Newsy

Żywiec Zdrój mocno stawia na ekologię. Firma już w 2020 roku zobowiązuje się zbierać i przetwarzać tyle samo plastiku, ile wprowadzi na rynek

2018-12-10  |  06:10

Każdego roku Europejczycy wytwarzają 25 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, z których do recyklingu trafia niespełna 30 proc. Na poziomie legislacyjnym podejmuje się coraz więcej działań, które mają podnieść ten wskaźnik. W proekologiczną politykę coraz aktywniej włącza się też prywatny biznes. Marka Żywiec Zdrój już w 2020 roku zbierze i podda recyklingowi taką samą ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek. Firma zamierza również wspólnie z partnerami działać na rzecz efektywnego systemu zbiórki i recyklingu, tak by w 2025 w Polsce możliwy był recycling min. 90 proc. butelek PET. 

– Dziś wszystkie butelki, etykiety i nakrętki, które wprowadzamy na rynek, w 100 proc. nadają się do przetworzenia jako surowce wtórne. To oznacza, że jeśli są właściwie segregowane, mogą dostać drugie życie. To bardzo ważne, bo dziś na rynku wskaźnik recyklingu opakowań plastikowych wynosi tylko 30 procent – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną  Newseria Biznes Frédéric Guichard, prezes Żywiec Zdrój SA. – W Żywiec Zdrój jesteśmy przekonani, że ani jedna plastikowa butelka nie powinna trafić do środowiska. Właśnie dlatego podejmujemy teraz ważne zobowiązanie, tak aby działać na rzecz zwiększenia efektywności systemu zbiórki i recyclingu w Polsce.

Z szacunków Komisji Europejskiej wynika, że co roku Europejczycy wytwarzają 25 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, z czego jedynie niecałe 30 proc. jest poddawane recyklingowi. Przyjęta w styczniu ogólnoeuropejska Strategia dla Tworzyw w Gospodarce o Obiegu Zamkniętym zakłada, że do 2030 roku wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych na rynku Unii Europejskiej mają się nadawać do recyklingu. W te działania proekologiczne coraz aktywniej włącza się prywatny biznes.

– Jako Żywiec Zdrój zobowiązujemy się dzisiaj do podjęcia działań na rzecz efektywnego systemu zbiórki i recyklingu butelek plastikowych w Polsce, by możliwe było odzyskanie do 2025 roku ponad 90 proc. opakowań PET. W pierwszym kroku zobowiązujemy się, że już w 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzamy na rynek, zostanie zebrana i oddana do recyklingu – mówi Frédéric Guichard.

Marka podkreśla, że bierze pełną odpowiedzialność za pełen cykl życia swoich produktów. Dlatego już w 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek, zostanie zebrana i poddana recyklingowi. Ponadto Żywiec Zdrój będzie stopniowo zwiększać udział przetworzonego plastiku w swoich butelkach, jednocześnie pracując nad rozwiązaniami alternatywnymi dla plastikowych opakowań. Już teraz dzięki współpracy z organizacją odzysku i innymi producentami firma przewyższa o 10 proc. prawny obowiązek zbiórki i recyklingu plastiku.

– Efektywne zbieranie i ponowne wykorzystanie odpadów opiera się na trzech głównych czynnikach. Pierwszym jest design – wszystkie opakowania muszą być zdatne do recyklingu. Drugim aspektem jest zaangażowanie konsumentów, ponieważ wszystko zależy od tego, czy prawidłowo segregują śmieci – zmierzamy wykorzystać całą siłę naszej marki, aby podnosić świadomość społeczeństwa w tym zakresie. Kolejnym kluczowym elementem jest działanie na rzecz bardziej efektywnego systemu, do czego zachęcamy wszystkie uczestniczące w nim – wymienia Frédéric Guichard.

Realizacja celów, do których zobowiązała się firma, będzie to możliwa dzięki współdziałaniu z Rekopolem oraz rozszerzonej współpracy z innymi uczestnikami systemu zbiórki i recyklingu, jak również dzięki kampaniom edukacyjnym prowadzonym zarówno lokalnie, jak i w skali ogólnopolskiej z wykorzystaniem opakowania i innych kanałów komunikacji.

