Greenpeace MENA on Gulf of Oman oil spill: Swift intervention needed to prevent environmental disaster
Satellite imagery indicates a large plume of oil stretching up to around 1500 hectares from the site of the crash between the two vessels, ‘Adalynn’ and ‘Front Eagle’, in the Gulf of Oman, approximately 22 nautical miles east of Khor Fakkan, near the Strait of Hormuz.
The UAE Ministry of Energy stated that the collision between the two tankers resulted in limited surface damage to the outer structure of both vessels, and a fire broke out in the fuel tank of one of them, which was extinguished. No injuries were reported among the crew members, according to the Ministry.
The 23-year-old Adalynn is part of the so-called Russian ‘shadow fleet’, a collection of partially obsolete tankers that operate below basic security standards and carry Russian oil, though its current cargo is unknown.
Analysis of the Adalynn’s current 9.3-metre draught suggests it may be carrying approximately 70,000 tons of crude oil despite being officially listed in ballast condition.[2]
Farah Al Hattab, Campaigner at Greenpeace Middle East and North Africa, said: “This is just one of many dangerous incidents to take place in the past years. The causes differ, but the result is often the same: oil spills endanger marine life, disrupt delicate ecological balances and possibly the entire food web, and carry the potential to spark widespread environmental damage that extends far beyond the immediate area."
Al Hattab added: “Greenpeace MENA urges all concerned authorities to act swiftly to contain the spill and assess its ecological impact. We call on shipping companies, governments, and oil industry actors to commit to full transparency regarding the environmental consequences of oil spills and the measures being taken for cleanup. Additionally, we urge governments in the region to increase investment in maritime monitoring, early-warning systems, and contingency plans to effectively respond to future oil pollution incidents. Environmental security must be treated as national and regional security.”
“The environmental fallout from this collision further highlights the urgent need to transition away from fossil fuels. Continued reliance on oil infrastructure leaves both people and the planet exposed to toxic spills, political conflict, and the accelerating climate crisis. It’s time to rethink our global energy systems, shifting to renewable energy as an urgent pathway to sustainability”.
END
Notes:
1. Satellite image https://media.greenpeace.org/Detail/27MZIFJRBAFKQ© Planet Labs PBC, Greenpeace
2. Sources: www.Q88.com and seasearcher.com
Contacts:
For media inquiries or interview requests, please contact Hiam Mardini, Communications and Media Manager at Greenpeace MENA: hmardini@greenpeace.org
Hiam Mardini
Greenpeace MENA
+961 71 553 232
email us here
Visit us on social media:
LinkedIn
Instagram
Facebook
YouTube
TikTok
X
Other
Legal Disclaimer:
EIN Presswire provides this news content "as is" without warranty of any kind. We do not accept any responsibility or liability for the accuracy, content, images, videos, licenses, completeness, legality, or reliability of the information contained in this article. If you have any complaints or copyright issues related to this article, kindly contact the author above.

Why Founders Shouldn’t Be the Ones Running the Sales Team—Especially in Wellness Businesses
City Shift Finance Launches Tool for Cost of Living, Buy vs Rent, and Relocation Support
From $80 and a Basement Apartment to Entrepreneur of the Year at the 2025 CanadianSME Awards
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.