Newsy

Zwiększenie dywidendy z JSW to dobry pomysł – ocenia T. Tomczykiewicz

2012-09-11  |  06:45
Mówi:Tomasz Tomczykiewicz
Funkcja:Wiceminister Gospodarki
  • MP4

    – Jeśli właściciel, czyli państwo, jest w potrzebie, to jego spółki powinny dostarczyć niezbędnych środków do tego, by finanse publiczne były zdrowe. Wówczas i tym spółkom będzie się lepiej powodziło – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Tomczykiewicz, wiceminister gospodarki. To odpowiedź na propozycję szefa resortu skarbu państwa, by w 2013 r. dywidendy ze spółek giełdowych były wyższe, średnio powyżej 60 proc. zysku.

    Zwiększenie wpływów do budżetu z tego tytułu miałoby dotyczyć np. Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Tymczasem podczas niedawnej konferencji prasowej dotyczącej wyników spółki, jej prezes Jarosław Zagórowski przyznał, że sytuacja jest mniej optymistyczna niż prognozowano.

     – Wszystko wskazuje na to, że druga połowa roku będzie trudniejsza dla górnictwa. Polski prawdopodobnie nie ominie spowolnienie gospodarcze, a rynkowy poziom cen węgla i koksu jest zdecydowanie mniej korzystny niż w tym samym okresie w ubiegłym roku – powiedział Jarosław Zagórowski.

    Wiceminister gospodarki wyjaśnia, że przed podjęciem decyzji o zwiększeniu zysków z dywidendy ze spółki, zostanie przeanalizowana sytuacja, w której się znajduje.

     – Zobaczymy, co się będzie działo w okresie jesienno-zimowym. Prezesi spółek liczą na to, że koniunktura wróci, ale oczywiście muszą bacznie się przyglądać rynkowi i bardziej elastycznie stosować ceny, by klientów nie odstraszać – zaznacza Tomasz Tomczykiewicz.

    Sytuacji firmy nie poprawia toczący się od miesięcy konflikt między zarządem a związkami zawodowymi. Strona społeczna domaga się 7 proc. podwyżki płacy zasadniczej od stycznia tego roku, co rodzi 130 mln zł nowych kosztów stałych rocznie. Zarząd niech chce zgodzić się na podwyżki, mimo że, jak informują związkowcy, płace jego członków wzrosły o 400 proc., ponieważ przeszedł z kominówki na kontrakty menedżerskie.

     – Muszą dojść do porozumienia, dobro firmy powinno być dobrem naczelnym wszystkich stron. Zarówno zarządu, jak i związków zawodowych. Bo dobra kondycja, to też i dobre wynagrodzenia – przypomina Tomasz Tomczykiewicz.

    Grupa JSW to największy producent wysokiej jakości węgla koksowego typu 35 (wykorzystywany jest głównie do produkcji koksu metalurgicznego) i znaczący producent koksu w Unii Europejskiej. Spółka produkuje także węgiel do celów  energetycznych, który sprzedawany jest głównie do elektrowni i elektrociepłowni.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.