Newsy

Wzrost konsumpcji może spowodować ożywienie w sektorze opakowań

2015-01-21  |  06:30
Mówi:Małgorzata Kołton
Funkcja:dyrektor generalna na rynek polski, czeski, węgierski i słowacki
Firma:Tetra Pak
  • MP4
  • Wraz ze wzrostem spożycia mleka i soków poprawia się koniunktura na rynku opakowań. Firma Tetra Pak, lider tego rynku, stawia na coraz bardziej ekologiczne technologie pakowania produktów spożywczych, które pozwalają ich producentom na obniżenie kosztów produkcji, np. poprzez oszczędność wody, oraz ograniczają ilość marnowanej żywności. Na rynku najbardziej popularne są opakowania aseptyczne,  które gwarantują dłuższą trwałość wartościowych produktów, takich jak np. mleko.

    Rynek opakowań, szczególnie opakowań do żywności płynnej, jest nierozerwalnie związany z przemysłem spożywczym. Wszelkie zjawiska dotyczące przemysłu spożywczego odbijają się na rynku opakowań – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Kołton, dyrektor generalna Tetra Pak na rynek polski, czeski, węgierski i słowacki. ‒ W drugiej połowie roku obserwowaliśmy wzrost zarówno kategorii sokowej, jak i mleczarskiej.

    Dzięki temu wzrosła również sprzedaż opakowań. Jest to odwrócenie trendu po słabszym pierwszym półroczu, kiedy konsumpcja mleka była niższa. To właśnie opakowania do tego produktu stanowią jedną z najważniejszych grup produktowych Tetra Pak.

    Widzimy zdecydowanie większe zainteresowanie produktami o bardziej przyjaznymi dla środowiska. Na przestrzeni ostatnich miesięcy mieliśmy bardzo dużo zapytań o takie opakowania. Wydaje mi się, że właśnie w tym kierunku będą zmierzały innowacje w przemyśle zarówno sokowym, jak i mleczarskim – podkreśla Kołton.

    Podkreśla, że również dla Tetra Pak ważne jest to, aby przekonać klientów do rozwiązań korzystnych dla środowiska naturalnego. Dlatego spółka promuje opakowania aseptyczne, w których produkcji jest liderem. To system sześciowarstwowego opakowania składającego się z warstwy papieru, folii aluminiowej i czterech warstw polietylenu umieszczonych między papierem i aluminium.

    W takich opakowaniach najczęściej sprzedaje się soki i mleko, czyli produkty wrażliwe zarówno na tlen, jak i na światło – mówi dyrektor generalna Tetra Pak.

    W połączeniu z opakowaniem aseptycznym stosuje się technologię UHT, polegającą na błyskawicznym podgrzaniu i schłodzeniu produktu. Pozwala to na wydłużenie jego terminu przydatności do spożycia bez utraty walorów smakowych i wartości odżywczych. To powoduje, że zmniejsza się skala wyrzucania żywności, a tym samym jej marnowania.

    Większość opakowań, jakie Tetra Pak sprzedaje na rynkach w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech, to opakowania litrowe. Szybko rośnie też sprzedaż mniejszych kartonów.

    Widzimy dużą dynamikę wzrostu opakowań, które nazywamy „portion pack”, czyli opakowań mniejszych. Szczególnie jeżeli chodzi o te pełniące funkcję tzw. on-the-go, czyli umożliwiające konsumpcję produktów w samochodzie czy na wycieczce – podkreśla Małgorzata Kołton.

    Prognozuje, że tego typu opakowania będą sprzedawać się w jeszcze większych ilościach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Patronaty medialne

    Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

    Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

    > Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

    Dziś w serwisie Innowacje

    Polska firma stworzyła inteligentne lustra. Potrafią rozpoznawać wiek, płeć i emocje osoby się w nich przeglądającej

    Inteligentne urządzenia opanowały rynek produktów konsumenckich. Niemal każdy przedmiot codziennego użytku ma już swój odpowiednik typu smart. Nie inaczej jest z lustrami, czego przykładem są urządzenia produkowane przez polską firmę Abyss Glass, przeznaczone do zastosowań marketingowych. Urządzenia te potrafią nie tylko rozpoznać wiek czy płeć klienta, lecz także jego emocje i dzięki temu dostosować ofertę odpowiednio do jego preferencji i nastroju.

