Mówi: | Małgorzata Kołton |
Funkcja: | dyrektor generalna na rynek polski, czeski, węgierski i słowacki |
Firma: | Tetra Pak |
Wzrost konsumpcji może spowodować ożywienie w sektorze opakowań
Wraz ze wzrostem spożycia mleka i soków poprawia się koniunktura na rynku opakowań. Firma Tetra Pak, lider tego rynku, stawia na coraz bardziej ekologiczne technologie pakowania produktów spożywczych, które pozwalają ich producentom na obniżenie kosztów produkcji, np. poprzez oszczędność wody, oraz ograniczają ilość marnowanej żywności. Na rynku najbardziej popularne są opakowania aseptyczne, które gwarantują dłuższą trwałość wartościowych produktów, takich jak np. mleko.
‒ Rynek opakowań, szczególnie opakowań do żywności płynnej, jest nierozerwalnie związany z przemysłem spożywczym. Wszelkie zjawiska dotyczące przemysłu spożywczego odbijają się na rynku opakowań – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Kołton, dyrektor generalna Tetra Pak na rynek polski, czeski, węgierski i słowacki. ‒ W drugiej połowie roku obserwowaliśmy wzrost zarówno kategorii sokowej, jak i mleczarskiej.
Dzięki temu wzrosła również sprzedaż opakowań. Jest to odwrócenie trendu po słabszym pierwszym półroczu, kiedy konsumpcja mleka była niższa. To właśnie opakowania do tego produktu stanowią jedną z najważniejszych grup produktowych Tetra Pak.
‒ Widzimy zdecydowanie większe zainteresowanie produktami o bardziej przyjaznymi dla środowiska. Na przestrzeni ostatnich miesięcy mieliśmy bardzo dużo zapytań o takie opakowania. Wydaje mi się, że właśnie w tym kierunku będą zmierzały innowacje w przemyśle zarówno sokowym, jak i mleczarskim – podkreśla Kołton.
Podkreśla, że również dla Tetra Pak ważne jest to, aby przekonać klientów do rozwiązań korzystnych dla środowiska naturalnego. Dlatego spółka promuje opakowania aseptyczne, w których produkcji jest liderem. To system sześciowarstwowego opakowania składającego się z warstwy papieru, folii aluminiowej i czterech warstw polietylenu umieszczonych między papierem i aluminium.
‒ W takich opakowaniach najczęściej sprzedaje się soki i mleko, czyli produkty wrażliwe zarówno na tlen, jak i na światło – mówi dyrektor generalna Tetra Pak.
W połączeniu z opakowaniem aseptycznym stosuje się technologię UHT, polegającą na błyskawicznym podgrzaniu i schłodzeniu produktu. Pozwala to na wydłużenie jego terminu przydatności do spożycia bez utraty walorów smakowych i wartości odżywczych. To powoduje, że zmniejsza się skala wyrzucania żywności, a tym samym jej marnowania.
Większość opakowań, jakie Tetra Pak sprzedaje na rynkach w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech, to opakowania litrowe. Szybko rośnie też sprzedaż mniejszych kartonów.
‒ Widzimy dużą dynamikę wzrostu opakowań, które nazywamy „portion pack”, czyli opakowań mniejszych. Szczególnie jeżeli chodzi o te pełniące funkcję tzw. on-the-go, czyli umożliwiające konsumpcję produktów w samochodzie czy na wycieczce – podkreśla Małgorzata Kołton.
Prognozuje, że tego typu opakowania będą sprzedawać się w jeszcze większych ilościach.
Czytaj także
- 2023-12-12: Cyfryzacja procesów budowlanych przyspiesza. Efektem są lepszej jakości projekty i mniej błędów na budowach
- 2024-01-09: Dieta roślinna staje się cenowo i ofertowo bardziej dostępna dla polskiego konsumenta. Przybywa takich produktów w sieciach handlowych
- 2023-10-04: Przez trudną sytuację gospodarczą średnie firmy produkcyjne odkładają na później plany cyfryzacji. Brak finansowania wciąż jest podstawową barierą
- 2023-09-14: Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie. Chcą opakowań neutralnych dla środowiska i porzucają marki ekoobojętne
- 2023-09-11: Ultraszybka sieć 5G uruchomiona na Politechnice Śląskiej. Posłuży do testowania nowoczesnych rozwiązań dla przemysłu
- 2023-10-31: Technologia śledzenia gestów może zrewolucjonizować symulatory lotów. Szkolenia będzie można odbywać nawet w domu
- 2023-07-25: Naukowcy odradzają korzystanie z desek do krojenia z plastiku. Jego mikrocząsteczki mogą przenikać do żywności i organizmu ludzi
- 2023-07-25: Pary młode z pokolenia Z zmieniają branżę ślubną. Oczekują personalizacji usług, streamingu czy wesela zero waste
- 2023-06-15: Polskę czeka jeszcze długa droga do zamknięcia obiegu gospodarczego. Wciąż nie traktujemy odpadów jako surowca, a sektor recyklingu potrzebuje wsparcia
- 2023-05-16: Handel internetowy będzie rósł w najbliższych latach w tempie kilkunastoprocentowym. Napędza go inflacja, ale też nowinki technologiczne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.