Electra Wins Audience Prize at WMF 2025 for Advancing Battery Intelligence with AI
During the high-stakes startup competition, Electra’s CMO Giovanni Rossi delivered a three-minute pitch focused on one of the most pressing challenges of the energy transition: making battery systems more intelligent, reliable, and efficient.
“As solar and wind become central to global energy production, the role of batteries in storing and delivering energy at the right time is more critical than ever,” said Giovanni Rossi during his pitch. "However, today’s systems suffer from limited monetization potential, unpredictable failures, and slow innovation cycles".
Electra tackles today’s battery system challenges with two proprietary software platforms. EnPower is a digital twin solution that accelerates the design, testing, and integration of advanced battery systems, while EVE-Ai is a real-time engine that continuously monitors, optimizes, and controls battery performance. Together, they empower manufacturers and operators to cut development time and costs, predict faults up to three months in advance, extend battery lifespan up to 40%, enhance safety and reliability, and unlock new revenue opportunities (up to a 15% annual increase in ROI). Fully chemistry-agnostic, the system supports a wide range of applications, from electric vehicles to e-mobility to grid-scale energy storage (BESS).
Electra’s offering stands out in a fragmented battery software market by combining modeling, analytics, and control in a unified platform. The Volta Foundation also recognized the company as one of the few global leaders at the intersection of AI and battery technology.
Founded in Boston by Fabrizio Martini, a former NASA engineer, Electra now operates across the United States, Europe, India, and South Korea. Following a successful $21 million Series A, the company is now scaling its international presence and fast-tracking product innovation to support the next phase of growth.
Electra shared the WMF 2025 stage with five other finalist startups: Invigilo AI, ALBA Robot, Helix Carbon, CircularPlace, and AndromedAI. The event was hosted by Veronica Maffei and Tiarne Hawkins, and organized by Search On Media Group.
The pitch is available to watch here on YouTube.
About Electra Vehicles
Electra Vehicles is the leading AI-driven cleantech and B2B software company dedicated to unlocking the full potential of battery technology. Our mission is to drive society forward by powering a sustainable, electric future. We deliver cutting-edge AI/ML-enabled solutions and advanced data analytics to Automotive OEMs, Tier 1 Suppliers, Battery Manufacturers, Fleet Operators, and BESS Operators. By transforming battery performance, safety, and efficiency, we empower key stakeholders to lead the transition toward a cleaner, electrified world.
Giovanni Rossi
Electra Vehicles
+1 617-741-8736
grossi@electravehicles.com
Legal Disclaimer:
EIN Presswire provides this news content "as is" without warranty of any kind. We do not accept any responsibility or liability for the accuracy, content, images, videos, licenses, completeness, legality, or reliability of the information contained in this article. If you have any complaints or copyright issues related to this article, kindly contact the author above.

Carton Service Has 4 Additional Packaging Patents To Help Customers Get to Market Faster
AI-Powered Directory Helps Parents Find the Best STEM Summer Camps by Category and City
Maintenance Repair and Operations (MRO) Market to Reach USD 842.6 Billion by 2033, Growing at a CAGR of 2.33%
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.