Newsy

W przyszłym roku mniej pieniędzy na drogi. Idą ciężkie czasy dla firm z branży

2012-01-25  |  12:15
Wszystkie newsy

10 miliardów zł - tyle według nieoficjalnych informacji ma wynieść budżet na drogi krajowe w 2013 roku. To o połowę mniej niż w tym roku. Firmy z sektora drogownictwa szykują się na ciężkie czasy.

Program Budowy Dróg Krajowych na następne lata jeszcze nie został zatwierdzony przez Ministerstwo Transportu. Ale nieoficjalnie mówi się, że znajdzie się w nim dużo mniej pieniędzy niż dotychczas.

 - Informacje nieoficjalne mówią o tym, że budżet na drogi krajowe ma być zmniejszony do poziomu ok. 10 mld zł w roku 2013 czy 2014. Czyli jest to skalą realizacji inwestycji powrót do lat 2006-2007 - mówi prezes Polskiego Kongresu Drogownictwa, Zbigniew Kotlarek.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie chce na razie mówić o przyszłorocznych nakładach na budowę dróg.

 - Czekamy na aktualizację Programu Budowy Dróg Krajowych przez Ministerstwo Transportu. Ten obowiązujący kończy się, jeśli chodzi o finanse na 2013 roku. To, co wiemy na pewno, to limit 9 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego. Wszystkie inne kwoty pojawiające się w mediach należy traktować jako fakty medialne - mówi rzeczniczka GDDKiA, Urszula Nelken.

Ale te nieoficjalne informacje wystarczają, by pogorszyć nastroje wśród przedsiębiorców w branży drogowej.

 - Oceniając sytuację na rynku dziś wiemy jedno: w realizacji jest określona ilość kontraktów, które zostały podpisane. Będzie prawdopodobnie jeszcze jeden czy dwa kontrakty, które są na krytycznej ścieżce zadań, które muszą być wykonane. Natomiast wszyscy, mam na myśli rynek drogowy, z niepokojem patrzą na to, co się będzie dalej działo - podkreśla Zbigniew Kotlarek.

Brak równowagi między popytem a podażą oraz duża konkurencja między firmami w przetargach spowodowały, że ceny w ofertach często są nierealne. Dlatego, choć dziś oficjalnie nikt o tym nie mówi, wiele firm z branży ponosi duże straty. Pogłębił je jeszcze kryzys i drożejące materiały.

 - Ogromny wzrost cen asfaltu, transport, kruszywa, wzrost cen paliw powodują to, że oferty przygotowane 2 lata temu dziś są obciążone wielkim niedoszacowaniem - ostrzega prezes PKD.

Przykładem takiego niedoszacowania jest chińskie konsorcjum Covec, które nie wywiązało się z kontraktu na budowę odcinka autostrady A2.

Zdaniem Kotlarka problem w największym stopniu dotyczy małych i średnich firm, które działają często jako podwykonawcy. W ostatnich latach na rynku pojawiło się wielu nowych przedsiębiorców, którzy rozwinęli lub przemodelowali swoją działalność, by wykorzystać dobrą koniunkturę w branży. Wkrótce może ich czekać albo przebranżowienie, albo upadłość.

 - Zarządy firm zastanawiają się, czy funkcjonować w sektorze drogownictwa, czy szukać innych obszarów aktywności gospodarczej - mówi Zbigniew Kotlarek.

Część firm szuka nowych kontraktów na Wschodzie, m.in. w Rosji czy w Kazachstanie. Inne myślą o zmianie profilu inwestycji, np. z zakresu ochrony środowiska. Łatwiej z kryzysem w branży powinny sobie poradzić duże firmy, które realizują projekty z różnych dziedzin równocześnie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Szpitale potrzebują 100 mld zł na znaczącą poprawę jakości leczenia. Niezbędne są też zmiany w organizacji pracy

Niedofinansowanie, rosnące koszty i zadłużenie w NFZ, a także brak kadr i zła organizacja pracy – to bariery, które hamują rozwój polskich szpitali, a wraz z nimi również systemu opieki zdrowotnej. – Jest bardzo wiele działań do podjęcia, począwszy od poprawy finansowania. Mówimy o wielkich pieniądzach rzędu 100 mld zł – uważa Jarosław Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Ponad 9 tys. elektrycznych aut na drogach. Polska jednym z nielicznych krajów bez dopłat do ich zakupu

Uruchomienie rządowych dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych będzie istotnym wsparciem dla wzrostu sprzedaży. Mimo to rząd zapowiedział, że będą one niższe, niż pierwotnie zakładano. – Jesteśmy jednym z ostatnich państw, które nie wprowadziły jeszcze takiego systemu – mówi Maciej Mazur z PSPA. Do rozwoju tego segmentu rynku motoryzacyjnego z pewnością przyczyniłoby się również wprowadzenie e-taryfy za energię elektryczną, dzięki której operatorom stacji ładowania będzie się opłacało w nie inwestować, oraz wdrożenie do polskiego prawa unijnej dyrektywy, która zapewni infrastrukturę do ładowania w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Problemy społeczne

Nadmierna biurokracja utrudnia organizacjom pozarządowym dostęp do unijnych funduszy. Tracą ważne źródło finansowania

Wiele organizacji pozarządowych finansuje swoje działania przy wsparciu funduszy unijnych, ale ich wykorzystanie hamują nadmierna biurokracja i niesprawny system informowania o ich dostępności. W przyszłej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 NGO-sy chcą bardziej włączyć się w proces dysponowania środkami z unijnego budżetu. Apelują też o ograniczenie papierologii i większą swobodę we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań.

 
 

Finanse

Pracownicy z Ukrainy mogą liczyć na coraz większe zarobki i benefity. Tylko 8 proc. z nich myśli o zamieszkaniu w Polsce na stałe

Już co piąta polska firma zatrudnia pracowników z Ukrainy – wynika z Barometru Imigracji Zarobkowej za II półrocze 2019 roku. Większość pracuje na stanowiskach niskiego szczebla, ale rośnie zapotrzebowanie także w obszarze kompetencji specjalistycznych. Dynamicznie rosną też zarobki pracowników ze Wschodu, a w związku z tym, że coraz trudniej ich pozyskać, 17 proc. polskich przedsiębiorców byłoby skłonnych płacić im więcej niż Polakom. – Ukraińcy postrzegają nasz kraj jako atrakcyjny do emigracji zarobkowej, ale przed nami jednak sporo do zrobienia – ocenia Kinga Marczak z Grupy Personnel Service.