Newsy

Rośnie rola działów HR w firmach. W zarządzanie zasobami ludzkimi inwestują nie tylko wielkie korporacje

2015-10-20  |  06:40

Działy HR coraz częściej włączane są do procesów zarządzania przedsiębiorstwami. Zyskują wpływ na strategię firmy, wyznaczają cele i dostosowują misję organizacji do sposobu zarządzania personelem. Trend ten będzie coraz wyraźniejszy, bo rynek pracy powoli staje się rynkiem pracownika. Zaawansowanie strategie HR, które dotychczas były domeną największych przedsiębiorstw, stosują coraz mniejsze organizacje.

HR przechodzi transformację. Jest to kolejny obszar, którego w najbliższych latach będzie dotyczyć wiele zmian – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Wierzbicki, dyrektor w firmie doradztwa personalnego Michael Page. – HR zaczyna być coraz bardziej widoczny w organizacjach.

Zdaniem Pawła Wierzbickiego pierwszym, nowym elementem na rynku zarządzania zasobami ludzkimi jest wzmocnienie pozycji działów HR w organizacjach.

Do tej pory rzeczywiście w wielu firmach była to taka komórka, którą bardziej postrzegano jako kadry, płace, czyli dział, który nie miał specjalnie istotnego wpływu na to, co się działo po stronie przychodowej organizacji – tłumaczy Paweł Wierzbicki. – Obecnie na HR patrzy się coraz łaskawiej. Zarządy dostrzegają, że jest to komórka, która może wnieść wartość do firmy.

Jak wynika z globalnej ankiety firmy Michael Page „Barometr Rynku HR 2015” rośnie strategiczna rola lidera HR w organizacjach. Tego rodzaju działy zajmują się najczęściej pozyskiwaniem talentów i rekrutacją (86 proc.), opracowaniem polityki zarządzania zasobami ludzkimi (83 proc.), kształtowaniem właściwych relacji między pracownikami (81 proc.). Na pozostałych miejscach listy priorytetów znalazła się organizacja szkoleń i dbanie o rozwój zatrudnionych oraz zarządzanie wydajnością i talentami.

Z jednej strony do firm wchodzi outsourcing, firmy zlecają na zewnątrz podstawową działalność w obszarze kadr, płac i zarządzania dokumentacjami pracowniczymi – zauważa Paweł Wierzbicki. – Z drugiej strony w organizacjach rośnie właśnie aspekt HR-u jako działu strategicznego i tzw. HR Business Partneringu (HRBP).

Wdrożenie takiego modelu w firmie oznacza włączenie HR w obszar decydowania o przedsiębiorstwie i dostosowania misji firmy do sposobu zarządzania personelem. HRBP pełni rolę partnera biznesu poprzez merytoryczne wsparcie, inicjowanie zmian oraz planowanie rozwoju zasobów ludzkich.

Business Partnering to dzisiaj słowo klucz – uważa Paweł Wierzbicki. – Coraz więcej organizacji wdraża taki model, gdzie HR, wspierając zarząd i kluczowe osoby, doradza w skutecznym zarządzaniu organizacją.

Istotną zaletą HRBP, jak tłumaczy Wierzbicki, jest zarządzanie kompetencjami, patrzenie z punktu widzenia HR na średnio i długofalową strategię firmy, przegląd aktualnych kompetencji, określenie tego, jakie umiejętności będą konieczne w przyszłości, i oszacowanie nakładów, jakie organizacja powinna ponieść, aby je zdobyć.

Środkiem do osiągnięcia tego celu może być dopasowanie systemów retencyjnych i rozwoju talentów, planów sukcesji, rekrutacji oraz akwizycji zewnętrznej, a następnie stworzenie systemów zarządzania pracownikami poprzez budowanie zaangażowania, motywacji,\ i nowoczesny system wynagrodzeń, który buduje ducha zespołu i pozwala firmie rosnąć.

Widzimy, że coraz więcej mniejszych organizacji, choć może nie tych najmniejszych, próbuje ten model implementować. Do tej pory była to domena globalnych firm FMCG, instytucji finansowych czy telekomów. Obecnie zaawansowane systemy HR schodzą piętro niżej – do firm, które mają 250, 300 czy 500 pracowników. To zjawisko jest dzisiaj zdecydowanie jednym z najważniejszych na rynku – uważa Paweł Wierzbicki.

Michael Page jest firmą doradztwa personalnego i rekrutacji, ma 155 oddziałów i prowadzi działalność w 36 krajach świata. Specjalizuje się w pozyskiwaniu wysokiej klasy specjalistów oraz średniej i wyższej kadry zarządzającej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.