Newsy

Warszawa: 13 grudnia jedna z ulic na Nowym Mieście zmieni nazwę

2011-12-13  |  00:15
Wszystkie newsy
Mówi:Beata Bochińska
Funkcja:Prezes
Firma:Instytut Wzornictwa Przemysłowego

Warszawa: dziś jedna z ulic na Nowym Mieście zmienia nazwę Fragment ulicy Ciasnej, w pobliżu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego nazwany zostanie od imienia twórczyni Instytutu Wzornictwa Przemysłowego – Wandy Telakowskiej. 

 - 13 grudnia 2011 roku to bardzo ważne wydarzenie dla Warszawy. Pewna osoba – prof. Wanda Telakowska ponad 60 lat temu utworzyła na warszawskiej Starówce Instytut Wzornictwa Przemysłowego. On się mieści na ul. Świętojerskiej – róg Ciasnej.  Od 13 grudnia to już nie jest róg Ciasnej. To już nie jest ulica Ciasna, tylko pojawia się nowa ul. prof. Wandy Telakowskiej - mówi Beata Bochińska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

Wanda Telakowska stworzyła definicję wzornictwa przemysłowego.

 - Była przedstawicielką bohemy lat 30-tych, przedwojennej. Dla niej pisali wiersze Miłosz, Hemar, Tuwim, Słonimski. Osoba niezwykła – dynamit kobieta. Dzisiaj byśmy powiedzieli celebrytka i guru. A doczekała się tego, że będzie na stałe wpisana tkankę miasta i mapę Warszawy – mówi Beata Bochińska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

Instytut Wzornictwa Przemysłowego zabiegał o to ponad 20 lat. Warszawscy radni o nadaniu nazwy ulicy prof. Wandy Telakowskiej zdecydowali jednomyślnie.

Zapraszamy do oglądania transmisji on-line z tego wydarzania.

Czytaj także

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Poczta Polska z tradycyjnego operatora pocztowego przestawia się na obsługę e-handlu. Za 5 lat usługi paczkowe i kurierskie mają stanowić dużą część jej przychodów

Polska to jeden z najszybciej rosnących rynków e-commerce, co pociąga za sobą równie dynamiczny wzrost rynku przesyłek. Według szacunków Poczty Polskiej w 2023 roku jego wartość wzrośnie prawie dwukrotnie do poziomu 12 mld zł, a operatorzy obsłużą już ok. 850 mln paczek. Spółka chce być beneficjentem tego wzrostu i z tradycyjnego operatora pocztowego przestawić się na obsługę e-commerce. Stąd zwiększone inwestycje, m.in. w rozwój sieci Odbiór w Punkcie, własną sieć samoobsługowych automatów paczkowych i budowę nowych hubów logistycznych.

Ochrona środowiska

PGE oddaje do użytku największą inwestycję przemysłową od 1989 roku. Nowe bloki Elektrowni Opole zaopatrzą w energię 4 mln polskich gospodarstw

To największa w Polsce inwestycja przemysłowa od 30 lat. Dla PGE Polskiej Grupy Energetycznej jest to zarazem ostatnia inwestycja w źródła oparte na węglu kamiennym. W Elektrowni Opole oddano właśnie do użytkowania drugi nowy blok na węgiel – oba mają łącznie 1 800 MW mocy, a koszt ich budowy wyniósł blisko 11,6 mld zł brutto. Bloki zostały wybudowane w nowoczesnej technologii, dzięki czemu będą emitować o 20–30 proc. mniej dwutlenku węgla niż bloki starszej generacji i zaopatrzą w energię elektryczną około 4 mln gospodarstw domowych w Polsce.

Edukacja

Średnio co trzeci pacjent czuje się traktowany przedmiotowo. Lekarze już na studiach powinni się uczyć prawidłowej komunikacji z pacjentem

Średnio co trzeci pacjent uważa, że jego zdanie ani sytuacja życiowa nie zostały w szpitalu wzięte pod uwagę w decyzjach odnośnie do leczenia. Polscy pacjenci czują się traktowani dość przedmiotowo, ale z drugiej strony i tak kontakty z lekarzami i personelem medycznym oceniają jako jeden z największych pozytywów polskiej służby zdrowia – wynika z badań przeprowadzonych przez Siemens Healthineers. Eksperci oceniają, że dobra komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem warunkuje cały późniejszy proces leczenia, dlatego nacisk na kompetencje miękkie powinno się kłaść już na etapie kształcenia personelu medycznego.

Handel

Międzynarodowy koncern produkujący środki czystości i kosmetyki da drugie życie plastikowym odpadom wyrzucanym na plażach. Będą powstawać z nich butelki szamponu

Według Komisji Europejskiej tworzywa sztuczne stanowią dziś blisko 80 proc. odpadów w morzach i oceanach. Każdego roku trafia do nich ok. 8 mln ton plastiku, co odpowiada ciężarówce śmieci wrzucanych do morza co minutę – podaje Fundacja Ellen MacArthur. W działania na rzecz ochrony mórz i oceanów przed zalewem plastiku w coraz większym stopniu angażuje się także globalny biznes. Koncern Procter & Gamble wprowadza właśnie do polskich sklepów szampon Head & Shoulders w butelkach, które składają się w 20 proc. z przetworzonych odpadów zebranych z plaż. Przy sprzedaży równej 1 mld produktów rocznie każda wprowadzona przez koncern zmiana ma wpływ na otoczenie.