Newsy

Za wigilijne potrawy zapłacimy podobnie jak przed rokiem. Więcej wydamy na prezenty

2013-12-23  |  06:20
Mówi:Marta Skrzypczyk
Firma:Biuro głównego ekonomisty banku BGŻ
  • MP4
  • Po raz pierwszy od ośmiu lat ceny żywności są na podobnym poziomie jak przed rokiem. Średnio Polacy wydadzą 250 zł na przygotowanie i zakup wigilijnych potraw. Więcej pieniędzy niż przed rokiem mamy przeznaczyć na prezenty, ponieważ rośnie nasz optymizm co do poprawy sytuacji gospodarczej.

     – Wydatki na żywność i napoje po raz pierwszy od 2005 roku będą zbliżone do tych, które mieliśmy w ubiegłym roku. Do tej pory z roku na rok żywność była coraz droższa. Szacujemy, że w grudniu ceny żywności i napojów bezalkoholowych są o około 1-1,5 proc. wyższe niż były rok temu – informuje Marta Skrzypczyk, ekonomistka banku BGŻ.

    Więcej za żywność na Wigilię zapłacą ci, których dieta opiera się przede wszystkim na warzywach.

     – Te są istotnie droższe ze względu na uboższe zbiory w kraju w tym roku. Przede wszystkim chodzi o ziemniaki i cebulę – ich ceny będą dwukrotnie wyższe niż w ubiegłym roku. Ale także kapusta, buraki czy tradycyjne produkty kupowane na święta również są kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent droższe niż przed rokiem – wyjaśnia Marta Skrzypczyk.

    W drugiej połowie roku ceny większości warzyw utrzymywały się na wyższym w stosunku do minionego roku poziomie, co wynikało przede wszystkim ze spadku ich podaży. Według GUS-u wyniósł on 5,9 proc., do poziomu 4,3 mln ton – podają analitycy BGŻ. Przykładowo ceny cebuli na rynkach hurtowych w listopadzie były od kilkudziesięciu do nawet 150 proc. wyższe niż przed rokiem.

     – Ceny mięsa są zbliżone do ubiegłorocznych, za kurczaki zapłacimy nieco mniej, a z kolei za indyki więcej – informuje Marta Skrzypczyk. – Staniał cukier, z kolei ceny mąki są zbliżone do ubiegłorocznej stawki, co przełoży się na tańsze wypieki i wyroby cukiernicze. Wynika to głównie z dobrych zbiorów zbóż i roślin oleistych w kraju i na świecie.

    Według danych zebranych przez BGŻ najnowsze prognozy światowych zbiorów pszenicy w sezonie 2013/14 mówią o ich wzroście o 6,6-8,2 proc. wobec 2012/13. 

    Za nabiał, w tym jogurty czy sery dojrzewające zapłacimy o 5 proc. więcej. Ceny skupu przetworów mleczarskich według prognoz banku będą rosnąć do końca 2013 roku. Wyhamowanie tych tendencji jest możliwe w styczniu, lutym 2014 roku. Te zwyżki wynikają z globalnie niższej podaży, na którą wpłynęły niekorzystne warunki pogodowe, zaś w kraju – ograniczenia nałożone poprzez unijny system kwotowania.

     – Średnio polska rodzina wyda w tym roku na świąteczne zakupy żywnościowe około 250 zł  to zależy od sytuacji dochodowej, od miejsca zamieszkania – mówi Newserii Biznes Marta Skrzypczyk.

    Z kolei produkty nieżywnościowe nie powinny zaskoczyć wyższymi cenami. Choć kupując prezenty tuż przed świętami należy liczyć się z tym, że zapłacimy więcej niż choćby miesiąc wcześniej za takie produkty jak tablety, telefony czy perfumy. To tradycyjna praktyka stosowana przez producentów i sprzedawców.

     – Możemy nieco więcej pieniędzy przeznaczyć na takie zakupy, bo nasza skłonność do wydawania zwiększyła się ze względu na ożywienie gospodarcze, lekki spadek bezrobocia, wzrost realnych dochodów oraz oczekiwanie poprawy sytuacji gospodarczej w 2014 roku – podsumowuje ekonomistka BGŻ.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Problem głodu i niedożywienia istnieje także w Polsce. Potrzeba poważnej dyskusji o rolnictwie i produkcji żywności

    Setki tysięcy dzieci i seniorów w Polsce żyją w skrajnym ubóstwie, czego efektem są głód lub niedożywienie, które mogą prowadzić do pogłębiania problemów zdrowotnych. Z kolei rolnicy produkujący żywność borykają się z wysokimi kosztami produkcji i niskimi cenami żywności w skupie, które nie zawsze rekompensują nakłady. Do tego dochodzi nieprzewidywalność produkcji, pogłębiana przez zmiany klimatyczne. Jednocześnie w dobie rosnących zagrożeń dla bezpieczeństwa żywnościowego w gospodarstwach domowych i w łańcuchach dostaw wciąż na wielką skalę marnuje się produkty spożywcze. To wszystko powoduje, że potrzebujemy w Polsce dyskusji o zmianach w systemie.

    Ochrona środowiska

    Miasta walczą z upałami. Jedną ze skutecznych metod jest malowanie dachów budynków na biało

    Pomalowanie dachów budynków na biało lub pokrycie ich odblaskową powłoką może się przyczynić do schłodzenia temperatury w dużych, gęsto zaludnionych miastach o ponad 1°C. Białe dachy są pod tym względem skuteczniejsze nawet niż pokryte roślinnością zielone dachy czy panele słoneczne – pokazało badanie przeprowadzone w Londynie przez naukowców z UCL. – Pomalowanie dachu na biało jest bardzo tanie i proste, nie trzeba niczego zmieniać w strukturze budynku – wskazuje główny autor badania, dr Oscar Brousse z UCL Bartlett School Environment, Energy & Resources.

    Problemy społeczne

    Rządowy program refundacji in vitro może poprawić statystyki dzietności. W Polsce spadek liczby urodzeń sukcesywnie się pogłębia

    W 2023 roku urodziło się 272 tys. dzieci – o 33 tys. mniej niż jeszcze rok wcześniej i zarazem najmniej od końca II wojny światowej. Wskaźnik dzietności plasuje się dużo poniżej wartości, która gwarantuje zastępowalność pokoleń, a przyrost naturalny już od lat pozostaje ujemny. W poprawie tych statystyk może pomóc działający od czerwca br. rządowy program refundacji in vitro. – Z doświadczeń międzynarodowych wiemy, że takie programy pozytywnie wpływają na dzietność i zwiększają ją w sposób znaczny – mówi Michał Modro, radca prawny zajmujący się obszarem zdrowia. Jak wskazuje, oprócz refundacji samej procedury potrzebna jest też jednak szersza edukacja społeczeństwa, bo w Polsce stygmatyzacja par, które zdecydowały się na in vitro oraz dzieci poczętych tą metodą, wciąż jest dość częstym problemem.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.