Newsy

W Krakowie rusza budowa prawie 1400 tanich mieszkań

2014-06-26  |  06:55
Mówi:Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimeksu

Henryk Urbański, prezes zarządu Budimeksu Nieruchomości

Piotr Krochmal z Instytutu Analiz Monitor Rynku Nieruchomości

  • MP4
  • Kraków jest jednym z dwóch miast w Polsce, obok Warszawy, w których przybywa i będzie przybywać mieszkańców, a wielu z nich to absolwenci licznych krakowskich uczelni. Problemem dla młodych ludzi jest jednak brak własnego mieszkania. Uwzględniając zarobki krakowian, ceny mieszkań w mieście są najwyższe w Polsce. Sytuacji nie poprawia również program dopłat „Mieszkanie dla Młodych” ze względu na zbyt niski limit cenowy na poziomie nieco ponad 5 tys. zł. Budimex chce zmienić tę sytuację i zapowiada inwestycję w Czyżynach – jeszcze w tym roku ruszy budowa 1374 mieszkań, a połowa z nich będzie kosztować poniżej 4,4 tys. zł za metr.

    Naszym celem jest jak najszybsze wybudowanie mieszkań i sprzedanie ich klientom. Żeby to było możliwe, musimy zaoferować jak najkorzystniejszą cenę za jak najwyższy standard. To właśnie spowodowało, że oferujemy naszym klientom mieszkania od 4 tys. zł brutto – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimeksu.

    Inwestycja będzie miała istotny wpływ na krakowski rynek nieruchomości, który nie jest korzystny dla młodych ludzi. Uwzględniając zarobki mieszkańców, ceny są najwyższe w kraju. Jak podkreśla Piotr Krochmal z Instytutu Analiz Monitor Rynku Nieruchomości, sprzedaż mieszkań w Krakowie od początku tego roku rośnie dynamicznie. W pierwszym kwartale wyniki sprzedaży zrównały się z rekordowymi latami 2006-2007. Powoduje to wzrost cen, więc wiele młodych osób chce pilnie kupić mieszkanie. Jednak do tej pory brakowało mieszkań dostępnych w ramach rządowego programu dopłat Mieszkanie dla Młodych.

    Krochmal podkreśla, że młodzi ludzie czekali na nowy program dopłat, o czym świadczy duże zainteresowanie nim od początku roku. Jednak w Krakowie do tej pory niewiele osób mogło z niego skorzystać, bo limity cenowe zostały wyznaczone na niskim poziomie – nieco ponad 5 tys. zł za metr kwadratowy. Na początku roku tylko ok. 6 proc. mieszkań w Krakowie mieściło się w tej cenie. Między innymi dzięki inwestycji Budimeksu rynek może zostać uruchomiony. Sprzyja temu także prawo – w tym roku banki mogą jeszcze udzielać kredytów hipotecznych z 5-proc. wkładem własnym, od przyszłego będzie to minimum 10 proc.

    Ta propozycja jest jednym z przykładów tego, że zaczynają pojawiać się lepsze oferty mieszkań, lepiej skomunikowanych z miastem i młodzi ludzie na pewno bardzo chętnie będą je kupować. Już pod koniec zeszłego roku chętni zapisywali się u deweloperów, którzy ogłaszali, że będą mieli mieszkania w MdM, więc widać było, że młodzi czekali na ten program – mówi Piotr Krochmal.

    W Krakowie zapotrzebowanie na własne M wśród młodych ludzi jest szczególnie duże, bo to jedyne miasto poza Warszawą, w którym zgodnie z prognozami ma rosnąć liczba mieszkańców. Wynika to z dużej liczby studentów, atrakcyjnych średnich wynagrodzeń i wielu inwestycji, w tym także zagranicznych, dzięki którym powstają nowe, atrakcyjne miejsca pracy.

    Inwestycja Budimeksu obejmie łącznie 14 hektarów w pobliżu lotniska w krakowskich Czyżynach. Docelowo przy ul. Orlińskiego powstanie 2150 mieszkań, a na przyległym osiedlu Avia – 1350 mieszkań. W tym roku ruszy budowa 1374 mieszkań o wartości rynkowej 300 mln zł. Ceny wynoszą od 4000 do 4800 zł za metr. Kolejne etapy inwestycji będą sprzedawane nieco drożej. W ramach projektu powstaną mieszkania od jedno- do nawet pięciopokojowych.

    Jest pełna paleta mieszkań, będą to mieszkania jedno-, dwu-, trzy- i czteropokojowe w budynkach od ulicy Orlińskiego i do pięciu pokoi w budynkach na osiedlu Avia  – wyjaśnia Henryk Urbański, prezes zarządu Budimeksu Nieruchomości. – Określiliśmy tę cenę na minimalnym, świadomie skalkulowanym poziomie. Jest to cena najniższa z możliwych, które mogliśmy zaoferować, a możliwa jest głównie ze względu na efekt skali. Poza tym my nie musimy brać dodatkowego finansowania, bo finansujemy inwestycje z własnych pieniędzy i ograniczyliśmy marże.

    Projekt Nowe Czyżyny stanowi  spójną koncepcję urbanistyczną, wprowadzającą ład przestrzenny w tej części miasta. Jego dwie części – osiedle Avia i budynki przy ul. Orlińskiego  różnią się niewiele, przede wszystkim standardem i podejściem do udogodnień w postaci terenów rekreacyjnych. Głównymi elementami konstytuującymi całość projektu są: część nieczynnego pasa startowego na lotnisku w Czyżynach, przestrzeń otwarta i przestrzeń w dużej części przeznaczona na rekreację i wypoczynek – opisuje Józef Białasik, architekt.

    Dariusz Blocher dodaje, że inwestycja Budimeksu jest bardzo dobrze zlokalizowana. W okolicy znajdują się centra biznesowe i handlowe, wyższe uczelnie – AWF, Politechnika Krakowska, Park Lotników Polskich i nowo otwarta hala widowiskowo-sportowa Kraków Arena. Prezes Budimeksu zapewnia, że jeżeli sprzedaż mieszkań będzie przebiegała szybko, kolejne etapy inwestycji zostaną uruchomione już wkrótce. To ma pozwolić na utrzymanie niskich cen mieszkań.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.