Newsy

R. Baniak (MSP): przestaliśmy szukać inwestora dla PLL LOT

2012-09-19  |  06:50
Mówi:Rafał Baniak
Funkcja:wiceminister skarbu
  • MP4

    Sprzedaż LOT-u na razie wstrzymana. Skarb Państwa, który ma blisko 68 proc. akcji PLL LOT, chce wrócić do planów prywatyzacji, po tym jak poprawi się sytuacja na europejskim rynku lotniczym i wyniki finansowe spółki.

     – Dzisiaj jest trudno mówić o potencjalnym przejmującym nasze udziały w LOT – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister skarbu Rafał Baniak.

    W ocenie wiceministra skarbu, jednym z powodów takiej decyzji jest sytuacja na europejskim rynku lotniczym.

     – Ważną przesłanką, która każe inwestorom poczekać jest to, że już w tym roku upadło 11 europejskich linii lotniczych. W tym roku europejscy przewoźnicy mogą stracić ponad 1 mld euro – wyjaśnia.

    Fiaskiem zakończyły się tym samym dotychczasowe rozmowy w sprawie ewentualnej sprzedaży PLL LOT. Jako ostatni przewoźnik, bo w czerwcu br., z planów przejęcia wycofał się Turkish Airlines. Wcześniej do zakupu narodowego przewoźnika przymierzały się także m.in.: Air France, British Airways, Lufthansa, a także Etihad Airways, czyli emirackie linie lotnicze.

    W takiej sytuacji przewoźnik ma się w najbliższym czasie skoncentrować na restrukturyzacji i na rozwoju firmy.

     – Nie dopuszczam do takiej dyskusji, żeby LOT miał upaść. Pracujemy nad rozwojem spółki. Przypomnę, że na koniec roku będzie w Polsce pierwszy Boeing 787. Będziemy pierwszą linią w Europie, która będzie posiadała tego typu supernowoczesne maszyny. I  tylko z tego tytułu można oczekiwać pozytywnych projektów  w przyszłości – mówi wiceminister Baniak.

    Pierwszy Dreamliner przyleci do Warszawy 15 listopada, a do marca przyszłego roku LOT ma dysponować pięcioma nowymi maszynami. Docelowo będzie miał osiem Boeingów 787, które będą obsługiwać połączenia z Ameryką Północną i Azją. Przewoźnik liczy, że jego przychody wzrosną o około 20 proc. w związku z unowocześnieniem floty.

    Wiadomo już także, że polski przewoźnik ma się skupić na podstawowej działalności biznesowej, stąd też w planach ma sprzedaż części majątku, w tym udziałów m.in. 38 proc. w Eurolot, na co najbardziej liczy zarząd, ale też w Casinos Poland i Petrolot.

    Wiceminister Baniak dopytywany o plany przejęcia przez ARP akcji Eurolotu, nie wyklucza  takiej możliwości.

     – Jeżeli chodzi o ARP, jest to agencja rządowa. Intencją naszą jest to, żeby ta agencja była przygotowana do ewentualnej akwizycji aktywów "około LOT-owskich" – mówi.

    MSP skupia 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., 6,93 proc. należy do pracowników.

    Za cały 2011 rok przewoźnik odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 roku wyniosła ona 163,1 mln zł. W tym roku spółka planowała zysk w wysokości 52,5 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.