Newsy

Zainteresowanie terenami inwestycyjnymi nie spada mimo pandemii, jednak wydłużyły się procedury. Największy popyt wykazuje branża logistyczna

2021-04-07  |  06:15

 Branże logistyczna, transportowa i produkcyjna są w tej chwili najbardziej zainteresowane gruntami inwestycyjnymi, na które popyt nie zmalał nawet w czasie pandemii – informuje Katarzyna Rosa-Czubak z Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Przy wykorzystaniu funduszy unijnych park realizuje w tej chwili kolejną inwestycję, która ma wesprzeć i ułatwić przedsiębiorcom działalność biznesową. Nowy, wart przeszło 27 mln zł Inkubator Przedsiębiorczości pomoże w tym zarówno dużym firmom, jak i tym, które dopiero stawiają na rynku pierwsze kroki. 

– Zainteresowanie terenami inwestycyjnymi położonymi na terenie parku jest ciągle duże. Inwestorzy szukają wsparcia we wszystkich procesach administracyjnych – od przeprowadzenia ich przez proces kupna po pomoc w uzyskaniu pozwolenia na budowę. Można przyjąć, że na terenie parku w ciągu roku lokuje się od sześciu do ośmiu nowych inwestorów – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Rosa-Czubak.

Jak wskazuje, choć czas pandemii nie wpłynął na zmniejszenie zainteresowania terenami inwestycyjnymi, to jednak spowodował wydłużenie wielu procedur i decyzji, co miało negatywne przełożenie zarówno na sam park, jak i firmy ulokowane na jego terenie.

– Na szczęście inwestorzy nadal są zainteresowani i chcą lokować tutaj swoje firmy, co ma pozytywny wpływ na spadek bezrobocia i tworzenie nowych miejsc pracy – mówi kierownik ds. sprzedaży z Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. – Odnotowaliśmy wzrost zainteresowania naszymi terenami szczególnie ze strony firm logistycznych oraz produkcyjnych. Zakładamy, że ta branża będzie miała znaczący wpływ na miejsca pracy i jednocześnie rozwój Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.

BPPT to jeden z największych parków przemysłowo-technologicznych w Polsce, który zajmuje powierzchnię ok. 290 ha. Prowadzi działalność od prawie 17 lat, oferując tereny inwestycyjne na sprzedaż i pod dzierżawę, a każda działka może zostać objęta Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną. BPPT stawia też mocny akcent na rozbudowę – przy wykorzystaniu funduszy unijnych – infrastruktury okołobiznesowej, szczególnie dla sektora MŚP i start-upów. Jedną z najnowszych inwestycji ukierunkowanych na ten cel jest budowa Inkubatora Przedsiębiorczości.

– W tej chwili jesteśmy już po zakończonym przetargu na wyłonienie generalnego wykonawcy. Zakończenie prac oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie jest planowane na początek 2023 roku. To oznacza, że mniej więcej w połowie 2022 roku będziemy mogli rozpocząć poszukiwania zainteresowanych firm, które chciałyby się tam ulokować – wyjaśnia Katarzyna Rosa-Czubak. 

Przetarg na budowę Inkubatora Przedsiębiorczości w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym został ogłoszony w połowie stycznia br. Cała inwestycja, warta ponad 27 mln zł, jest współfinansowana z RPO województwa kujawsko-pomorskiego na lata 2014–2020. W ramach projektu powstanie część biurowa i hala magazynowo-produkcyjna, o łącznej powierzchni użytkowej ponad 5 tys. mkw., z której docelowo będą korzystały ok. 22 firmy rocznie. Inwestycja obejmuje też budowę dróg wewnętrznych, parkingów, przyłączy oraz zakup wyposażenia, oprogramowania i sprzętu IT dla nowego inkubatora.

 Celem jest przede wszystkim wsparcie przedsiębiorstw z sektora MŚP oraz stworzenie im możliwości rozwoju właśnie poprzez budowę infrastruktury okołobiznesowej, gdzie będą mogli prowadzić swoją działalność – mówi przedstawicielka BPPT.

Nowy inkubator to kolejna inwestycja BPPT współfinansowana z unijnych środków, po wartym ponad 23 mln zł Centrum Technologicznym oddanym do użytkowania w kwietniu ubiegłego roku, mimo trudnej, pandemicznej sytuacji.