– Działanie na rzecz bardziej efektywnego systemu zbierania i recyklingu butelek plastikowych to ogromne wyzwanie. Sami z pewnością sobie z nim nie poradzimy. Potrzebna jest ścisła współpraca z partnerami i władzami, co pozwoli na promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Chodzi o możliwość ponownego wykorzystania zebranych butelek plastikowych do produkcji kolejnych przedmiotów, w tym również kolejnych butelek. Już dziś udział przetworzonego surowca PET w naszych opakowaniach wynosi średnio 12 proc., a długofalowo będziemy dążyć do zwiększenia jego obecności – tym samym generując większy popyt rynkowy na przetworzony surowiec – mówi Frédéric Guichard.

Kwestia opakowań stanowi obecnie jedno z największych wyzwań zarówno dla polskiej, jak i europejskiej gospodarki. Obecnie stosowane metody ich produkcji wymagają zmian. Mimo rosnącej świadomości Polaków w kwestii środowiskowej wskaźniki poziomu zbiórki i recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych są niewystarczające.

Czytaj także

Polecane

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Transport

Polska 13. najszybciej rozwijającym się rynkiem e-handlu na świecie. Firmy muszą jednak szukać nowych usług, żeby się wyróżnić

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. W przyszłym roku jego wartość ma przekroczyć 60 mld zł, zakupy online robi już co drugi Polak, a branża wciąż ma przed sobą duży potencjał do rozwoju. Nic dziwnego, że konkurencja na rynku się zaostrza. Firmy działające w e-commerce muszą szukać swoich nisz i nowych usług, które pozwolą im lepiej odpowiadać na oczekiwania klientów. A te związane są głównie z jak najkrótszym czasem dostawy. W Polsce wystartowała właśnie pierwsza platforma online, która pozwala na automatyczną wycenę i zlecenie wysyłki palet w transporcie detalicznym. To rozwiązanie może podnieść konkurencyjność zwłaszcza małych i średnich firm, skracając proces wynajmowania zewnętrznego transportu.

Handel

Wymiana rekomendacji pomaga rozwijać biznes i pozyskiwać nowe kontrakty. Dzięki nim małe i średnie firmy w Polsce uzyskały 471 mln zł dodatkowego przychodu

Polecenia są skutecznym narzędziem rozwijania biznesu. Rekomendacja udzielona przez innego przedsiębiorcę pozwala szybciej i skutecznej zdobywać nowych klientów i partnerów biznesowych. Średnio jedna na trzy rekomendacje kończy się zawarciem kontraktu – na dodatek przy zerowych kosztach marketingu. Mimo to większość firm nie przykłada dużej wagi do networkingu i budowania relacji. Przedsiębiorcy nie wiedzą też, jak skutecznie przekazywać rekomendacje, dlatego coraz częściej decydują się na przyłączenie do międzynarodowych organizacji takich jak BNI.

Ochrona środowiska

M. Boni: Wypracowanie wspólnych celów klimatycznych podczas COP25 w Madrycie będzie trudne do osiągnięcia

2 grudnia startuje w Madrycie szczyt klimatyczny COP25, na którym mają zostać sprecyzowane kolejne globalne cele polityki klimatycznej i ograniczania emisji dwutlenku węgla. W konferencji weźmie udział około 25 tys. delegatów z blisko 200 państw świata, a także m.in. szwedzka nastoletnia aktywistka ekologiczna Greta Thunberg. Były europoseł Michał Boni ocenia, że porozumienie będzie trudne do osiągnięcia m.in. ze względu na postawę Stanów Zjednoczonych, które wycofały się z Porozumienia Paryskiego. Podkreśla też, że zrewidowania wymaga również polska polityka energetyczna, która cieszy się coraz mniejszym poparciem społecznym.

Firma

Globalny koncern tytoniowy otwiera w Warszawie kolejną inwestycję. W trzy lata zatrudni ponad 850 osób

Należąca do Grupy Japan Tobacco spółka JTI zainwestowała dotąd na polskim rynku przeszło 800 mln dolarów, głównie w rozwój swoich fabryk zlokalizowanych niedaleko Łodzi. Kolejną inwestycję uruchomi w Warszawie. W nowym centrum usług biznesowych, które będzie świadczyć usługi m.in. z zakresu finansów, marketingu i sprzedaży na skalę globalną, zamierza w trzy lata zatrudnić ponad 850 osób. Rekrutacja na niektóre stanowiska już się rozpoczęła.