Newsy

W Polsce problem z nietrzymaniem moczu ma 2,5 mln osób i ich liczba rośnie. W ciągu 5 lat powstanie dla nich sieć 10 wyspecjalizowanych placówek

2019-03-07  |  06:15
Mówi:Tomasz Michałek, prezes zarządu Medical Continence Centers

dr n. med. Andrzej Przybyła, wiceprezes zarządu Medical Continence Centers

  • MP4
  • Nietrzymanie moczu jest już klasyfikowane jako choroba cywilizacyjna. W Polsce według różnych szacunków cierpi na nią 2–2,5 mln osób, jednak liczba ta może być większa. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa chorych będzie przybywać, brakuje jednak miejsc z dostępem do odpowiedniej terapii. Tę lukę chce zapełnić firma Medical Continence Centers, która planuje stworzyć w Polsce sieć placówek z kompleksową opieką dla pacjentów z problemami urologicznymi. Zbiórka pieniędzy na ten cel ruszyła na platformie crowdfundingowej Beesfund.

    – Nietrzymanie moczu jest problemem społecznym, ponieważ dotyka więcej niż 5 proc. społeczeństwa, taka jest też definicja Światowej Organizacji Zdrowia. W przypadku Polski różne szacunki mówią, że to może być między 4 a 8 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Michałek, prezes zarządu Medical Continence Centers.

    Światowa Organizacja Zdrowia zalicza nietrzymanie moczu do grupy chorób cywilizacyjnych. W krajach rozwiniętych problem dotyka ok. 6 proc. społeczeństwa. W Polsce z jego powodu cierpi ok. 2,5 mln osób, ale dokładną liczbę chorych trudno określić, bo ze względu na wstydliwy charakter schorzenia nie wszyscy zgłaszają się po pomoc. Temat NTM wciąż traktowany jest jak tabu.

     Kobiety mają problem z nietrzymaniem moczu przed porodem, po porodzie, w okresie menopauzy. Cierpi na to także grono kobiet po zabiegach urologicznych, uroginekologicznych. Niemniej ważną grupą są mężczyźni, o których nasz system zdrowotny niemal całkowicie zapomniał. Tzw. rehabilitacja urologiczna to dziedzina, która zajmuje się problematyką nietrzymania moczu, a także zaburzeń erekcji i leczeniem powikłań po zabiegach urologicznych u mężczyzn. Jest to nisza i czarna dziura polskiego systemu – przekonuje dr n. med. Andrzej Przybyła, ekspert w dziedzinie urologii, wiceprezes zarządu Medical Continence Centers.

    Wśród kobiet NTM występuje częściej niż inne choroby przewlekłe, nawet takie, jak nadciśnienie tętnicze, depresja czy cukrzyca. Według WHO ta przypadłość może dotyczyć nawet co trzeciej kobiety. Zdecydowanie rzadziej problem dotyka mężczyzn, najczęściej tych po zabiegach urologicznych. NTM to jedno z powikłań po leczeniu chirurgicznym raka prostaty. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa problem nietrzymania moczu będzie coraz częstszy

    – Dzisiaj mniej więcej 1/4 osób to są ludzie w wieku emerytalnym, w przyszłości ten odsetek zwiększy się do 1/3. To będzie ogromne wyzwanie dla polityki społecznej i finansów publicznych. Trzeba pamiętać też o tym, że zwiększa się odsetek osób w wieku 80 lat i więcej. I z punktu widzenia polityki zdrowotnej to będzie największym wyzwaniem – ocenia prof. Piotr Błędowski, przewodniczący Rady Nadzorczej Medical Continence Centers.

    W 2050 roku ponad połowa mieszkańców Polski będzie miała 50 lat, a co dziesiąta osoba – ponad 80 lat. Wraz ze zmianami demograficznymi przybywa osób ze schorzeniami urologicznymi, na to zaś nie jest przygotowana polska służba zdrowia.

    – Zarówno kadrowo, jak i finansowo, organizacyjnie daleko nam jeszcze do takiego momentu, w którym moglibyśmy powiedzieć, że jesteśmy przygotowani na to wyzwanie, jakie starzenie się ludności niesie ze sobą – wskazuje prof. Piotr Błędowski.

    Już teraz brakuje kompleksowej oferty dla osób z nietrzymaniem moczu łączącej urologię czynnościową, uroginekologię czy rehabilitację. Tylko szybka diagnoza i ścisła współpraca lekarzy specjalistów z fizjoterapeutami urologicznymi i uroginekologicznymi w połączeniu z dostępem do nowoczesnych terapii gwarantuje poprawę jakości życia chorych. Takich placówek jednak brakuje. Sytuację może zmienić firma Medical Continence Centers, która chce stworzyć w Polsce sieć placówek z kompleksową opiekę dla pacjentów z problemami urologicznymi.

     Oferta jest skierowana przede wszystkim do kobiet zaraz po porodzie, w okresie menopauzy i po zabiegach urologicznych, uroginekologicznych. Drugą dużą grupą są mężczyźni po zabiegach urologicznych. Rak prostaty zbiera śmiertelne żniwo, już w tej chwili przegania on nowotwór numer jeden, czyli raka płuca, jeśli chodzi o umieralność u mężczyzn – mówi dr n. med. Andrzej Przybyła.

    W ciągu pięciu lat ma powstać dziesięć placówek, poczynając od Warszawy. Pieniądze na pierwsze w Polsce centrum terapii Medical Continence Centers zbiera na platformie crowdfundingowej. Emisja akcji ruszyła 5 marca, a koszt jednej akcji wynosi 50 zł. Szczegóły dostępne są na stronie www.mcc.beesfund.com. 

    – Stwierdziliśmy, że możemy do tego podejść trochę innowacyjnie i zamiast poszukać jednego lub kilku inwestorów, zwrócić się do szerszej społeczności. Stąd pomysł, ażeby wyemitować publiczną emisję akcji poprzez platformę crowdfundingową – Beesfund – wskazuje Tomasz Michałek. – Oferujemy inwestorom niszowy projekt medyczny, ale z dobrze przemyślanym planem biznesowym. Ponieważ platforma crowdfundingowa umożliwia tego typu dodatkowe korzyści, chcieliśmy zaoferować inwestorom pakiety, z których będą mogli korzystać oni i ich bliscy. Ich wartość przekracza milion złotych – dodaje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

    O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.

    Handel

    W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika

    Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.

    Bankowość

    Banki i fundusze skoncentrowane na zielonych aspektach finansowanych projektów. UE stawia przed nimi coraz więcej wymogów

    Zielona transformacja w Europie odciska coraz mocniejsze piętno na wszystkich sektorach gospodarki, także w branży finansowej. Wchodzące w życie kolejne regulacje z jednej strony wymuszają na bankach i innych instytucjach uwzględnianie kwestii ESG przy podejmowaniu decyzji o udzielaniu firmom kredytu inwestycyjnego czy zakupie akcji lub obligacji spółek. Z drugiej strony kolejne dyrektywy i rozporządzenia tworzą podstawy do oceny stopnia „zieloności” projektów. Ekologizację branży ma wspomóc utworzona właśnie platforma koordynująca działania branży – POLSIF.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.