Newsy

W niedzielę Dzień bez Samochodu. Warszawska komunikacja miejska za darmo dla wszystkich.

2013-09-20  |  06:00

W niedzielę z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu komunikacja miejska w Warszawie jak i w wielu innych polskich miastach będzie darmowa dla wszystkich podróżnych. W stolicy bez biletu jechać będzie można na całym obszarze obowiązywania „Wspólnego biletu” we wszystkich środkach komunikacji publicznej. Nie będzie za to darmowego wypożyczania rowerów miejskich.

 – Komunikacja miejska 22 września zgodnie z uchwałą Rady Miasta jest bezpłatna dla wszystkich chętnych. Nie jesteśmy w stanie stwierdzić, ile osób dodatkowo z transportu publicznego tego dnia korzysta. Natomiast z naszych obserwacji wynika, że przed rokiem rzeczywiście w komunikacji miejskiej pasażerów tego dnia było więcej – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Pasażerowie będą mogli jeździć bez biletów na terenie Warszawy oraz w gminach ościennych obsługiwanych przez warszawską komunikację publiczną. Akcja dotyczy wszystkich środków komunikacji: autobusów, tramwajów, metra, Szybkiej Kolei Miejskiej, a także pociągów Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej na obszarze obowiązywania taryfy „Wspólny bilet”. Z darmowych przejazdów skorzystać będą mogli wszyscy chętni, nie tylko osoby legitymujące się dowodem rejestracyjnym samochodu.

Krajnow podkreśla, że nie można mówić o kosztach akcji, bo wpływy z biletów z tego dnia nie są w ogóle planowane w budżecie miasta.

ZTM nie zamierza jednak udostępnić za darmo rowerów miejskich w systemie Veturilo. Krajnow zwraca uwagę, że pierwsze 20 minut wypożyczenia i tak jest bezpłatne.

 – Rowerów jest z reguły mniej niż chętnych do skorzystania z nich. Obawialibyśmy się udostępniania rowerów bezpłatnie dla wszystkich chętnych, ponieważ wtedy rzeczywiście bardzo niewiele osób mogłoby z nich skorzystać. Łatwo byłoby sobie wyobrazić taką sytuację, że skoro wypożyczanie rowerów jest bezpłatne, to ktoś bierze go sobie rano, oddaje wieczorem – zauważa Krajnow.

W tym roku Europejski Dzień bez Samochodu wypada w niedzielę, więc z darmowego przejazdu komunikacją miejską skorzysta zapewne mniej osób. Władze Warszawy nie chcą jednak wydłużyć czasu obowiązywania akcji na cały tydzień, co zrobiono m.in. w Poznaniu.

 – Warszawa ma największą sieć komunikacyjną, która też najwięcej kosztuje. Radni podjęli decyzję taką, że Europejski Dzień bez Samochodu wypada 22 września, więc tego dnia komunikacja miejsca będzie bezpłatna jak najbardziej, natomiast w pozostałe dni wszyscy pasażerowie, zgodnie z przepisami, bilety powinni kasować – mówi Krajnow.

Dodaje, że ZTM przeprowadza także inne akcje, które mają zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej. W najbliższy weekend 21-22 września organizowane będą Dni Transportu Publicznego, w trakcie których odbędą się gry, konkursy familijne oraz pokazy współczesnego i zabytkowego taboru.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

Handel

Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

Problemy społeczne

Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.