Newsy

Inwestycja w prywatną opiekę medyczną pozwala pracodawcy oszczędzić 1 tys. zł na każdego pracownika rocznie. W skali gospodarki to 15,6 mld zł

2019-05-29  |  06:00
Mówi:dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska
Funkcja:kierownik ds. Profilaktyki i Medycyny Pracy
Firma:Medicover Polska
  • MP4
  • W 2018 roku Polacy spędzili na zwolnieniach lekarskich blisko 243,7 mln dni. Najczęstszą przyczyną są infekcje dróg oddechowych i przewlekłe choroby układu ruchu. Koszty związane z nieobecnością w pracy liczone są w miliardach złotych, ponoszą je zarówno ZUS, jak i sami pracodawcy. Dzięki inwestycji w koordynowaną opiekę ambulatoryjną można je obniżyć nawet o 15,6 mld zł – wynika z raportu „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2013–2017” opracowanego przez Medicover Polska. Dla pracodawcy oznacza to oszczędność rzędu 1 tys. zł na każdego pracownika rocznie.

    – Każda absencja kosztuje pracodawcę. W momencie, kiedy pracownicy nie przychodzą do pracy, jest to ewidentna strata dla pracodawcy. W związku z tym, jeśli zaopiekujemy się dobrze pracownikami i będą oni utrzymywani w zdrowiu, absencja będzie spadała, dzięki temu pracodawca będzie oszczędzał – podkreśla Artur Białkowski, Dyrektor Zarządzający Medicover Polska.

    Z danych ZUS wynika, że w 2018 roku Polacy spędzili na zwolnieniach lekarskich 243,7 mln dni. Biorąc pod uwagę fakt, że liczba osób zatrudnionych sięga 17 mln, oznacza to, że przeciętny pracownik spędził na chorobowym ok. 14,3 dni. Wprawdzie chorujemy krócej, ale częściej – w ubiegłym roku lekarze wystawili rekordowe 20 mln zwolnień. Koszty absencji chorobowej i nieefektywnej obecności w pracy (tzw. prezenteizmu) liczone są w miliardach złotych. Części kosztów można byłoby uniknąć.

    – Skoordynowana opieka medyczna, którą oferuje Medicover, powoduje, że pracodawca ma oszczędność rzędu 1 004 zł średnio na każdym pracowniku w skali roku – ocenia Artur Białkowski.

    Z raportu Medicover Polska wynika, że gdyby wszyscy pracownicy mieli dostęp do koordynowanej opieki ambulatoryjnej, łącznie można byłoby zaoszczędzić 15,6 mld zł w skali roku. To wzrost o 4,6 mld zł, czyli 28 proc. w stosunku do poprzedniego raportu przybliżającego perspektywę 2012–2016.

    – Absencja może być mniejsza, bo oferujemy coraz bardziej innowacyjne rozwiązania uzyskiwania porady medycznej, chociażby poprzez rozwiązania telemedyczne. Dzięki temu pracownik szybko uzyskuje konsultację medyczną, szybko zaczyna być leczony, więc jego absencja jest coraz krótsza – tłumaczy Artur Białkowski. 

    Efektywna opieka medyczna musi być dopasowana do realnych potrzeb polskich pracowników, to zaś wymaga lepszej współpracy na linii lekarz – pacjent i dostępu do koordynowanej opieki zdrowotnej. Istotne jest również przestrzeganie zaleceń przez pacjenta.

    – Efektywna opieka nad pracownikiem, który ma problem zdrowotny, polega na tym, że analizujemy dokładnie, jaka jest jego potrzeba. Przy infekcjach oddechowych organizujemy krótkie wizyty z dużą dostępnością tak, żeby każda osoba, która ma katar, mogła szybko się do nas dostać i uzyskać oczekiwaną pomoc. U osób, które nie dostaną się do lekarza, rozwijają się powikłania, i to już nie jest efektywna opieka – mówi agencji Newseria Biznes dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska, kierownik ds. profilaktyki i medycyny pracy w Medicover Polska.

    W Polsce najczęstszą przyczyną nieobecności w pracy, które generują największe koszty, są infekcje górnych dróg oddechowych (26 proc. zwolnień). Powodują one liczne, krótkotrwałe zwolnienia lekarskie, głównie w sezonie jesienno-zimowym. Zwolnienia lekarskie z powodu infekcji dróg oddechowych w Medicover są średnio o 1/3 krótsze od zwolnień wystawianych w całej Polsce, a koszt choroby to 620 zł przy 807 zł w przypadku przeciętnego pracownika.

    – Innym przykładem efektywnej opieki jest to, że pacjent z bólem pleców trafia bezpośrednio do rehabilitanta, fizykoterapeuty, który potrafi udzielić mu efektywnej pomocy. Nie trafia do lekarza, na rentgen, a potem w wiele innych miejsc, tylko bezpośrednio tam, gdzie pomoc jest najefektywniejsza – przekonuje dr Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska.

    Przewlekłe choroby układu ruchu i urazy stanowią kolejne najczęstsze przyczyny zwolnień (po 8 proc.). Do najczęściej występujących chorób układu ruchu należą bóle pleców, choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa oraz choroby zwyrodnieniowe stawów. W przypadku bólów pleców koszt na jednego pracownika pod opieką Medicover jest prawie 4 razy niższy niż w przypadku przeciętnego pracownika w Polsce (194 do 775 zł).

    – W Medicover od wielu lat mamy wskaźniki jakości klinicznej dotyczące konkretnych chorób. Jeśli mamy osoby z nadciśnieniem, to są one dobrze leczone wtedy, kiedy mają prawidłowe wartości ciśnienia. Taki jest wskaźnik jakości klinicznej – tłumaczy dr Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska. – Nasze efekty, również kosztowe, są ściśle związane z jakością. Potrafimy pokazać, że jakość się opłaca.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.