Alona Lebedieva: Ukrzaliznytsia Doesn’t Need New Tariffs, It Needs Smarter Asset Management
“This is not just an opportunity to clear the tracks of dead weight, but also to unlock billions of hryvnias. What has been lying idle for decades can now become a source of real cash,” commented Alona Lebedieva, owner of the Ukrainian multi-industry industrial and investment group “Aurum Group,” on the government’s decision.
According to preliminary expert estimates, Ukrzaliznytsia could receive:
up to UAH 1.8 billion from selling over 218,000 tons of ferrous metal scrap;
over UAH 230 million from non-ferrous metal scrap;
UAH 788 million from selling 7.5 million tons of crushed stone;
more than UAH 5 million from used lubricants.
In addition, the company is now allowed to sell decommissioned generators, furniture, office equipment, and other officially written-off assets.
“If these assets are sold quickly and transparently, Ukrzaliznytsia will be able to partially address its shortage of working capital without yet another increase in freight tariffs. Businesses are already operating under extremely difficult conditions, and every tariff hike hits those who keep the country’s economy going,” Lebedieva emphasized.
She stresses that this policy should improve Ukrzaliznytsia’s financial health:
“The sale of decommissioned assets sends a clear message: instead of shifting its problems onto customers through tariff increases, the state-owned company should activate its internal reserves. This is no less important than fighting corruption or cyberattacks. Transparent inventory, public auctions, and regular sales of unnecessary assets – these are all steps Ukrzaliznytsia can take right now.“
Ukrzaliznytsia has not sold scrap metal since autumn 2023, due to several factors. Initially, the company sought permission to export scrap metal but did not receive government approval. In spring 2024, it planned to resume sales, but was hindered by regulatory shortcomings.
Alona Lebedieva
Aurum Group
email us here
Legal Disclaimer:
EIN Presswire provides this news content "as is" without warranty of any kind. We do not accept any responsibility or liability for the accuracy, content, images, videos, licenses, completeness, legality, or reliability of the information contained in this article. If you have any complaints or copyright issues related to this article, kindly contact the author above.

Desjardins Negative Vacation Bank Class Action – Certified on Consent for the Purposes of Settlement
Refined Cane Sugar Market to Reach USD 120.1 Billion by 2035 As Rising Demand for Processed Food and Beverage Ingredient
Leading ERP solutions to showcase at Dublin ERP HEADtoHEAD™ event
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.