Newsy

Wiceprezes Skanska: nie ma sytuacji kryzysowej na rynku nieruchomości. Sprzedajemy prawie tyle samo, co wcześniej

2012-10-26  |  06:05
Mówi:Michał Melaniuk
Funkcja:wiceprezes
Firma:Skanska Residential Development Poland
  • MP4

     – Sytuacja jest trudna, ale nie nazwałbym jej jeszcze sytuacją kryzysową. W Warszawie, gdzie budujemy swój pierwszy projekt, Park Ostrobramska, w dalszym ciągu sprzedaje się kwartalnie około 2,5 tysiąca mieszkań. To mniej więcej tyle samo, ile w poprzednich kwartałach – mówi Michał Melaniuk, wiceprezes Skanska Residential Development Poland. Mimo że w innych miastach nie jest już tak dobrze i sprzedaż mieszkań spada, z optymismem patrzy na to, co dzieje się na rynku.

    Z danych firmy doradczej redNet Property Group wynika, że na głównych rynkach zalicza się do nich Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław, Trójmiasto i Katowice firmy oferują już teraz ok. 54,7 tys. mieszkań. Do końca roku ma ich przybyć 14,4 tys. To oznacza, że rynek mieszkaniowy już jest bardzo nasycony. Kupców jednak brakuje.

     – Sądzę, że jest to normalny cykl koniunkturalny, który co jakiś czas powoduje pewne obniżenie ilości sprzedanych mieszkań. Ale my patrzymy optymistycznie na rynek – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Melaniuk, wiceprezes Skanska Residential Development Poland Michał Melaniuk.

    Rekordowa podaż mieszkań na rynku pierwotnym nie pozostaje bez wpływu na ceny za metr kwadratowy. Przy ograniczonym popycie, konkurując o nowych klientów, deweloperzy proponują duże obniżki. Jednak, zdaniem wiceprezesa Skanska, w przypadku dobrych lokalizacji i ciekawych inwestycji jest ona nadal w miarę stabilna. I podobnie ma być w kolejnych miesiącach.

     – Widzimy, że dobre mieszkania, które będą mieszkaniami funkcjonalnymi, energooszczędnymi będą cieszyły się dużym powodzeniem. I ich cena nie będzie spadała. Być może też nie będzie rosła bardzo szybko, ale to będzie taki bardzo dobry kompromis: klient będzie mógł kupić coś bardzo wysokiej jakości za niewygórowaną cenę – przekonuje wiceprezes spółki.

    Firmy budowlane zarabiają na czysto średnio 1,3 tys. zł na każdym metrze mieszkania, jak wynika z wyliczeń REAS na zlecenie Wealth Solutions-Inwestycje Ziemskie. Uzyskiwane przez nich marże – średnio 17 proc. są wciąż wyższe od średniej europejskiej, która wynosi 15 proc. Branża spodziewa się jednak, że będą one spadać.

    Deweloperzy pokładają za to duże nadzieje w przygotowywanych programach dopłat do kredytów, które mogą w określonych przypadkach i określonym grupom ułatwić zaciągnięcie pożyczki na zakup domu lub mieszkania.

     – Będziemy mieli od nowego roku program dopłat, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Jesteśmy przygotowani, żeby nasze projekty oferowały mieszkania, które są energooszczędne, które będą spełniały kryteria, tak, żeby nasi klienci mogli tego typu dopłaty otrzymywać – dodaje Michał Melaniuk.

    Program wsparcia na zakup energooszczędnych mieszkań potrwać ma pięć lat. Kwota, którą dysponuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na ten cel to 300 mln zł.

    Rynek budownictwa mieszkaniowego to nie jedyny, który firma chce rozwijać. Od marca br. buduje energooszczędny biurowiec w Łodzi, a kilka dni temu poinformowała o wmurowaniu kamienia węgielnego we Wrocławiu pod nowoczesny biurowiec Green Day, który także będzie zawierał rozwiązania minimalizujące jego wpływ na środowisko, np. do jego schładzania będzie wykorzystywane powietrze z zewnątrz, a ciepło z biur do ogrzewania garażu.

