Newsy

Ważne są styl zarządzania i innowacyjność, mniejsze znaczenie mają pieniądze. Specjaliści i menadżerowie wybrali najlepszych pracodawców

2012-11-27  |  06:35
Mówi:Artur Skiba
Funkcja:Dyrektor Zarządzający
Firma:Antal International
  • MP4

    Liczy się styl zarządzania, kultura organizacyjna, innowacyjność przedsiębiorstwa oraz stabilność zatrudnienia. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Antal International tym właśnie kierują sie specjaliści i menadżerowie poszukując nowego miejsca pracy. Wysokość wynagrodzenia, chociaż wciąż bardzo istotna, jest dopiero piątym najczęściej wymienianym przez nich warunkiem. W rankingu najbardziej pożądanych pracodawców wciąż dominują duże korporacje. Wśród nich Ikea, Google, PKO BP czy PKN Orlen.

    Już po raz trzeci firma Antal International, zajmująca się  rekrutacją specjalistów i menadżerów, przeprowadziła wśród nich badanie na temat najbardziej pożądanych pracodawców. Badanie obejmowało kilkanaście branż, w każdej wyróżnione zostały trzy najlepsze firmy.

    Ankietowani wzorem lat ubiegłych wskazywali najczęściej na duże, międzynarodowe przedsiębiorstwa, głównie sprawdzone, działające od wielu lat na rynku korporacje. Ich zdaniem to gwarancja wyższych standardów pracy, możliwości rozwoju i pozyskania nowych doświadczeń.

    Najlepszym pracodawcą pośród banków, ubezpieczycieli i instytucji finansowych operujących na polskim rynku okazał się bank PKO BP, na który wskazało ponad 12 proc. ankietowanych. PKN Orlen nie miał sobie równych wśród przedsiębiorstw z sektora energetycznego, paliwowego i gazowego. Twierdzi tak co czwarty badany. Najbardziej pożądanym pracodawcą z branży budowlanej okazała się Skanska.

     – W firmach typu centra usług wspólnych wygrała IKEA, zaś wśród firm IT i telekomunikacyjnych Google – informuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.

    Szwedzki koncern meblowy jest wymarzonym pracodawcą dla 37,5 proc. specjalistów z branży SSC/BPO. Natomiast w Google chciałby pracować co trzeci ankietowany.

    Wśród liderów rankingów Antal International znalazły się jeszcze m.in. takie firmy, jak Kraft Foods, Philips Polska, Novartis Poland, Unilever i KGHM Polska Miedź.

     – Są to firmy, które, z jednej, strony cieszą się dużą innowacyjnością, co bardzo często ma duże znaczenie dla kandydatów, a z drugiej strony, dbają o pracowników – komentuje wyniki badań Artur Skiba.

    Największe znaczenie ma dla potencjalnych pracowników sposób zarządzania firmą, stabilność zatrudnienia czy możliwość rozwoju, np. dzięki szkoleniom, w nowym miejscu pracy. Na każdy z tych czynników wskazuje ok. 60 proc. specjalistów i menadżerów.

     – Z roku na rok spada znaczenie wynagrodzenia, które mogłoby się wydawać najważniejszym czynnikiem, decydującym o tym, czy chcemy zmienić pracę czy nie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dyrektor Antal International.

    Równie istotne dla pracowników okazują się być dodatkowe benefity. Wśród nich najważniejsza jest opieka medyczna, na którą wskazało 43 proc. ankietowanych. Kolejne miejsca zajmują wciąż służbowy laptop i telefon (37,4 proc.), karta fitness (35,9 proc.), ubezpieczenie na życie (30,2 proc) i służbowy samochód. (28,5 proc.).

     – Ważny jest tzw. employer branding, czyli to, jak firma kojarzy się ewentualnym nowym pracownikom na rynku – podkreśla dyrektor zarządzający Antal International. – To są nierzadko działania wieloletnie, które polegają na uczestnictwie w różnego rodzaju akcjach, wolontariacie, ale również uczestnictwo w różnego rodzaju targach.

    Chociaż – jak pokazują wyniki badania – targi pracy jako źródło wiedzy o potencjalnym pracodawcy systematycznie tracą na znaczeniu. Tylko dla niespełna 2,5 proc. ankietowanych stanowią one okazję do zdobycia cennych informacji. W porównaniu z badaniem z sierpnia 2011 roku jest to wynik aż o 27 proc. gorszy.

    W tym samym czasie wzrosła ranga mediów i internetu (o 35 proc.). Informacji w sieci szuka już blisko 42 proc. ankietowanych. Coraz częściej zaglądają w tym celu na portale społecznościowe i fora internetowe.

     – Bazujemy również na referencjach, na opinii wśród znajomych, wśród obecnych, jak i byłych pracowników danej firmy, z której spodziewamy się ewentualnej oferty – zauważa Artur Skiba, dodając, że w ten sposób informacji szuka 35 proc. uczestników badania. 

    Dlatego, jak podkreślają eksperci, tak ważna jest nie tylko odpowiednia komunikacja zewnętrzna, ale także wewnątrz firmy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.