospodarczy przesłania ewentualne skutki, jakie może nieść ze sobą wysoka inflacja - mówi analityk.

W ujęciu miesięcznym indeks CPI spadł o 0,4 proc. - wynika z danych amerykańskiego Biura Statystyki Pracy. I choć tempo wzrostu cen spada, wciąż jest zdecydowanie za wysokie.

- Inflacja w Stanach Zjednoczonych jest dużo za duża niż wskazywałyby na to stopy procentowe, bo stopy są na rekordowo niskim poziomie 0 proc. Inflacja sięga 3 proc. Ostatnie miesiące pokazują, ze ta inflacja spada, ale ten spadek jest zdecydowanie zbyt wolny niż można by tego oczekiwać - twierdzi Paweł Cymcyk z ING TFI.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie

60 proc. polskich rolników ocenia, że zmiany klimatu mają już duży wpływ na kondycję sektora. 75 proc. z nich obawia się skutków suszy i innych ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak huraganowe wiatry, grad czy nawalne deszcze. Co trzeci ocenia, że zmiany klimatu są obecnie dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego – wynika z raportu opublikowanego w ubiegłym roku przez Instytut Spraw Publicznych. Eksperci wskazują, że adaptacja do zmian klimatycznych jest niezbędna, żeby utrzymać zarówno rentowność gospodarstw rolnych, jak i ciągłość produkcji żywności. Rolników w coraz większym stopniu wspierają w tym nowe technologie.

Transport

Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje

W ubiegłym roku sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt na główne paliwa transportowe – benzyny, olej napędowy i gaz LPG – wzrósł o 7 proc. Przełożyło się to na rekordowe wpływy, które branża wpłaciła do budżetu państwa. Daniny od sprzedaży paliw wyniosły w ub.r. łącznie ponad 93 mld zł – wynika z podsumowania POPiHN. Krajową konsumpcję paliw wspomagała w ubiegłym roku m.in. turystyka paliwowa i znaczna liczba samochodów na ukraińskich tablicach rejestracyjnych poruszających się po polskich drogach. Ten rok, w opinii ekspertów, może się okazać jeszcze lepszy. Zapotrzebowanie na paliwa będą napędzać nowe inwestycje rozpoczynane dzięki środkom z UE.

Handel

Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze

Notowany na GPW producent makaronów i dań gotowych ma za sobą bardzo udany rok i szykuje się na kolejne inwestycje. Grupa zamierza intensywnie się rozwijać w segmencie dań gotowych, w którym dostrzega duży potencjał, i ma ambicję, żeby pozostać liderem tego rynku. Pod koniec tego roku planuje poszerzyć swoje portfolio w tym obszarze. Nie wyklucza także przejęcia firmy z segmentu dań gotowych, bo organiczny rozwój spółki, zgodnie ze strategią, ma być wspierany przez akwizycje na rynku spożywczym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.