     – Ceny energii prawdopodobnie będą tylko rosły, raczej nie możemy się spodziewać spadków i musimy wyjść temu naprzeciw. Mamy wiele lat doświadczeń w krajach skandynawskich. Tam chociażby ze względu na warunki atmosferyczne, energooszczędność, oszczędność ciepła, prądu jest bardzo istotna. Chcemy to przekładać na rynek polski – deklaruje Michał Melaniuk.

    W ramach najnowszego projektu Park Ostrobramska deweloper chce wybudować 1,6 tys. mieszkań. Inwestycja na Pradze  będąca debiutem Skanska Residential Development Poland (należy do firmy Skanska)  może być prowadzona nawet przez 10 lat.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konferencja - Diagnostyka molekularna w leczeniu nowotworów

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Coraz więcej Polaków przekonuje się do prywatnych polis zdrowotnych. Skłania ich do tego utrudniony dostęp do publicznej opieki

    Według badań Polskiej Izby Ubezpieczeń największe obawy Polaków są związane ze zdrowiem i brakiem dostępu do opieki medycznej, a pandemia COVID-19 tylko je pogłębiła. Z badań CBOS wynika, że aż 2/3 Polaków negatywnie ocenia funkcjonowanie publicznego systemu ochrony zdrowia. Dlatego jednocześnie z każdym rokiem rośnie popularność prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, które zapewniają szybszy dostęp do konsultacji i badań. Obecnie taką polisą objęty jest już średnio co 10. Polak, a dostępna na rynku oferta prywatnych polis jest coraz bardziej rozbudowana.

    Edukacja

    Dorośli i młodzież rozmijają się w postrzeganiu cyberzagrożeń. Dzieci najbardziej boją się hejtu ze strony rówieśników

    W Polsce cyberprzemoc dotyka przynajmniej raz w miesiącu 13 proc. dzieci w wieku szkolnym, czyli nawet dwukrotnie częściej niż w innych krajach Europy – wynika z danych projektu EU Kids Online, przytaczanych w raporcie Fundacji Orange „Dojrzeć do praw”. Jak wynika z wypowiedzi dzieci i młodzieży uczestniczących w badaniach jakościowych przeprowadzonych na potrzeby tego raportu, to właśnie cyberprzemoc rówieśnicza i mowa nienawiści są największym zagrożeniem w sieci, którego się obawiają. Podobnie jak upubliczniane screeny wiadomości prywatnych czy filmów i zdjęć robionych z ukrycia, z czym wiąże się narażenie na kpiny i hejt. Z jednej strony młodzi są zmęczeni korzystaniem z sieci, ale z drugiej – czują przymus bycia ciągle online, obawiając się wykluczenia z grupy.

    Współpraca

    Obsługa konferencji prasowych

    Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

    Firma

    Wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy nie jest powodem do paniki. Żadna ze zmian technologicznych nie wywołała masowego bezrobocia

    Sztuczna inteligencja jest w stanie optymalizować procesy oraz ułatwiać przewidywalne, powtarzalne zadania. Dlatego z czasem może wyprzeć część zawodów, choć w ich miejsce pojawią się nowe. Eksperci różnią się też w ocenach, które profesje czekają największe zmiany albo całkowita automatyzacja. Wśród tych „nietykalnych” wymienia się m.in. te, w których niezbędne są typowo ludzkie cechy, jak inteligencja emocjonalna, nieszablonowe myślenie albo umiejętności nawiązywania relacji międzyludzkich. AI raczej nie wyprze też zawodów takich jak hydraulik, murarz czy elektryk. Powody do obaw mogą mieć jednak matematycy i księgowi, chociaż eksperci wspominają raczej o zwiększaniu ich produktywności, a nie znikaniu tych zawodów z rynku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.