Newsy

W Polsce problem z nietrzymaniem moczu ma 2,5 mln osób i ich liczba rośnie. W ciągu 5 lat powstanie dla nich sieć 10 wyspecjalizowanych placówek

2019-03-07  |  06:15
Mówi:Tomasz Michałek, prezes zarządu Medical Continence Centers

dr n. med. Andrzej Przybyła, wiceprezes zarządu Medical Continence Centers

  • MP4
  • Nietrzymanie moczu jest już klasyfikowane jako choroba cywilizacyjna. W Polsce według różnych szacunków cierpi na nią 2–2,5 mln osób, jednak liczba ta może być większa. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa chorych będzie przybywać, brakuje jednak miejsc z dostępem do odpowiedniej terapii. Tę lukę chce zapełnić firma Medical Continence Centers, która planuje stworzyć w Polsce sieć placówek z kompleksową opieką dla pacjentów z problemami urologicznymi. Zbiórka pieniędzy na ten cel ruszyła na platformie crowdfundingowej Beesfund.

    – Nietrzymanie moczu jest problemem społecznym, ponieważ dotyka więcej niż 5 proc. społeczeństwa, taka jest też definicja Światowej Organizacji Zdrowia. W przypadku Polski różne szacunki mówią, że to może być między 4 a 8 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Michałek, prezes zarządu Medical Continence Centers.

    Światowa Organizacja Zdrowia zalicza nietrzymanie moczu do grupy chorób cywilizacyjnych. W krajach rozwiniętych problem dotyka ok. 6 proc. społeczeństwa. W Polsce z jego powodu cierpi ok. 2,5 mln osób, ale dokładną liczbę chorych trudno określić, bo ze względu na wstydliwy charakter schorzenia nie wszyscy zgłaszają się po pomoc. Temat NTM wciąż traktowany jest jak tabu.

     Kobiety mają problem z nietrzymaniem moczu przed porodem, po porodzie, w okresie menopauzy. Cierpi na to także grono kobiet po zabiegach urologicznych, uroginekologicznych. Niemniej ważną grupą są mężczyźni, o których nasz system zdrowotny niemal całkowicie zapomniał. Tzw. rehabilitacja urologiczna to dziedzina, która zajmuje się problematyką nietrzymania moczu, a także zaburzeń erekcji i leczeniem powikłań po zabiegach urologicznych u mężczyzn. Jest to nisza i czarna dziura polskiego systemu – przekonuje dr n. med. Andrzej Przybyła, ekspert w dziedzinie urologii, wiceprezes zarządu Medical Continence Centers.

    Wśród kobiet NTM występuje częściej niż inne choroby przewlekłe, nawet takie, jak nadciśnienie tętnicze, depresja czy cukrzyca. Według WHO ta przypadłość może dotyczyć nawet co trzeciej kobiety. Zdecydowanie rzadziej problem dotyka mężczyzn, najczęściej tych po zabiegach urologicznych. NTM to jedno z powikłań po leczeniu chirurgicznym raka prostaty. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa problem nietrzymania moczu będzie coraz częstszy

    – Dzisiaj mniej więcej 1/4 osób to są ludzie w wieku emerytalnym, w przyszłości ten odsetek zwiększy się do 1/3. To będzie ogromne wyzwanie dla polityki społecznej i finansów publicznych. Trzeba pamiętać też o tym, że zwiększa się odsetek osób w wieku 80 lat i więcej. I z punktu widzenia polityki zdrowotnej to będzie największym wyzwaniem – ocenia prof. Piotr Błędowski, przewodniczący Rady Nadzorczej Medical Continence Centers.

    W 2050 roku ponad połowa mieszkańców Polski będzie miała 50 lat, a co dziesiąta osoba – ponad 80 lat. Wraz ze zmianami demograficznymi przybywa osób ze schorzeniami urologicznymi, na to zaś nie jest przygotowana polska służba zdrowia.

    – Zarówno kadrowo, jak i finansowo, organizacyjnie daleko nam jeszcze do takiego momentu, w którym moglibyśmy powiedzieć, że jesteśmy przygotowani na to wyzwanie, jakie starzenie się ludności niesie ze sobą – wskazuje prof. Piotr Błędowski.

    Już teraz brakuje kompleksowej oferty dla osób z nietrzymaniem moczu łączącej urologię czynnościową, uroginekologię czy rehabilitację. Tylko szybka diagnoza i ścisła współpraca lekarzy specjalistów z fizjoterapeutami urologicznymi i uroginekologicznymi w połączeniu z dostępem do nowoczesnych terapii gwarantuje poprawę jakości życia chorych. Takich placówek jednak brakuje. Sytuację może zmienić firma Medical Continence Centers, która chce stworzyć w Polsce sieć placówek z kompleksową opiekę dla pacjentów z problemami urologicznymi.

