Mówi: | Artur Skiba |
Funkcja: | Dyrektor Zarządzający |
Firma: | Antal International |
Ważne są styl zarządzania i innowacyjność, mniejsze znaczenie mają pieniądze. Specjaliści i menadżerowie wybrali najlepszych pracodawców
Liczy się styl zarządzania, kultura organizacyjna, innowacyjność przedsiębiorstwa oraz stabilność zatrudnienia. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Antal International tym właśnie kierują sie specjaliści i menadżerowie poszukując nowego miejsca pracy. Wysokość wynagrodzenia, chociaż wciąż bardzo istotna, jest dopiero piątym najczęściej wymienianym przez nich warunkiem. W rankingu najbardziej pożądanych pracodawców wciąż dominują duże korporacje. Wśród nich Ikea, Google, PKO BP czy PKN Orlen.
Już po raz trzeci firma Antal International, zajmująca się rekrutacją specjalistów i menadżerów, przeprowadziła wśród nich badanie na temat najbardziej pożądanych pracodawców. Badanie obejmowało kilkanaście branż, w każdej wyróżnione zostały trzy najlepsze firmy.
Ankietowani wzorem lat ubiegłych wskazywali najczęściej na duże, międzynarodowe przedsiębiorstwa, głównie sprawdzone, działające od wielu lat na rynku korporacje. Ich zdaniem to gwarancja wyższych standardów pracy, możliwości rozwoju i pozyskania nowych doświadczeń.
Najlepszym pracodawcą pośród banków, ubezpieczycieli i instytucji finansowych operujących na polskim rynku okazał się bank PKO BP, na który wskazało ponad 12 proc. ankietowanych. PKN Orlen nie miał sobie równych wśród przedsiębiorstw z sektora energetycznego, paliwowego i gazowego. Twierdzi tak co czwarty badany. Najbardziej pożądanym pracodawcą z branży budowlanej okazała się Skanska.
– W firmach typu centra usług wspólnych wygrała IKEA, zaś wśród firm IT i telekomunikacyjnych – Google – informuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.
Szwedzki koncern meblowy jest wymarzonym pracodawcą dla 37,5 proc. specjalistów z branży SSC/BPO. Natomiast w Google chciałby pracować co trzeci ankietowany.
Wśród liderów rankingów Antal International znalazły się jeszcze m.in. takie firmy, jak Kraft Foods, Philips Polska, Novartis Poland, Unilever i KGHM Polska Miedź.
– Są to firmy, które, z jednej, strony cieszą się dużą innowacyjnością, co bardzo często ma duże znaczenie dla kandydatów, a z drugiej strony, dbają o pracowników – komentuje wyniki badań Artur Skiba.
Największe znaczenie ma dla potencjalnych pracowników sposób zarządzania firmą, stabilność zatrudnienia czy możliwość rozwoju, np. dzięki szkoleniom, w nowym miejscu pracy. Na każdy z tych czynników wskazuje ok. 60 proc. specjalistów i menadżerów.
– Z roku na rok spada znaczenie wynagrodzenia, które mogłoby się wydawać najważniejszym czynnikiem, decydującym o tym, czy chcemy zmienić pracę czy nie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dyrektor Antal International.
Równie istotne dla pracowników okazują się być dodatkowe benefity. Wśród nich najważniejsza jest opieka medyczna, na którą wskazało 43 proc. ankietowanych. Kolejne miejsca zajmują wciąż służbowy laptop i telefon (37,4 proc.), karta fitness (35,9 proc.), ubezpieczenie na życie (30,2 proc) i służbowy samochód. (28,5 proc.).
– Ważny jest tzw. employer branding, czyli to, jak firma kojarzy się ewentualnym nowym pracownikom na rynku – podkreśla dyrektor zarządzający Antal International. – To są nierzadko działania wieloletnie, które polegają na uczestnictwie w różnego rodzaju akcjach, wolontariacie, ale również uczestnictwo w różnego rodzaju targach.
Chociaż – jak pokazują wyniki badania – targi pracy jako źródło wiedzy o potencjalnym pracodawcy systematycznie tracą na znaczeniu. Tylko dla niespełna 2,5 proc. ankietowanych stanowią one okazję do zdobycia cennych informacji. W porównaniu z badaniem z sierpnia 2011 roku jest to wynik aż o 27 proc. gorszy.
W tym samym czasie wzrosła ranga mediów i internetu (o 35 proc.). Informacji w sieci szuka już blisko 42 proc. ankietowanych. Coraz częściej zaglądają w tym celu na portale społecznościowe i fora internetowe.
– Bazujemy również na referencjach, na opinii wśród znajomych, wśród obecnych, jak i byłych pracowników danej firmy, z której spodziewamy się ewentualnej oferty – zauważa Artur Skiba, dodając, że w ten sposób informacji szuka 35 proc. uczestników badania.
Dlatego, jak podkreślają eksperci, tak ważna jest nie tylko odpowiednia komunikacja zewnętrzna, ale także wewnątrz firmy.
Czytaj także
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-05-09: Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień
- 2025-04-29: Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-24: Europa mierzy się z niedoborem kadr. Konieczne inwestycje w edukację i ograniczenie obciążeń dla firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.