    Bankowość

    Obsługa gotówki w gospodarce kosztuje 17 mld zł. Bank Pocztowy i Poczta Polska chcą upowszechnić płatności bezgotówkowe

    W Polsce wciąż dominuje gotówka – w ten sposób przeprowadzanych jest nawet 90 proc. transakcji. To jednak kosztowne. Szacunki mówią o tym, że nawet 1 proc. PKB, czyli 17 mld zł. W rozpowszechnianie obrotu bezgotówkowego angażuje się także Poczta Polska i Bank Pocztowy. Od maja oferują klientom wspólną kartę płatniczą z funkcją zbliżeniową i zwrotu gotówki. To element długofalowej strategii unowocześniania usług – wkrótce będzie można płacić kartą za przesyłki kurierskie.

    Bankowość

    Do 2020 roku prawie połowa inwestycji samorządowych będzie realizowana we współpracy z prywatnymi firmami. Ich wartość ma wynieść 11,5 mld zł

    W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych jest co roku w Polsce kilkanaście projektów. Tymczasem współpraca biznesu i samorządów to klucz do rozwoju regionów i innowacyjności gospodarki. Prognozy Ministerstwa Rozwoju są jednak obiecujące i wskazują, że do 2020 roku wartość projektów realizowanych w formule PPP wzrośnie o 45 proc., z dotychczasowych 5,6 mld zł do 11,5 mld zł. Obecnie ważną rolę w realizacji zadań o strategicznym znaczeniu dla samorządów pełni Bank Gospodarstwa Krajowego.

    Patronat Newserii

    Zdrowie

    Szczyt zachorowań na nowotwory krwi wśród dzieci przyda między 1 a 5 rokiem życia. 60 proc. rodziców chorych dzieci rezygnuje z pracy

    Co czwarty chory z nowotworem krwi musi zrezygnować z pracy, a kolejne 28 proc. musi znacznie ją ograniczyć – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji DKMS. Blisko 60 proc. rodziców zaprzestało jakiejkolwiek aktywności zawodowej z powodu opieki nad chorym dzieckiem. Na olbrzymie koszty społeczne chorób nowotworowych zwracano uwagę podczas tegorocznego Światowego Dnia Walki z Nowotworami Krwi.

    Handel

    Rośnie produkcja i zapotrzebowanie na płynny gaz. Dobre wiadomości dla kierowców tankujących samochody LPG

    Na całym świecie rośnie zarówno produkcja, jak i konsumpcja płynnego gazu LPG. Eksperci z sektora paliwowego prognozują, że ten trend się utrzyma. W Polsce rodzima produkcja LPG odpowiada zaledwie za jedną piątą zapotrzebowania, dlatego odpowiedzią na rosnące potrzeby konsumpcyjne jest import tego surowca, głównie z Rosji. Eksperci zaznaczają, że wraz z rosnącą produkcją nastąpi pozytywna presja na ceny, która może je obniżyć i ustabilizować, a to dobra informacja szczególnie dla kierowców tankujących LPG.

    Polityka

    Polscy przedsiębiorcy działający w Wielkiej Brytanii nie muszą się bać brexitu. Niepewna sytuacjach rodzin korzystających z dodatków socjalnych

    W Wielkiej Brytanii działa około 40 tys. polskich firm. Przedsiębiorcy je prowadzący nie muszą się bać brexitu, ponieważ rząd Theresy May zamierza stworzyć korzystne warunki dla przedsiębiorców, zwłaszcza jeżeli w wyniku negocjacji Wielka Brytania straci dostęp do europejskich rynków. Dopuszcza nawet możliwość maksymalnej obniżki podatku CIT i wprowadzenia przywilejów na kształt rajów podatkowych. Powody do obaw mają za to Polacy, którzy mieszkają na Wyspach krócej niż pięć lat, mają rodziny i korzystają z dodatków socjalnych.