     Oferta jest skierowana przede wszystkim do kobiet zaraz po porodzie, w okresie menopauzy i po zabiegach urologicznych, uroginekologicznych. Drugą dużą grupą są mężczyźni po zabiegach urologicznych. Rak prostaty zbiera śmiertelne żniwo, już w tej chwili przegania on nowotwór numer jeden, czyli raka płuca, jeśli chodzi o umieralność u mężczyzn – mówi dr n. med. Andrzej Przybyła.

    W ciągu pięciu lat ma powstać dziesięć placówek, poczynając od Warszawy. Pieniądze na pierwsze w Polsce centrum terapii Medical Continence Centers zbiera na platformie crowdfundingowej. Emisja akcji ruszyła 5 marca, a koszt jednej akcji wynosi 50 zł. Szczegóły dostępne są na stronie www.mcc.beesfund.com. 

    – Stwierdziliśmy, że możemy do tego podejść trochę innowacyjnie i zamiast poszukać jednego lub kilku inwestorów, zwrócić się do szerszej społeczności. Stąd pomysł, ażeby wyemitować publiczną emisję akcji poprzez platformę crowdfundingową – Beesfund – wskazuje Tomasz Michałek. – Oferujemy inwestorom niszowy projekt medyczny, ale z dobrze przemyślanym planem biznesowym. Ponieważ platforma crowdfundingowa umożliwia tego typu dodatkowe korzyści, chcieliśmy zaoferować inwestorom pakiety, z których będą mogli korzystać oni i ich bliscy. Ich wartość przekracza milion złotych – dodaje.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Ochrona środowiska

    Browary Kompanii Piwowarskiej przestawiają się na zieloną energię elektryczną. Ich produkcja w kraju będzie w 100 proc. zasilana przez odnawialne źródła

    1/3 udziałów w polskim rynku piwa ma Kompania Piwowarska. Firma sukcesywnie zwiększa wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł. W 2021 roku jej browary będą już w 100 proc. zasilane zieloną energią elektryczną. Ma się do tego przyczynić zawarta właśnie umowa z innogy, na mocy której browary KP będą zaopatrywane w energię elektryczną z farm wiatrowych. Pozwoli to m.in. ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 66 proc. i zabezpieczy firmę przed wzrostem cen energii. Dziesięcioletni kontrakt to jedna z niewielu dotąd na polskim rynku umów zawieranych bezpośrednio pomiędzy wytwórcą energii z OZE a jej odbiorcą końcowym.

    Patronaty Newserii

    Gala Złote Spinacze 2019

    Handel

    Tempo wzrostu gospodarki hamuje. Kryzys w Niemczech jeszcze nie spowalnia eksportu, ale wstrzymuje inwestycje firm

    W III kwartale 2019 roku PKB Polski zwiększyło się o 3,9 proc. w ujęciu rocznym. To wprawdzie najwolniejsze tempo od IV kwartału 2016 roku, ale i tak dobry wynik. Według Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, istotne jest to, że problemy niemieckiego przemysłu przekładają się na polską gospodarkę wolniej i łagodniej niż zazwyczaj. Jednak mimo wzrostu dochodów konsumentów dynamika ich wydatków spada, a firmy coraz ostrożniej planują inwestycje.

    Problemy społeczne

    Firmy coraz częściej dbają o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji. To przekłada się na lojalność wobec marki

    Aby przyciągnąć pracowników, nie wystarczy tworzyć miejsc pracy, ale trzeba zadbać o doświadczenia kandydatów i traktować ich jak klientów – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Budowa pozytywnego candidate experience może stanowić o przewadze konkurencyjnej firmy. Brak komunikacji z rekruterem czy niepodawanie istotnych dla kandydata informacji w ogłoszeniu o pracę może zniechęcić do marki. Tymczasem firma, która dba o pracowników podczas rekrutacji, sama tworzy ambasadorów marki.

    Handel

    Chiński rynek szansą dla polskich producentów drobiu. Rodzimi drobiarze za granicą wygrywają jakością i ceną

    Wszystko wskazuje na to, że w tym roku eksport drobiu z Polski, który od kilkunastu lat nieprzerwanie rośnie, po raz pierwszy będzie większy niż dostawy mięsa drobiowego na rynek krajowy – mówi Jarosław Kowalewski z Superdrob. Zwiększony popyt globalny, głównie z powodu rosnącego spożycia w Chinach, tworzy dobrą koniunkturę na kilka kolejnych lat. Polscy producenci wygrywają konkurencję nie tylko ceną, lecz także jakością.