Newsy

PKP Intercity: kolejne 150 wagonów do remontu. W sierpniu przetarg

2012-07-30  |  06:50
Mówi:Janusz Malinowski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Intercity
  • MP4

    Modernizacji w PKP Intercity ciąg dalszy. W sierpniu przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na remont 150 kolejnych wagonów. W najbliższym czasie podpisze też kontrakt na zakup 25 nowych wagonów. Choć przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty, jak informuje prezes PKP Intercity, prawdopodobnie wygra go jedyny oferent – Zakłady Cegielskiego w Poznaniu.

    PKP Intercity stopniowo unowocześnia posiadany tabor. Przedstawiciele spółki podkreślają, że kolejne inwestycje mają prowadzić do skrócenia czasu podróży między poszczególnymi miastami i poprawy komfortu pasażerów.

     – W sierpniu planujemy ogłoszenie przetargu na modernizację kolejnych 150 wagonów – zapowiada Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Na tym firma poprzestać nie zamierza. Zdaniem jej szefa, kolejne inwestycje, są tylko kwestią czasu.

     – W najbliższych tygodniach będziemy podpisywali kolejny kontrakt na zakup 25 nowych wagonów, w których standard jest naprawdę wysoki – mówi Janusz Malinowski. – Nasze najnowsze wagony zapewniają zdecydowanie wyższy standard niż jakikolwiek inny środek komunikacji.

    Kontrakt obejmuje dostarczenie 25 wagonów w 1,5 roku. Przewoźnik chce wydać na ten cel ponad 150 mln zł.

    Nowe wagony będą jeździły na trasie między Wrocławiem, Poznaniem a Gdynią. Jak podkreśla Janusz Malinowski, dzięki temu pasażerowie będą podróżować wygodnie i szybciej. Jeszcze niedawno podróż z Trójmiasta do Poznania zajmowała ponad 5,5 godziny. Teraz trwa około 3,5 godz. i według zapowiedzi szefa spółki kolejowej, wkrótce będzie jeszcze krótsza.

    Kontrakt na dostarczenie wagonów jest teraz dopinany na ostatni guzik.

     – Ostatecznie przetarg na wykonawcę nie jest jeszcze rozstrzygnięty, ale analizując oferty, co znane jest rynkowi, będą to Zakłady im. Hipolita Cegielskiego z Poznania – mówi prezes PKP Intercity.

    Oferta poznańskich zakładów była jedyną, jaka wpłynęła do spółki na ogłoszony w kwietniu przetarg.

    Cegielski jest również jedną z trzech firm, które podpisały z Intercity umowę na modernizację 68 wagonów. Wartość tego kontraktu to 180 mln zł. Nowy tabor będzie kursować na trasie Szczecin – Poznań – Wrocław – Kraków – Rzeszów – Przemyśl.

    Podobne zmiany czekają linie w całej Polsce. Pod koniec maja ubiegłego roku PKP Intercity zamówiło 20 bardzo szybkich pociągów Pendolino, które będą obsługiwały linię Gdynia – Warszawa – Kraków – Katowice.

     – Podroż z Warszawy do Gdańska skróci się docelowo do 2,5 godziny – zapowiada Janusz Malinowski, – Do Krakowa i Katowic trwać będzie 2 godziny i 10 minut.

    Jeśli nie będzie problemów z realizacją inwestycji, pociągi wejdą do eksploatacji w grudniu 2014 roku. Z zakupem nowych składów wiążą się kolejne inwestycje. Spółka zamierza zmodernizować linie trakcyjne oraz wybudować centrum serwisowe dla Pendolino w Warszawie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

    Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

    Infrastruktura

    Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

    21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

    Prawo

    Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

    W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.