Mówi: | Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Cafe Warsaw Ewa Geresz, dyrektorka programowa Fundacji Venture Cafe Warsaw |
Warszawa liderem na europejskiej scenie start-upowej. Coraz więcej zagranicznych firm chce tu rozwijać swój biznes
W ostatnich latach w Warszawie mocno rozwinęła się zwłaszcza branża technologiczna. Nowe miejsca i programy dla start-upów powstają z każdym rokiem, dzięki czemu coraz więcej młodych i innowacyjnych firm z zagranicy lokuje tu swoje biznesy. Na ten potencjał zwróciło uwagę wydawnictwo Startup Guide, które przygotowuje przewodniki o lokalnych ekosystemach start-upowych w różnych miastach i krajach. Jak dotąd powstało już 40 takich publikacji o miastach w Europie, Ameryce Północnej, Azji i na Bliskim Wschodzie, a niedługo dołączy do nich także Warszawa. Propozycje wyróżniających się start-upów, funduszy, inwestorów, przestrzeni coworkingowych czy programów akceleracyjnych, które powinny trafić do publikacji „Startup Guide Warsaw”, można zgłaszać do 30 czerwca.
– Warszawa ma duży potencjał w porównaniu z innymi miastami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więc jesteśmy na dobrej pozycji, żeby plasować się jako lider i budować tutaj ekosystem innowacji. Naszą zaletą jest m.in. lokalizacja. Warszawa jest dobrym hubem, żeby otworzyć tu filię swojego biznesu i prowadzić działalność na całą Unię Europejską. Koszty pracy w Polsce wciąż są konkurencyjne w porównaniu z innymi krajami europejskimi, a infrastrukturą od nich nie odbiegamy. Od nas zależy, jak ten potencjał wykorzystamy – mówi agencji Newseria Biznes Ewa Geresz z Fundacji Venture Café Warsaw.
Warszawa – i Polska generalnie – jest już w tej chwili liczącym się hubem na europejskiej scenie start-upowej. Jak wynika z ostatniej edycji raportu StartUp Poland („Polskie start-upy 2020. Covid Edition”), polski rynek charakteryzuje się bardzo młodym wiekiem start-upów (ponad 60 proc. z nich działa mniej niż dwa lata), a z każdym rokiem pojawia się na nim coraz więcej interesujących firm. Do działającego w Polsce Google for Startups w ciągu sześciu lat funkcjonowania dołączyło 1,8 tys. założycieli z Europy Środkowo-Wschodniej, z czego ponad 1,2 tys. z Polski. Za szybkim rozwojem rynku idą też duże inwestycje, w tym ze strony zagranicznych funduszy venture capital. Poziom inwestycji od 2015 roku zwiększył się już blisko pięciokrotnie. Według raportu PFR i Inovo Venture Partners „Transakcje na polskim rynku VC w 2020 roku” w ubiegłym roku 153 polskie i zagraniczne fundusze sfinansowały równo 300 rodzimych, innowacyjnych spółek. Pozyskały one od inwestorów ponad 2,1 mld zł, czyli o 70 proc. więcej niż rok wcześniej.
– W dobie pandemii byliśmy zmuszeni przejść do online’u i zaczęliśmy organizować program Innovation Bridge, który polegał na łączeniu ekosystemów start-upowych w różnych miastach. Zorganizowaliśmy ok. 15 takich mostów, m.in. z Sydney, Tokio, Toronto, Miami czy Tallinem. Podczas tych spotkań uczestnicy poznawali tzw. city ecosystem, business ecosystem i start-up ecosystem w danym mieście bądź państwie. I powiem szczerze, że Polska wielokrotnie wypadała bardzo dobrze na tle innych krajów – mówi Ewa Geresz.
Centralnym punktem ekosystemu start-upowego w Polsce jest właśnie Warszawa, będąca zarazem jednym z wiodących ośrodków gospodarczych Europy. W ostatnich latach – dzięki lokalnym programom i wsparciu międzynarodowych firm – mocno rozwinęła się tu zwłaszcza branża technologiczna, a co roku powstają tu nowe miejsca i programy dla start-upów.
– Pracujemy nad tym, żeby warszawski ekosystem innowacji wyglądał coraz lepiej. Przedsiębiorcom, start-upom czy szeroko pojętej grupie innowatorów udostępniamy różne narzędzia, które pozwalają im rozwinąć potencjał – mówi dyrektorka programowa Fundacji Venture Cafe Warsaw. – Jesteśmy na dobrej pozycji, żeby plasować się jako lider w CEE, bo współpracujemy z całym regionem.
