Newsy

Za dwa tygodnie wybory do Europarlamentu. Polityka energetyczna jednym z głównych wyzwań w nowej kadencji

2014-05-09  |  06:15

Polityka energetyczna, osobny budżet lub parlament dla krajów strefy euro – to najważniejsze kwestie, z którymi będzie musiał się zmierzyć Parlament Europejski po majowych wyborach. W kończącej się kadencji europarlamentarzyści podjęli szereg trudnych decyzji gospodarczych, które miały pomóc w wyjściu z kryzysu. Eksperci podkreślają, że postanowienia PE odbijają się na niemal każdej dziedzinie życia, dlatego warto mieć na nie wpływ poprzez udział w wyborach.

W ostatnich miesiącach w pracach PE dominowała kwestia przyjęcia nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020.

Prawdopodobnie najważniejszym i najgłośniejszym procesem decyzyjnym, bo to nie była jedna decyzja, było uchwalenie budżetu Unii Europejskiej na przyszłe lata. Parlament Europejski ostro negocjował, pokazał państwom Unii, że współdecyduje o kształcie i wysokości budżetu. I to właśnie dzięki europosłom budżet jest wyższy niż ten na poprzednie lata, i jest on dobry także dla Polski – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Łada, kierownik Programu Europejskiego w Instytucie Spraw Publicznych.

Jednak ta kadencja Parlamentu Europejskiego była zdominowana przez kryzys i walkę z nim. Europosłowie koncentrowali swoje prace na reformach, które niwelują skutki spowolnienia gospodarczego lub w przyszłości zapobiegną powrotowi kryzysu do Europa. Mowa tu przede wszystkim o unii bankowej, czyli systemie kontroli europejskich banków oraz tzw. sześciopaku – pakiecie praw, które ustalają zasady nadzoru gospodarczego.

Jedną z dominujących kwestii była również energetyka. Parlament w marcu podjął decyzję, z punktu widzenia Polski wyjątkowo ważną, w sprawie wydobycia gazu łupkowego. W przegłosowanej noweli dyrektywy nie znalazł się przepis o obowiązku przeprowadzenia pełnej oceny projektów gazu łupkowego na etapie poszukiwań, który mógłby znacząco zmniejszyć opłacalność takich poszukiwań.

– Kolejny Parlament Europejski będzie miał do rozstrzygnięcia wiele kluczowych kwestii. To temat polityki energetycznej dla całej Unii, także polska inicjatywa unii energetycznej będzie w pewnym momencie musiała się znaleźć w parlamencie – jak Unia ma pozyskiwać źródła energii, jak otwierać się na dostawców spoza Unii – podkreśla Łada. – Kolejna kwestia dotyczy osobnego budżetu dla strefy euro, czy ma być osobny parlament. To dyskusje, które na pewno zaczną się niedługo, ale będą się toczyć przez kolejne miesiące.

Parlament podejmuje także decyzje dotyczące codziennego życia każdego Europejczyka. Wystarczy spojrzeć na etykietę dowolnego produktu – o tym, co musi się na niej znaleźć, o normach, jakie musi spełniać dany produkt, decyduje właśnie Parlament Europejski. Jak zaznacza Agnieszka Łada, dzięki podjętym przez parlament decyzjom klient wie, co kupuje, a przedsiębiorcy uzyskują informację o działaniu konkurencji.

Parlament Europejski decyduje o rzeczach, które spotykamy na co dzień. W związku z tym warto brać udział w wyborach i poprzez posłów współdecydować o tym, jakiego typu mają to być decyzje – podsumowuje Agnieszka Łada. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.