Newsy

KNF: Rekomendacja ws. bankowych polis do końca roku

2012-03-13  |  06:20
Mówi:Wojciech Kwaśniak
Funkcja:Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego chce regulować rynek bancassurance tak, by chronić interesy klientów i uczynić współpracę między bankami a firmami ubezpieczeniowymi bardziej przejrzystą. Banki ostrzegają, że bardziej restrykcyjna rekomendacja może spowodować, że polisy znikną z ich ofert, a wtedy dostęp do niektórych usług bankowych zostanie ograniczony.

    W opinii KNF klienci nie są dostatecznie informowani o przysługujących im prawach i ich obowiązkach wynikających z umowy ubezpieczenia. Regulator zwrócił uwagę m.in. na zbyt wysokie prowizje pobierane przez banki przy sprzedaży polis. Chce również wyraźnego podziału ról między bankami a zakładami ubezpieczeń.

    Nam chodzi o to, żeby zgodnie z najlepszymi standardami, klient wiedział za co płaci, jakie są obowiązki banków i ubezpieczycieli, żeby ubezpieczenie miało charakter rzeczywisty, a nie teoretyczny i żeby jasno było określone to, które ryzyka bank ma zabezpieczone, a które nie - wymienia Wojciech Kwaśniak, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.

    I podkreśla, że taki czytelny rozkład zwiększy zaufanie społeczeństwa do instytucji bankowych i firm ubezpieczeniowych.

     - Zapowiedzieliśmy, że w porozumieniu z uczestnikami rynku wydamy rekomendację odnośnie dobrych praktyk działania w tym obszarze. Myślę, że do końca roku ona zostanie wydana. Być może na skutek pewnych rozwiązań prawnych, które są w przepisach rangi ustawowej, będzie konieczność zaproponowania drobnych zmian, ale będzie to proces transparentny i nie będzie przebiegał w sposób gwałtowny - zapewnia Wojciech Kwaśniak.

    Do 31 marca banki i firmy ubezpieczeniowe mają czas na przesłanie propozycji ws. sposobów i terminów rozwiązania wskazanych przez KNF nieprawidłowości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.