Przyciąganiu zagranicznych start-upów ma służyć m.in. program softlandingowy (nazwa od miękkiego lądowania), w ramach którego przedsiębiorcy otrzymują pomoc merytoryczną i praktyczną przy zakładaniu filii w Polsce i uzyskują dostęp do różnych narzędzi i zaplecza ekosystemu Cambridge Innovation Center.
– Na początku program skierowany był do firm z Białorusi, które ze względu na trudną sytuację chciały tutaj przenieść swoje biznesy albo otworzyć filie. Teraz ten program softlandingowy jest otwarty też dla przedsiębiorców z różnych krajów – mówi Ewa Geresz.
Dzięki takim programom rozwija się w Polsce tzw. turystyka start-upowa. Fundacja zamierza w związku z tym uruchomić w Warszawie Biuro Turystyki Innowacyjnej, które będzie wspierać kolejnych zainteresowanych w odnalezieniu się w stołecznym ekosystemie. Inicjatywa ma ruszyć w IV kwartale br.
– Wierzę, że boom zainteresowania społeczności międzynarodowej start-upami w Polsce dopiero jest przed nami. My nadal jesteśmy dość egzotycznym rynkiem, m.in. dlatego że komunikujemy się głównie po polsku i nie wszyscy jeszcze mieli okazję odkryć tutejszy potencjał – mówi Aureliusz Górski z Fundacji Venture Café Warsaw.
Jak wskazuje, pandemia COVID-19 dla start-upów – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie – okazała się wyzwaniem, ale i katalizatorem rozwoju. Umożliwiła wypełnienie rynkowych nisz i wpięcie się w globalne łańcuchy dostaw. I dlatego właśnie teraz jest dla nich idealny czas, żeby pozyskiwać nowych klientów i wchodzić na nowe rynki.
– Nowym narzędziem, które ma w tym pomóc, będzie „Startup Guide Warsaw” – przewodnik po ekosystemie innowacji w Warszawie, który ma być pigułką wiedzy. Mamy nadzieję, że wiele osób w innych miastach zobaczy go w księgarniach i zainspiruje się do zainteresowania naszą stolicą – mówi Aureliusz Górski.
Startup Guide to wydawnictwo założone w 2014 roku, kiedy jego CEO Sissel Hansen przeprowadziła się z Kopenhagi do Berlina, żeby zacząć tam swój biznes, i odkryła, że trudno znaleźć przydatne informacje o prowadzeniu firmy w tym mieście. Zebrała więc własne doświadczenia i wiedzę w formie e-booka, aby ułatwić wchodzenie na rynek innym początkującym przedsiębiorcom. Tak powstał „Startup Guide Berlin” – pierwszy z serii przewodników. Od tego czasu wydawnictwo wydało już takie przewodniki po ponad 40 miastach w Europie, Afryce, Ameryce Północnej, Azji i na Bliskim Wschodzie.
– W tym gronie nie było jeszcze Warszawy. Postanowiliśmy to zmienić i wspólnie ze Startup Guide wydać taki podręcznik o stolicy – mówi Ewa Geresz.
„Startup Guide Warsaw” zostanie wydany drukiem i w wersji cyfrowej. Pojawi się w lutym 2022 roku. Publikacja powstaje we współpracy z Fundacją Venture Café Warsaw, ale wspierają ją także Google for Startups, Santander Bank Polska, InnoEnergy i warszawski ratusz.
– Poprzez realizację tego projektu chcemy też umożliwić polskim instytucjom, funduszom, start-upom i przedsiębiorcom pokazanie się na arenie międzynarodowej. Tym, co jest świetne w Startup Guide, jest właśnie międzynarodowa dystrybucja. Te przewodniki znajdą się w Tokio, Sydney, w różnych krajach europejskich, afrykańskich, azjatyckich – na całym świecie. Dla organizacji, które się znajdą w tym przewodniku, to największa wartość dodana, bo globalny rynek będzie miał szansę się o nich dowiedzieć – wyjaśnia dyrektorka Programowa Fundacji Venture Cafe Warsaw. – Każdy może nominować firmę, fundusz, start-up, osobę czy instytucję, która znajdzie się w tym przewodniku o warszawskim ekosystemie innowacji. Nominacje zbieramy do 30 czerwca i można to zrobić za pośrednictwem strony internetowej Startup Guide.
Czytaj także
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.