– Właściwie od samego początku działalności parku korzystamy z funduszy unijnych. Infrastruktura, która znajduje się na terenie parku – czyli wszelkie drogi dojazdowe, ścieżki rowerowe etc. – powstała właśnie w ramach projektów unijnych. Budowa obiektów biurowych, IDEA Przestrzeń Biznesu oraz Centrum Technologiczne również powstały przy wsparciu funduszy unijnych, dzięki czemu możemy wspierać przede wszystkim start-upy i firmy z sektora MŚP. Środki unijne dają nam także możliwość przygotowania tych terenów dla inwestorów, dzięki czemu łatwiej jest wzbudzić ich zainteresowanie – mówi Katarzyna Rosa-Czubak.

Jak wskazuje, park liczy też na możliwość zrealizowania kolejnych inwestycji przy wsparciu funduszy, które mają trafić do Polski w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Na jego realizację Polska otrzyma ponad 58 mld euro, z których część ma być dostępna już w połowie tego roku.

– W tej chwili jest jeszcze dużo niewiadomych dotyczących Krajowego Planu Odbudowy. Jako Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny złożyliśmy projekty, które mogłyby być dofinansowane w ramach tego planu, natomiast czekamy na dalsze wytyczne i kroki ze strony rządu – mówi przedstawicielka BPPT.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Lotnictwo

UE nie radzi sobie z przywracaniem ruchu lotniczego. Paszport szczepionkowy może się okazać ratunkiem dla europejskich przewoźników

Trwające w wielu europejskich krajach lockdowny nie sprzyjają zwiększaniu liczby połączeń lotniczych w ruchu regularnym i czarterowym. – Unia Europejska niestety najgorzej sobie radzi w lotnictwie ze względu na to, że jest tak duża niepewność – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Katowice Airport i Związku Regionalnych Portów Lotniczych. W konsekwencji europejskie linie lotnicze przeżywają głęboki kryzys. Ratunkiem może się okazać Cyfrowy Zielony Certyfikat, czyli tzw. paszport szczepionkowy, który umożliwi bezpieczne podróżowanie w sezonie wakacyjnym.

Transport

Przesyłki kurierskie już w tym roku staną się bardziej ekologiczne. DHL powiększy flotę elektryków do blisko 150 aut, a w najbliższych latach do ponad 500

Sektor transportu ma znaczący udział w emisji dwutlenku węgla w Europie. Bez zdecydowanych proekologicznych działań może ona wzrosnąć w branży o 60 proc. do 2050 roku – wynika z szacunków Międzynarodowego Forum Transportu. Dlatego coraz więcej firm logistycznych i kurierskich decyduje się na zielone inwestycje w elektryczne auta dostawcze. Poza aspektem ekologicznym mają one także inne korzyści – są niemal bezgłośne, mogą korzystać z buspasów i pozwalają uniezależnić się od wahań cen na rynku paliw. Na samochody elektryczne stopniowo przesiadają się m.in. kurierzy DHL Parcel. Firma będzie sukcesywnie w kolejnych latach inwestować w zieloną flotę.

Problemy społeczne

Wydłuża się kolejka potrzebujących rehabilitacji postcovidowej. Czas rozpoczęcia zabiegów gra istotną rolę

Na początku kwietnia ruszył w Polsce szeroki program rehabilitacji postcovidowej. Mogą z niego skorzystać wszyscy pacjenci, który przechorowali COVID-19 i borykają się z problemami wydolnościowymi dłużej niż cztery–sześć tygodni. Usługi mogą świadczyć wszystkie placówki, które mają podpisane umowy z NFZ i odpowiednie zasoby kadrowe. – Rehabilitacja jest prowadzona przez trzy tygodnie, a po tym czasie badamy efekty. W większości przypadków następuje poprawa możliwości wysiłkowych, jakości życia pacjenta, zmniejszenie duszności i powrót do codziennej sprawności – mówi prof. Jan Szczegielniak ze Szpitala MSWiA w Głuchołazach, który rozpoczął pierwszy pilotażowy program takiej rehabilitacji.

Transport

Gazy używane w przemyśle i medycynie będą wytwarzane ekologicznie. Producenci rezygnują z paliw kopalnych i sięgają po OZE

Gazy przemysłowe wykorzystywane są w przemyśle chemicznym, rafineryjnym, metalurgicznym i spożywczym, a także w ochronie środowiska czy medycynie. Tlen medyczny podawany jest chociażby w szpitalach pacjentom chorym na COVID-19. Wodór z kolei jest postrzegany jako przyszłość ekologicznego transportu. Proces produkcji gazów przemysłowych jest jednak energochłonny, a przez to i wysoce emisyjny. Dlatego producenci stopniowo przestawiają się na bardziej ekologiczne metody i zamieniają energię z paliw kopalnych na źródła odnawialne. Jednym z przykładów takich inwestycji jest zakład produkcyjny Linde Gaz Polska pod Wrocławiem, który w 100 proc. do produkcji gazów wykorzystuje energię z OZE.